lite frågor om transporter!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sanni
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 083
S

sanni

Hejsan!
Ska antagligen köpa trasport, men har inte en susning om sådant... Det ska var lätt och enkel att köra, kunna ta två hästar, då man hoppas på ett BE körkort senare..
Så lite hjälp kanske...?:)

vad är bäst paraxel eller enaxlad?
vilket matrial?
lasta ut, fram och bak?
Kunna öppna transportlukan så hästen kan kliva in i transporten?
Vad ska man tänka på, vad går lätt sönder, vad är det man får lägga pengar på efter en besiktning?
tacksam för alla råd jag kan få här av er vänliga transportexperter;)
mvh Anna:bow:

Sv: lite frågor om transporter!

sanni skrev:
Hejsan!
Ska antagligen köpa trasport, men har inte en susning om sådant... Det ska var lätt och enkel att köra, kunna ta två hästar, då man hoppas på ett BE körkort senare..

vad är bäst paraxel eller enaxlad?
Definitivt paraxel, eller boggi som det kallas. Mycket stadigare=Lugnare hästar.
vilket matrial?
Glasfiber är allra bäst. Håller jättebra.
lasta ut, fram och bak?
Jag föredrar det klassiska, med lastning via ramp, både på och av. Om man har en häst som klarar det är det bara onödigt med urlastning fram.
Kunna öppna transportlukan så hästen kan kliva in i transporten?
Förstår inte alls vad du menar :S
Vad ska man tänka på, vad går lätt sönder, vad är det man får lägga pengar på efter en besiktning?

Om du har en fetare plånbok föreslår jag boy, annars är henra, som vi har, hur bra som helst!

Jag slår ett slag för Ifor Williams. Prisvärda, fina på vägen, säkra och rymliga. Fronturlastning, finns med step-up och standard är aluminiumgolv.

en biggi kräver lite annat om man ska backa men vissa hästar föredrar en sådan framför en enaxlad. Hästen står stadigare om jag har rätt för mig...?

Själv föredrar jag dom nya boy mest pga dörren där bak. Såg nämligen en gång en häst som försökte krypa under bommen baklänges för att komma ut och det såg inget vidare ut =/ Men det finns många olika

Myzan87 skrev:
en biggi kräver lite annat om man ska backa men vissa hästar föredrar en sådan framför en enaxlad. Hästen står stadigare om jag har rätt för mig...?

Själv föredrar jag dom nya boy mest pga dörren där bak. Såg nämligen en gång en häst som försökte krypa under bommen baklänges för att komma ut och det såg inget vidare ut =/ Men det finns många olika

Hur är den dörren då, vad är så speciellt? finns det någon hemsida att titta på?
har ingen jätteplånbok precis..men man ska ju ha en som man känner är bra...
tack för svar!:bow:

sanni skrev:
Hejsan!

vad är bäst paraxel eller enaxlad? En Boggi, självklart.
vilket matrial? Det beror på hur mycket jobb och underhåll du vill göra. Plyfa, behöver lite underhåll och kontroll framför allt, bytas ibland.Är däremot lättlagat om någon häst skulle ha sönder den. Glasfiber, är väl snyggt, men mycket svårlagat och blir inte snyggt om det går sönder, har även hört att om det blir en spricka och vatten kommer in i sprickan så kan glasfibern frysa sönder vid minusgrader. Aluminium är hållbart, vilket gör dyra vagnar och dyrt att laga om något händer, men mycket lättskött och snyggt.. (Köpte en Christ Comet Alu, jättenöjd)
lasta ut, fram och bak? Jag har bara bakurlastning, har haft fronurlastning på ett släp, men använde den aldrig.
Kunna öppna transportlukan så hästen kan kliva in i transporten? Jag har en klassisk ramp på min kärra, fungerar bra.
Vad ska man tänka på, vad går lätt sönder, vad är det man får lägga pengar på efter en besiktning? Förutom skatten och försäkringen är klassikern kärvande bromsar, problem med elen. Kom ihåg att bästa sättet att få ett krånglande släp är att inte använda det. Dom behöver rulla för att hållas i bra trim. Och var noga med att välja transport, det är mycket som skiljer på dom. Och man får vad man betalar för, så välj inte billigast möjligt. För både din och hästens säkerhet.

Lycka till i transportdjungeln!

mul skrev:
Lycka till i transportdjungeln!

haha ja djungel kan man verkligen kalla det, jag förstår inte hur jag ska kunna välja vilken man vill ha..och alla försäljare pratar så bra om sina...oj oj..har en känsla av att jag kommer inte hitta någon detta år:crazy:
tack för hjälp:bow: :bump: :bow: :bump:

sanni skrev:
Det ska var lätt och enkel att köra, kunna ta två hästar, då man hoppas på ett BE körkort senare..

Hade du tänkt dig att väga upp den när du tagit BE-behörighet? Eller går tankarna på annat håll? Har du bara B måste ju kombinationen vara laglig på papper i alla fall, om man kör med överlass är ju en annan fråga, men absolut inget att rekommendera (dyrt och riskabelt för körkort och hästarna)

En idé kan vara att räkna bort vad man INTE vill ha. Köper du dubbelaxlat blir det ju t ex mindre lastvikt om du ska dra med B-kort. Hur stora är de två hästarna du räknar med att stuva in i transporten, hur mycket väger de tillsammans?

Vill du ha äkta boogie eller tvåaxlat? Med eller utan sadelkammare? Plyfa eller glasfiber? Aluminiumgolv?

Bäst är kanske att titta runt på begagnatmarknaden (åk t ex till handlare som har inbytessläp) eller - om du vill ha nytt - se dig om hos de olika återförsäljarna.

Finns det många begagnatvagnar kanske det är dax att se upp (t ex Värmlandsvagnen).

Boj-släp med all utrustning hittar du på deras hemsida www.boj.nu . Jag kan varmt rekommendera dem, köpte en ny Boj Bravo för ett år sedan.

Liknande trådar

Utrustning Jag ska, förhoppningsvis, någon gång inom rimlig framtid köpa ett nytt (begagnat) släp. Behöver hjälp med tips! Jag kör nu en enaxlad...
Svar
4
· Visningar
778
Senast: Magnum
·
Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 726
Senast: Ackio
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Brodd och skydd?
  • Stora shoppingtråden III
  • Atletix
Tillbaka