Lite calc hjälp någon?

zaching

Trådstartare
Jag skulle behöva vända på hela mitt calc-dokument så att cellerna längst ner hamnar längst upp och vice versa. Går det att göra på något smidigare sätt än att klippa ut-klistra in cell för cell? (har uppgifter i A, B och C)

Det är en transaktionsredovisning från ett bankkonto så det vore trevligt med första datumet överst istället för sista, blir så mkt lättare följande månader då.

Sv: Lite calc hjälp någon?

Jag hittade hur man gjorde:banana:

Det var bara att markera och klicka på "sortera stigande". Fast nog tycker jag att det borde vara fallande. När jag väl såg knappen var det superenkelt, får till mitt försvar säga att det är första gången på måånga år jag använder programmet!

Sv: Lite calc hjälp någon?

det förutsätter ju att du vill ha de i sifferordning.

om vi leker med tanken att du istället har en kolumn A som ser ut såhär:

0
2
1
9
5

och du vill ha det omvänt

5
9
1
2
0

är ett sett att lägga till en kolumn B bredvid och numrera enligt följande

0 1
2 2
1 3
9 4
5 5

sedan sorterar du det i fallande ordning enligt kolumn B och får då

5 5
9 4
1 3
2 2
0 1

Det kanske finns någon smartare funktion i excel, om man har en kolumn med inbördes oregelbundna värden man vill sortera, faller utanför mina kunskapsramar i så fall. Skall man göra detta för väldigt många rader så räcker det med att börja med några rader i den extra kolumn man skapar och sedan ta i hörnet och dra ner så många rader du behöver och den numrerar automatiskt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka