Liniment - hur, varför och har det effekt?

Cherarriduracell

Trådstartare
Trots många år i hästbranschen har jag aldrig riktigt anammat konceptet liniment. Tycker mest arnika blir tufsigt i pälsen, det röda linimentet ger mig själv allergiska reaktioner vid kontakt och kylgel, hjälper det eller är inte is bättre? Hur mycket är en gimmick för att företagen vill sälja varor till oss hästägare som "vill det bästa" och hur mycket hjälper det ens? Kan det vi smörjer utanpå hud och päls verkligen göra nytta inne i hästen? HUR använder ni liniment av olika slag för bästa effekt?
 
Jag känner lite som du... Hur kan det ge effekt? Samt när "ska" man använda det?

Jag använder arnikaliniment när min ET uttryckligen sagt att jag ska massera med det på ett specifikt område. Då brukar jag göra det varje dag jag är i stallet (just nu fem dagar/vecka, förhoppningsvis oftare snart) tills jag gjort slut på en liten flaska. Har precis köpt en ny, men det var en stor flaska, så jag får väl bestämma mig för 2-3 veckor istället.

Däremot brukar jag använda kyllera efter tuffare jobb (snabbt galoppjobb, hoppning eller terränghoppning) och den tror jag har effekt. Eller så är det placebo. ;)

Jag har alltid engångshandskar på mig, mest för att jag ogillar att bli kladdig.
 
Jag kan använda arnika gel om jag behöver massera specifika områden, men i praktiken sker det rätt sällan. Använder inget liniment på benen, har svårt att se att det skulle göra skillnad.
I mitt stall är det främst hoppryttarna som använder liniment efter hoppträning och hopptävling.
 
Det är väl lite som att ha liniment på sig själv om man har trötta muskler, det kan kännas skönt. Men nån större inverkan än så lär det inte ha.
Arnika har viss bevisad effekt att öka blodgenomströmningen och på oss människor exempelvis minska blåmärken snabbare.
Däremot är det såklart positivt att användningen, oavsett produkt, ger en liten stunds lätt massage samt att man känner igenom exempelvis hästens ben och då kan upptäcka svullnader eller liknande (om man inte har för vana att göra det annars).
 
Jag använder arnika när min häst är spänd i ryggen. Märker ganska stor skillnad. Bäst effekt blir det om jag kombinerar med back on track. Använder det även på mej själv, arnika och back on track.
 
Hur gör du för att få ner det till huden utan att pälsen ska bli så tufsig?
Jag masserar ner det för hand, i cirklar. Har hästen vinterpäls så tar jag hjälp av en mjuk piggborste, en sån där magic brush eller vad dom heter. Sen fortsätter jag för hand. Det går ju att ta ett par tag med piggborsten igen så pälsen lägger sig. Har aldrig varit med om att pälsen blir tufsig. Men det är en fördel om hästen är klippt.
 
Jag hade värmeliniment på rygg och länd på min häst med lite känslig rygg, sedan täcke på, för lite extra värme. Gjorde skillnad på honom. För att få ner det i pälsen så får man ta ganska mycket, sedan använde jag fingrar och handlov för att massera ner det ordentligt. Liniment på ben har jag aldrig hållt på med, antingen kyler jag med vatten eller lindar för värme.
 
Jag använder liniment på alla knän på min. Upplever ganska stor skillnad på honom när man använt liniment elr inte. Just nu håller vi på att göra slut på en flaska racing liniment från Emin.
 
Det är väl dock tveksamt hur mkt som händer djupare än i huden?
Det kanske bara är placebo, men jag märker stor skillnad på min skadade axel ifall jag har liniment eller inte. Och även om blodet bara kommer ut i huden så jag det ju ändå ökat i området tänker jag.
 
Allmänt svar i tråden

Det är ju ganska enkelt att prova ett liniment på sig själv om man undrar över effekten. Det finns en uppsjö olika sorter med olika verksamma ämnen, som känns kalla eller varma eller dämpar smärta.

Jag masserade in ett liniment som hette "blue lotion" från has och ned på en häst som kom in från hagen med en lätt hälta. När hästen leddes från skötplatsen var den ohalt, och när jag körde hem från stallet domnade mina fingrar när jag höll i ratten. Så visst kan liniment ha en smärtstillande effekt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 069
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp