Lite foder??

modzan

Trådstartare
En häst i mitt stall får detta:
0,5 kg havre
0,3 kg sojamjöl
0,5kg betfor (blöt)
och 6 kg hö
per dag.
Är inte detta ganska lite? Hästen ifråga är en d-ponny som rids "normalhårt" ca 5-6 dagar i veckan.
 
Njä. Kanske 1 kg till hö, men beror ju på höets värden.. Är den pigg och ser fin ut på det den äter idag, så är det förmodligen en passande foderstat. :smirk:
 
OK. Det var bara funderingar med tanke på vad de andra hästarna får.
Enligt andra i stallet är detta alldeles för lite.. :confused:
 
Det är ju så individuellt hur mycket en häst behöver. Min äter just nu 6 kg och 1 kg krafft grund, 2 dl (torr) betfor, 2.5 dl havre och 1 dl linfrö. Han klarar sig på det nu men förut behövde han ungefär 9-11 kg hö (per dag) och 1 kg kraftfoder morgon och kväll för att inte falla ur. Då fick han havre+korn och senare bara Krafft Groov.

Som sagt, mår hästen bra och ser fin ut så är det nog lagom med mat.

M.
 
jag tycker det låter som lite lite... men det beror ju också om ponnyn är i tävlingskondition eller bara rids lite mindre... :)
 
Låter inte lite tycker jag, beror ju helt på vad det är för värden i höet.
Mitt halvblod får ju inte så mycket större mängd, fast mer hö då.
När jag hade ett hö med jättehöga värden stod han på 8 kg av det plus 0,6 kg Krafft ponny (mest för att balansera upp mineralerna.
Att många andra hästar i samma stall står på mer foder är inget konstigt, överutfodring är väldigt vanligt. Ofta med helt fel balanser.
mvh Maria
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
646
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 709
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 420
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
688

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp