Bukefalos 28 år!

Lite för tjock häst!

et_flickan

Trådstartare
Nu förvånar jag er kanske men jag har en fråga. Hur ska man banta ner ett väldigt lättfött varmblod?

Hon får för tillfället ca 14 kg hö. Fri tillgång på Höensilage i hagen men kan gissa på att hon äter 10 kg och så 4 kg hö inne.
För tillfället går hon på denna fodertsta:
½ kg betfor
½ kg havre
3 dl foderjäst, för hovarnas skull.
60 g mineraler.

Höanalys:
Ensilaget (mj 8,4 smbrp 42)
Hö (8,3 mj smbrp 44)

Jag har sagt till mamma att hon bara kan få betfor och ingen havre. Men hon insisterar på att hon ska ha havre bara för att få nått i krubban.

Vad tycker ni jag ska göra.
 
Sv: Lite för tjock häst!

Såhär ser hon ut.

DSCF9945.jpg
 
Sv: Lite för tjock häst!

Nu förvånar jag er kanske men jag har en fråga. Hur ska man banta ner ett väldigt lättfött varmblod?

Hon får för tillfället ca 14 kg hö. Fri tillgång på Höensilage i hagen men kan gissa på att hon äter 10 kg och så 4 kg hö inne.
För tillfället går hon på denna fodertsta:
½ kg betfor
½ kg havre
3 dl foderjäst, för hovarnas skull.
60 g mineraler.

Höanalys:
Ensilaget (mj 8,4 smbrp 42)
Hö (8,3 mj smbrp 44)

Jag har sagt till mamma att hon bara kan få betfor och ingen havre. Men hon insisterar på att hon ska ha havre bara för att få nått i krubban.

Vad tycker ni jag ska göra.

Minska ner BÅDE havren och betfor så det blir mindre. ½kg betfor låter som MYCKET! Ge bara 250g havre och några dl betfor bara (100gram eller så i torrvikt).
Det räcker väl för henne i krubban?? Och att blanda foderjästen i?
Vill man ge "nåt i krubban" så finns faktiskt också nåt som heter morötter :D .

Och/eller kanske minska ner höet till 3kg till kvällen? Om hon nu frå fri tillgång på dagen så får hon nog i sig tillräckligt med grovfoder ändå.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 838
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 187
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej jag har ett grovfoder med en kvot på 9. Min häst får 12kg hö men har ändå avmagrat. Han har inga parasiter och tänderna ska kollas...
2
Svar
25
· Visningar
1 928
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Mitt treåriga varmblodssto har svårt att lägga på sig och just nu är det gränsläge. Hon är inte så tunn att hon tar skada av det, men...
Svar
10
· Visningar
974
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp