Lingh till Flyinge avelssäsongen 2009!

C

clownen

"Under avelssäsongen 2009 kommer den holländske hingsten Lingh e Flemmingh – Columbus - Uppercut xx, att ingå i Flyinges avelsprogram. Under Linghs tävlingskarriär var han en av de högst rankade dressyrhingstar i världen enligt FEI-rankingtabell. Han har haft exceptionella tävlingsframgångar med mängder av internationella placeringar i GP med bland annat Edward Gal. Bland dessa - tvåa i WC-finalen i Las Vegas 2005 samt i Düsseldorf 2004.

Karin Reid Offield, från Offield Farms, Linghs ägare sedan 2006 och själv GP-ryttare, berättar om första gången hon såg hingsten:

- Första gången jag såg Lingh var i Las Vegas 2005 under Världscupen när Edward Gal tävlade honom. När han sedan blev till salu kontaktade Edward mig i Amerika för att höra om jag var intresserad. Och det var jag! Redan nästa dag flög jag till Holland och red honom och dagen därpå var han min."

2005 blev Lingh godkänd hingst av KWPN i Holland - 2005 dressyrindex 150.46%. Han beskrevs då som en ärlig och pålitlig hingst som är lätt att samarbeta med. Lingh är en modern hingst med en utmärkt exteriör och korrekta extremiteter. Hingsten har ett mycket bra temperament och är arbetsvillig och lättlärd. Lingh kommer från stofamilj 711 som redan lämnat sju godkända avelshingstar. Han har hittills lämnat eleganta, lätta och atletiska unga avkommor.

- Vi är mycket stolta över att ha Lingh här på Flyinge. Med sin ädelhet och lätthet bör Lingh passa till de flesta typer av ston, säger Karl-Henrik Heimdahl avelschef på Flyinge.

Lingh har tidigare tränats och tävlats av Edward Gal och vid ett flertal tillfällen fått 10 p för sin piaff, passage och övergångarna. Lingh kommer att stå stationerad på Flyinge under avelssäsongen 2009 och är redan på plats. Han kommer att vara tillgänglig för stoägare i hela europa, Amerika och Nya Zeeland.

- Jag valde Flyinge för det goda rykte anläggningen har – det är ju världskänt. Var själv här i oktober på Flyinge International Dressage Show och det är en fantastisk anläggning med oerhört mycket kunskap samlat. För mig var det viktigt att Lingh får en allsidig träning och Flyinge kändes som det rätta valet att göra och jag ser fram emot att se svenska avkommor till Lingh, säger Karin.

Källa: Flyinge.se

:bow: Han har jag varit på väg att använda tidigare när han stod i Holland, men av olika anledningar så blev det inte av! Känns därför nu som en som en självklar kandidat till mitt hannoveranersto. :D :D

Äntligen är hingstvalen för 2009 års avelssäong klara!

En Lingh, en Ampere och en Monte Bellini! :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lingh till Flyinge avelssäsongen 2009!

*håller en tumme för att han plockar in en motsvarande hopphingst*
 
Sv: Lingh till Flyinge avelssäsongen 2009!

Jag tänkte faktiskt på dig så fort jag såg det! :D
mvh
Fniss! ;)

Spännande att se om KH har fler triumfkort inför avelssäsongen 2009. Vet du hur hans treåriga avkommor varit i Holland?
 
Sv: Lingh till Flyinge avelssäsongen 2009!

Jag är också nyfiken på vad han lämnat!

Hopppsann som har koll på kwpn, vad har Uppercut xx lämnat mer? Har sett ett mkt intressant hoppstammat sto som har honom i andraled!

Är han redan godkänd av ASVH?
 
Sv: Lingh till Flyinge avelssäsongen 2009!

Det vet vi nog bäst nästa år, de första föddes väl 06?
Han har haft med fina föl i de större auktionerna, och de 2åringar jag kollade som finns till salu är snygga och betingar bra priser.
Sedan skall medges att jag inte haft superkoll på honom sedan han såldes till staterna.
Hans kullar har inte varit så stora, men han hann ju inte med så mycket första säsongen pga tävling, och sedan såldes väl han andra säsongen?
En mycket snygg herre med läcker stam!
Men jag skall hålla lite extra koll på hans avkommor from februari! ;)
mvh
 
Sv: Lingh till Flyinge avelssäsongen 2009!

Låter som en spännande hingst. Var kan man läsa mer om honom?
 
Sv: Lingh till Flyinge avelssäsongen 2009!

*håller en tumme för att han plockar in en motsvarande hopphingst*

Borde inte Flemminh kunna ge hopp också?Vet en uppfödare i skåne som tog min 5 åring ända till Tyskland när hon var 3 för att betäck henne med lacapo som jag tror är Flemminghs pappa...
 
Sv: Lingh till Flyinge avelssäsongen 2009!

Borde inte Flemminh kunna ge hopp också?Vet en uppfödare i skåne som tog min 5 åring ända till Tyskland när hon var 3 för att betäck henne med lacapo som jag tror är Flemminghs pappa...
Jo det borde han men han gör det dessvärre inte...
 
Sv: Lingh till Flyinge avelssäsongen 2009!

Jag är också nyfiken på vad han lämnat!

Hopppsann som har koll på kwpn, vad har Uppercut xx lämnat mer? Har sett ett mkt intressant hoppstammat sto som har honom i andraled!

Han finns i stammen hos t ex hos Aram KWPN e. Nimmerdor-Uppercut xx och Heartbreaker e. Nimmerdor-Silvano-Uppercut xx
 
Senast ändrad:
Sv: Lingh till Flyinge avelssäsongen 2009!

Menar du Lingh eller Uppercut xx godkänd av ASVH?
Svaret på bägge torde vara ja. Lingh tack vare att han är godkänd i ett av ASVH godkänt förbund + sina prestationer.

Uppercut är ju snarast en legend! Uppercut-Nimmerdor eller tvärtom är väl lite av en golden cross. I slutet på 80-talet fanns det många trevliga hästar här i Sverige med den kombinationen, såg flera på den tiden det hette Swede Horse! :) De flesta importerade trevliga fuxar man såg, hade Uppercut bakom (lite överdrift skall erkännas).

Mest känd här är väl Aram. En av mina favoriter Nabuur (kommer från favoritstofamiljen Karla) en mycket nyttig hingst, och har lämnat mycket bra med Nimmerdor. KHs egen avelsmärr har Nabuur som morfar och hon har Farn, Nimmerdors pappa i 2a på topplinjen. Så visst har han full koll på läget! :)
En annan sådan kombination är ju Heartbreaker (Nimmerdor-Silvano- Uppercut), att han kan vara lite sprallig är inte så konstigt, med tanke på att Uppercut kan lämna lite sporthästbetonade hästar, och med lite boost från Amor och Furiosoblodet så blir man ju inte förvånad? Inte över kapaciteten heller.

Uppercut var väldigt duglig som stoproducent och många av hans döttrar fick höga predikat (ster, keur pref, prest).
Han ligger baköver och skramlar i 4e på godingar som Krack C och lovande Carthino Z (Carthago-Amor-Nimmerdor-Uppercut).
Det finns hur mycket som helst att ösa ur.

Hade jag haft ett sto med honom i 2a skulle jag vara hur nöjd som helst! :)
mvh
 
Sv: Lingh till Flyinge avelssäsongen 2009!

Tänk vad man lär sig! Måste lära mig mer om KWPN! ;)

Tack för infon!
 
Sv: Lingh till Flyinge avelssäsongen 2009!

Jag är också nyfiken på vad han lämnat!

Hopppsann som har koll på kwpn, vad har Uppercut xx lämnat mer? Har sett ett mkt intressant hoppstammat sto som har honom i andraled!

Är han redan godkänd av ASVH?

Roligt att Flyinge satsar på holländskt toppblod och dessutom riktigt bra tävlingshingstar inom dressyren, har verkligen väntat på detta.

Lingh godkändes på prestation 2005 och har inte ngt avelsindex ännu.Möderne linjen måste jag läsa på.Det kunde inte börjat bättre med Heimdahl:banana:
 
Sv: Lingh till Flyinge avelssäsongen 2009!

Lingh godkändes på prestation 2005 och har inte ngt avelsindex ännu.Möderne linjen måste jag läsa på.Det

Ja visst var det väl så att han visades fram flera gånger innan nämden sa ja? :confused: Så minns jag det iallfall!


kunde inte börjat bättre med Heimdahl:banana:
Nej precis! Han får nog ses som den som kom med årets bästa julklapp :D Tomten kom visst tidigt i år! :bow: Jag diggar årets tomte!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lingh till Flyinge avelssäsongen 2009!

Visades han flera gånger? Jaså... Varför ville de inte ha honom i så fall?
 
Sv: Lingh till Flyinge avelssäsongen 2009!

Nu vet jag vad jag ska ha överst på min önske lista till jul!! Jag kommer att skriva ett gångartssto, nu när jag har hittat hingsten!
 
Sv: Lingh till Flyinge avelssäsongen 2009!

*KL* Ingen som nosat upp en film på honom ?

Mvh Mia
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp