lite frågor ang unghästar.

attempt

Trådstartare
Min lilla dam på tre år har vart riden i ca 2 månader nu och allt går jättebra. Jag har hört lite olika meningar om hur man ska göra..
En del säger att man ska låta dem stå efter att de blivit ridna ett antal månader, för att smälta allt de lärt sig.. och vissa säger att man ska fortsätta rida som vanligt.

Hur ska man göra?

Sv: lite frågor ang unghästar.

vad jag har hört så får dom inte stå i mer än 3 veckor för då tappar dom alla muskler mm. jag rider min 3 gånger i veckan.
- mer ridning mer vila!
och så för hon ibland stå någon vecka eller så om jag har mkt att göra :)

Mina hästar ska hålla tills de är minst tjugo, jag har två treåringar. Den ena ämnar jag att visa på kvalitén om ett år därför så har jag en plan som sträcker sig ett år frammåt.

Om vi ponerar att din häst har haft livets glada dagar tills för två månader sedan, så skulle jag lägga en vila när det ändå är som grisigast att ha häst, låt säga över jul kanske?

Vilan ska bestå av minst sex veckor i följd. Och igångsättning med skrittjobb. Tråkigt, tråkigt men nyttigt nyttigt.

Under vilan kan ni ändå umgås, varför inte passa på att tex lära den att lastas utan hjälp, eller nåt trick kanske. Ta gärna med på promenad i skogen.

Se upp med växtperioder, den är faktiskt bara tre!
Men för mig är vila en självklarhet på en så ung häst, jag vill ju inte behandla för dubbelsidig kotledsinflamation när den är fyra.

Vi kör mkt vila med våra unghästar, tar de intensivt i några dagar när de precis rids in, sedan får de vila och smälta vad de har lärt sig. Jag annser att det är viktigt med mkt/ofta vila, samt vara mkt uppmärksam på när hästen växer och annpasa där efter.

Och det stämmer att en häst smälter väldigt mkt under sin vila, efter en vila så kan man på många hästar känna att den har kopplat det den har lärt sig sedan sist.

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 045
Senast: Badger
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
867
Senast: Hermelin
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 710
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 145
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈