Lipizzanare

palle

Trådstartare
Är det någon här som vet något om vad det finns för lipizannerhingstar i Jönköping /Kronoberg /Halland /Västra Götaland....

Har börjat fundera på om jag eventuellt skulle betäcka mitt lipizzanersto om något år...

Jag vet en hingst i Kalmar trakten, men han har samma pappa som mitt sto samt att hennes mamma kommer från samma uppfödare så han är helt utesluten...
 
Tror det finns en grupp på fb som heter ngt i stil med hingstar till avel där de annonseras om andra än halvblod. Prova söka i den gruppen? :)
 
Måste inte Lipizzaner hingstar, likt alla andra raser, ha licens/godkännande från avelsorganisationen för att man ska kunna registrera avkomman som renrasig?

Bara undrar, för att vara aktiv medlem eller ej i rasförening, behöver ju inte vara ett hinder för att sköta sådant som visningar, sundhetskontroll, lösa betäckningslicens o.s.v. som ju varierar en del beroende rasen.

De flesta av Hästavelsförbundets raser, publicerar ju godkända hingstar med betäckningslicens på sina hemsidor, oavsett om ägaren är medlem eller ej.

För alla raser önskar ju, att så många ston som möjligt i rasen blir betäckta med godkända hingstar, så att antalet renrasiga djur med bra kvalitet (enligt rasen) ökar.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 101
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 075
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
556
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 431
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp