Liniment -vilket?

_Runaway_

Trådstartare
Vilket liniment använder ni? Vilket tycker ni är bäst? Behöver ett liniment för massage av rygg och andra muskler. Vill inte ha Radital eller liknande som ju (väl) är rätt starkt. Har hört att Arnika Gel är bra?

Sv: Liniment -vilket?

Arnika Gel är skitbra!! Det är mycket lätt att använda och inte så starkt, alldeles lagom. En homeopat jag känner använder det på både människor å hundar å hästar bl.a. med bra resultat. Testa det!!

Den är nog lättare att jobba med i alla fall eftersom det är "gel". Jag har använt både radital och arnika.

malu

tack för svaren! :bow:
Ja det verkar ju lättarbetat eftersom det är gel. Har testat det hos en kompis häst och det var lättare att jobba med, än Liniment Blue som jag har nu, som är så rinnigt. Ska testa Arnika då! Tack!

Jag har Radital linement... Men det är nog bäst efter ansträngt arbete...
Equistro har ju oxå något jättebra som jag vet att vi andvände till Helenas hästar. Men fråga mej inte vad de heter...Kommer inte ihåg de tiktigt, men de var som typ en gel det oxå!

Tycker Arnikan funkar bäst. :)
Gillar speciellt Arnika gel då.
Är också lite rädd för att det ska bli för starkt,
och vill helst slippa att man ska behöva späda ut det etc.
Men jag har aldrig hört att man ska behöva göra det med
arnikan och vet ingen heller som gör det.

Jag har radital som jag späder med vatten, tar lite ungefär. Prova mellan fingrarna när du blandat så känner man snabbt hurpass starkt det är. Jag använder sprayflaska för att slippa försöka fördela det över hästen med handen = omöjligt. Men jag ska erkänna att jag börjat fundera på arnika jag med, verkar smidigare. Men raditalen tänkte jag göra slut på innan jag botaniserar vidare i hyllorna.

Jag är arnikafrälst ;) (dock inte gel, utan vanligt - använder bara gel om jag inte har annat hemma)
Radital gillar jag inte alls.

jag har hört att liniment kan typ bränna eller klia på oss minns inte hur det var men behöver man ha nå typ disk-/plast handskar då man andvänder det? :confused:

Jeg bruker mest Arnica. Har både Arnica Gel og vanlig, bruker mest Gel men føler at den vanlige 'tar' bedre og er enklere å få massert igjennom pelsen...

Bruker også Blue Lotion noe, feks. etter hard trening for å kyle ned beina.

Bruker aldri hansker når jeg tar på linimenter, men jeg vet noen som gjør det. Min erfaring er at det sved på hendene (spes Blue Lotion) før men inte lengre nu, kanskje er hendene 'herdet' (vant til det)???

Arnica har jag användt mycket på ryggar bland annat och det funkar väldigt bra. gel har jag inte provat men det ska jag göra. Arnica är bäst tycker jag för sådana saker.

För att kyla ner ben mm använder jag isbalsam och det är toppenbra.

Arnika använder jag, som alla andra ;) främst till ryggen. Varierar mellan raditals värmesalva, vegebom (fast inte så ofta, det är så hiskligt dyrt) och kamfersalva.

Bränna ska det vell inte direkt göra, men man får en ökad värmekänsla på händerna om man använder dom att fördela linimentet med. Om det börjar bränna/klia så skulle det nog vara en mkt stark blandning, och jag har provat arnika, radital och diverse andra sörjor på mig själv utan problem.
Enklast är att tvätta händerna efter man har hållt på med linimentet, eller använda handskar, jag har ett par engångshandskar till raditalkrämen, för den är så svår att få bort annars...

vissa liniment kan säkert bränna, men arnika är inte alls så starkt, det bränner inte!

Jag använder Arnika Gel, och det tycker jag fungerar bra! :)

Sedan använder jag också Radital, Liniment Blue, Thermo Massage osv. Ska jag kyla ner ben så använder jag Ice Gel, Isbalsam eller Swede Clay.

Brukade alltid ha Blue Lotion men efter att jag har börjat få utslag på händerna tack vare det och en brännande känsla så funderar jag på att köpa Arnika i fortsättningen.
Ingen mer Blue Lotion iallafall! :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 574
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Trots många år i hästbranschen har jag aldrig riktigt anammat konceptet liniment. Tycker mest arnika blir tufsigt i pälsen, det röda...
Svar
13
· Visningar
1 549
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
625
Senast: Freazer
·
Hästvård Hittat tillbaka till bukefalos som man en gång i tiden hängde på både i tonåren och vuxen och hittat tillbaka på grund av att jag tycker...
Svar
1
· Visningar
372
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Svensk Politik 4
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur