Listig häst i hagen!

bubbel

Trådstartare
Nu igår när jag skulle ha in min medryttarehäst från hagen visade hon ett för mig ganska intressant beteende. Hon har aldrig tidigare varit alls svår att få tag på i hagen, utan tvärtom kommit när man ropat... men inte igår! Jag gjorde som vanligt när jag gick in, jag ropade på henne och hon kom skrittandes tillsammans med resten av gänget (tre andra hästar). Men när jag skulle gå fram till henne och sätta på grimman så verkade det precis som att hon antingen blev rädd för den (vet ej om den varit använd förr) eller att hon liksom "insåg sitt öde" så hon reagerade med att kasta upp huvudet och smita iväg! Suck, tänkte jag och gick efter henne för att ta henne igen (hon är lite ängslig så hon kan ha reagerat på grimman första gången men hon brukar finna sig i situationer snabbt så hon borde inte blivit skygg "på riktigt"). Och döm av min förvåning när hästen går ifrån mig :eek: <- jag Hon rör ju vanligtvis inte en fena i onödan!

Jag tror bara att det handlar om att hon inte vill gå in från gräshagen eftersom dom inte gått där så länge. Så jag går efter henne och lockar på henne och "parerar" (eller typ driver med kroppen) henne lite så att hon ska stanna. Detta sker alltså på en rätt så begränsad yta (själva hagen är jättestor men hon gick inte så långt). Men vad som händer nu är att hon liksom gömmer sig bakom två av de andra hästarna (som mer än gärna hade följt med mig in)... till en början såg beteendet ganska slumpmässigt ut och jag föser undan/går runt de andra hästarna och försöker gå fram till henne. Men nu börjar hon aktivt driva en av de andra hästarna och håller den i mellan mig och henne själv. :eek: :eek: <- jag nu. Jag trodde själv först att hon bara sprang på andra sidan om den hästen, men hon drev den verkligen på en volt runt mig. Och när jag försökte "genskjuta" henne så vände hon liksom hästen och höll den i mellan oss hela tiden... och när jag lyckades komma runt så knixade hon likom till det så hon lyckades fånga upp den igen.

Nu vet ju jag att alla dessa hästar är görsnälla både mot mig och varandra så jag kunde ju röra mig ganska fritt och lyckades efter en liten stund komma förbi den andra hästen hon vallade och kunde driva henne en liten bit bort, varpå hon ett par gånger försökte smita förbi mig tillbaka till de andra igen, men jag kunde parera henne. Och då helt plötsligt bara stannar hon och låter mig ta henne, utan krux och följer med ut ur hagen.

Efteråt såg jag att hon krängt av sig en sko och var nog ganska öm i hoven. Kan det ha varit det som utlöste detta? (Kan tillägga att jag inte red pga skon utan bara gav henne mat) Och är hästar verkligen kapabla till att planera saker på detta viset (hon såg till att inte komma själv fram till mig) Hon är inte western eller nh tränad eller ngt sånt så jag vet inte var hon fått vall-grejjen ifrån, men är det ett vanligt beteende? Och hur bryter man det enklast om det skulle upprepas?

Hoppas ni orkar er igenom alltihop och tacksam för alla kommentarer jag kan få!

-förvirrad bubbel

Senast ändrad:
Sv: Listig häst i hagen!

de få gånger min ena häst varit svårtagen har hon ibland vallat de andra, men jag fattar inte hur din häst lyckades få hästen mellan dig och din häst..? När min häst vallar håller hon alltid de andra framför.
Jag tror definitivt det kan ha varit skon, när något är fel berättar hästarna det för oss, de ljuger aldrig

Hehe, visst är hästar smarta! Jag tror hon kan ha reagerat så på grund av skon.

En häst som jag tränar har ett lite liknande beteende ibland. Han brukar vara lite svår fångad men under en period var han jätte busig och det tog ca en halvtimme att få på honom grimman. Han har använt lite olika taktiker. Det beror bla på vilken häst kompis han har närmast. Om han är själv så brukar han stå till eller gå några steg bortåt. Om jag då går åt samma håll för att stoppa honom stannar han. När han gick med en annan lite svårfångad häst följde han bara efter honom och så sprang de bara iväg när jag kom för nära. Om de blev pressade av staketet och min närvaro galopperade de iväg.
Han var en annan gång med en fux som inte verkade så svårfångad. Hästen jag tränade liksom gömde sig bakom fuxen och så fort jag gick lite för nära drev han på fuxen att gå. Hur jag en försökte urskilja dem åt drev han iväg fuxen år det hållet han skulle så han kunde gömma sig bakom honom. När jag sen lyckades skilja dem åt blev han som vanligt efter ett tag. Först försökte han att springa till de andra hästarna men jag stoppade honom. Detta var en period då han tyckte det var kul at inte vilja bli fångad man såg att han sprang runt och visade upp sig ibland. Nu går det bra att fånga honom :) .
Han hade alltså ett liknande beteende och även det har bara hänt en gång.

Detta var en intressant kort period då jag kunde testa att närma mig honom på olika sätt. En gång gick han till och med några steg emot mig.:)

Min foderhäst har alltid, vad jag vet, varit svårfångad. Han gör på samma sätt, han håller sig bakom dom andra och om det är en ranglåg häst så driver han den. Helt otrolig:p :D

*Knapplån*

Nu har användare rapporterat til mig att finns det ett tiotal trådar om svårfångade hästar både på NH och hästhantering. Jag har hittat några och håller med. Därför kommer jag att låsa alla nya trådar och ni får fortsätta i EN öppen tråd. Skapa INTE någon ny tråd om svårfångade hästar.

Använd också en rubrik som hör till frågan i era trådar. Förvirrande rubriker som: Listig häst, ???, Hjälp, Jag har en travare från "Nisse Hult" och så vidare, gör att det är väldigt svårt att veta VAD tråden handlar om egentligen. Är man osäker på vad tråden sedan handlar om, kanske man svarar som man tror att trådskrivaren menar och snart är total förvirring, pajkastning och popcorntråd i full gång.

Tack för visad förståelse!

Mvh

IngelaH
moderator.

Senast ändrad:

zillax89 skrev:
de få gånger min ena häst varit svårtagen har hon ibland vallat de andra, men jag fattar inte hur din häst lyckades få hästen mellan dig och din häst..? När min häst vallar håller hon alltid de andra framför.
Jag tror definitivt det kan ha varit skon, när något är fel berättar hästarna det för oss, de ljuger aldrig

;) det gjorde inte jag heller, men hon är snabb som blixten :)

Undrar nu, när jag hört att andra upplevt detta beteende om det finns någon som vet var det kommer ifrån? Hingstar har jag sett valla andra hästar, men detta är ju ett sto. :confused: Jag upplever henne inte som särskilt ranghög heller...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 087
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 330
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 719
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 680
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Ögonfärg
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur