Linjeavel på Cór de la Bryere

Sv: Linjeavel på Cór de la Bryere

Jag hade gått på en hingst med Capitol och fullblod.

Tror man skall vara minst lika noga och medveten om stammar på de fullblods ston man använder i sporthästaveln som vid val av halvblods ston man avlar på.(Planerar en avelsträff med just detta som tema faktiskt)Skall bli mycket spännande!!
 
Sv: Linjeavel på Cór de la Bryere

Kanske något med Quidam de Revel? Ex. Quite Easy... Då får du även in Landgraf I... Då har fölungen snart "allt"...
 
Sv: Linjeavel på Cór de la Bryere

Tror man skall vara minst lika noga och medveten om stammar på de fullblods ston man använder i sporthästaveln som vid val av halvblods ston man avlar på.(Planerar en avelsträff med just detta som tema faktiskt)Skall bli mycket spännande!!
Visst är det lika noggrant när man väljer bland fullblodslinjerna. Absolut! Jag håller helt med! :bow:

Spännande tema på en avelsträff! Lycka till! :)
 
Sv: Linjeavel på Cór de la Bryere

Samma möderne linje som Careme då!!Tror stenhårt på Corde i 2:a 3:led tex Calypso II i kombination med dito Ramir,framförallt på Raphael,där ligger både gång och hopp.Hingstar som Teneriffe och Radiator lämnar ädla och moderna avkommor desssutom.Careme är förövrigt även linjeavlad på Ramiro!!

Tack för den upplysningen, Careme gillar jag skarpt, så det låter ju bra!
 
Sv: Linjeavel på Cór de la Bryere

Har du fått några fler uppgifter om henne?

Jag fick en lista på en del ston som fanns att välja på i den prisklassen jag kan tänka mig, där stod stostammarna, ålder och färg, denna är född 2004 och är brun, alla ston är 165-170 höga. Försöker nu ta reda på mer fakta om stostammarna.

Hittade hingsten hon är dräktig med här http://www.sporthorse-data.com/d?d=consens så i honom finns redan Landgraf som är föreslagen.

Ett annat sto på listan är e. Landgraf-Ramiro-Freeman, hon är lite äldre, f.1990, och ej dräktig i år pga fölning i juli, men den stammen låter mycket intressant, stostam 776 om någon vet något om den. Även ett sto e. Consens-Ahorn-Flamingo stam D318 D1, dräktig med Landzauber, en hingst var stam jag gillar skarpt http://www.sporthorse-data.com/d?z=QSKiJf&d=landzauber

Det vore nog lättare om det bara fanns ett sto att välja på känns det som, här finns ston med herrar i stammen som man hört mycket gott om när det gäller hoppförärvning. Vi är som sagt två som åker som tur är, så jag har någon att bolla frågor med när vi är där.
 
Sv: Linjeavel på Cór de la Bryere

tror som flera andra att linjeavel på Corde behöver du inte vara rädd för, det verkar fungera bra, särskilt om det är tillsatt lite landgraf (Ladykiller) :laugh:

se på tex Cuper (vars avkommor nu visat framfötterna på 3 års) han har Corde 3+4+4 , Ladykiller 3+5 och Raimond 4-5


har själv satt Clinton på mitt Contender sto så det blir Corde 3+4+5 ( Corrado 2+4 , Landgraf 4+4 , Ladykiller 5+5+5+6 , Raimond 5+5) :D så antingen får jag en OS häst med allt förstärkt el så en skithäst med alla fel... :rofl::rofl: Avel är spännande...

Spännande stammar du ska kolla på ! Lycka till!!
 
Sv: Linjeavel på Cór de la Bryere

Jag kommer ev få en fölunge med Ramiro 3+5+5, Contender 3+3. Ferdinand 5+5, Don Carlos 5+5 osv.

Säger som Northern, antingen kan den hoppa som fan eller så kommer det ut något anskrämligt...

Jag hade aldrig tvekat på linjeavel på Corde. Det är mer regel än undantag när man tittar på holsteineraveln. Lägg som sagt var till lite Landgraf-blod och du har en topphäst! ;)
 
Sv: Linjeavel på Cór de la Bryere

Jag var hos Consens och Landzaubers ägare för en månad sedan och såg båda. Har ett 3-årssto e Consens, som var tvåa i det tyska Bundesschauet för pintoföl. Hon är just nu på inridning, en intelligent häst med en god portion egen vilja. Uppfödaren till henne har haft stora framgångar på fölchampionat med Consensavkommor. Hon har mycket fullblod i sina ston, vilket jag tror behövs.
Consens har haft avkommor med i Bundeschampionatet och de äldsta går nu svår hoppning. Åtminstone en son är godkänd.
Och tala om linjeavel, jag såg ett föl som var e Consens-Consens. Den var jättefin. Vi såg några unghingstar e honom, men jag tyckte de var stora och grova. Vet ju inte hur mammorna såg ut förstås.
Landzauber tycker jag är strået vassare, han rörde sig väldigt bra. Han ska ha gått svår hoppning, och var typiskt Landadel i modellen.
såg inga avkommor efter honom eftersom det var hans första säsong där. Däremot såg jag ett sto e honom i helgen och hennes stoföl e Licanto (Linaro-Cantus). Det fölet gick i täten på fölchampionatet. Otroligt fin i modellen och med mycket takt i gången.
Så här såg vår Consens unge ut som föl:
IMG_3712%2011.jpg
 
Sv: Linjeavel på Cór de la Bryere

Tack för informationen allihopa! Känns tryggt med linjeavel på Corde nu, antingen topp eller botten alltså...

Extra roligt att någon sett avkommor till de för mig okända hingstarna som ju dock har många kända släktingar. Jag tyckte själv att Landzauber lät mycket intressant på stammen, men det där Corofino stoet låter som det mest intressanta stoet och hon är dräktig med Consens i år. Vi får väl se hur stona ser ut i verkligheten, är det ett grovt sto så kan man ju tänka sig att avkomman blir väldigt grov också då.

Consensfölet ser inte så grov ut på bilden, vad är det för möderne på den?
 
Sv: Linjeavel på Cór de la Bryere

Har ju ett hingstföl i år som är linjeavlad på Argentinus som vi tänkt spara och se vad det blir av honom! Det hade kunnat bli en bra kombination. Ska bara få honom godkänd först ;).
Hej! Är väldigt intresserad av att höra hur hingsfölet som är linjeavlad på Argentinus blev? Har du bilder och hästens namn? ☺️
 
Hej! Är väldigt intresserad av att höra hur hingsfölet som är linjeavlad på Argentinus blev? Har du bilder och hästens namn? ☺️
Om man klickar på en användares namn kan man se om nicket finns kvar på forumet och just detta nick som skrev i denna tråd för 13 år sen finns inte kvar.
 

Liknande trådar

Avel Hej, Avel är ett nytt område för mig. Är dock väldigt nyfiken på att lära mig mer. Har funderingar kring linjeavel. Hur räknar man ut...
2
Svar
24
· Visningar
3 597
Senast: Miaa
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 097
Senast: supercassie
·
Avel Har bestämt att betäcka mitt 12 åriga sto e. Lebus ee. Lord ue. Raimondo uue. Lockruf Men jag fastnar bara för hingstar med...
2
Svar
28
· Visningar
2 169
Senast: Lillsillen
·
L
Avel Har ett prestationsto som nyss är inköpt för att producera den ultimata hopphästen .:bump: Den tänkta avkomman ska om inte...
Svar
1
· Visningar
1 197
Senast: Laahra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vem hjälper hjälparen?
  • Trött och arg
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp