lite frågor!

Rider ni lätt?
- Ibland
Varför?
- Det är bekvämare när jag ska "transportera" mig längre sträckor, ibland också för att lätta upp i hans rygg om jag travar fram i friare tempo innan jag börjar arbeta men det är ganska sällan. När jag arbetar vill jag inte rida lätt, dels p.g.a. tyngdpunktsförflyttningen dels för att det är svårare att vara fin i hjälperna.

Vad har ni för bett?
- Stång med relativt hög tungfrihet, ibland kandar.
Varför?
- Han fungerar så bra på stången, kommunikationen går raka spåret så att säga. Kandaret kommer på ibland när det finns något som behöver arbetas på där tillgången på en bridong underlättar jobbet.

Har ni nosgrimma?
- Vanligen inte men till ett par träns tillhör nosgrimma.
Varför?
- Har inte behov av den. Ibland kan det dock vara snyggare med nosgrimma.

Rider ni skänkelvikning?
- Sällan utstuderat, men visst förekommer det.
Varför?
- Framför allt i lösgörande syfte om det är något som verkligen "sitter fast", men på min egen häst förekommer det idag rätt sällan.
 
Calazirya, min kompis har samma problem med sin häst, en stor och svävande trav (ett halvblod med höga poäng på traven.. Idag kom hon in i stallet och undrade konfunderad "Hur i hela friden kan man avla fram en sådan här trav??" :D Men den kan nog bli läcker längre fram i utbildningen..) Det hon får jobba med är att minska skjutkraften genom att be om lite saktare tempo, och samtidigt be om mer samling, så att hästen börjar bära lika mycket som hon skjuter på. (Därför är det bäst om hästen börjat orka samla sig lite mer genom jobbet med öppnor och slutor) Hon får jobba väldigt mycket med just igångsättningarna och inte trava så många steg till en början, för då övergår traven till ett enormt påskjut och allt vad bärkraft heter försvinner igen. Den trav som hon får när hon jobbar på detta vis känns som smygande på något vis, hon smyger in traven och låter själva travigångsättningen ta ett par tre steg, där hon för varje steg närmare sig den tvåtaktiga traven mer och mer.
Om man lär hästen att spöet betyder att hon ska lyfta det ben man pekar på, så kan man steg för steg be hästen att närma sig travtakten genom att peta på det inre bakbenet just när hon ska till att lyfta ytter fram (diagonal fotflyttning - trav). Traven man får då blir ofta mer samlad och inte lika mycket skjut framåt. Då känns heller traven inte så stor och stötig.
En annan sak man kan tänka på är att det är när hästens rygg blir spänd och låser sig som den känns stum och upplevs som stötig. Ofta beror det på att tempot är högre än vad hästen med bibehållen mjuk rygg klarar av att röra sig i. En tumregel som jag följer är att inte rida i ett mer ökat tempo än att hästen klarar av att bära lika mycket som den skjuter på med bakbenen och att ryggen ska klara av att bibehålla sitt mjuka sviktande och inte bli stum.
Mvh
 
Rider ni lätt?
Jodå, inte så mycket på banan, men ute i skogen ibland och ibland om jag känner att jag inte riktigt slappnar av så kan jag lite lätt ett par meter å sen försöka sitta igen.
Varför?
För att vid arbete så vill jag inte flytta tyngdpunkten dessutom lyckas jag aldrig hålla skänklarna tillräckligt still!

Vad har ni för bett?
Två delat tränsbett.
Varför?
Hästen fungerar på det, dessutom e det inte min häst så det e inte jag som har valt.

Har ni nosgrimma?

Varför?
För att den matchar så dåligt med pannbandet, olika nitar å allt! Nä men jag tycker inte att den behövs.

Rider ni skänkelvikning?

Varför?
Ja du, har inget behov av det.
 
Sv: lite frågor!

Rider ni lätt? Ibland.
Varför? Jag försöker att inte rida lätt, då jag lärt av min tränare i akademisk ridkosnt att det kan skada ryggen på hästen.

Vad har ni för bett? Jag rider med ett tredelat vanligt tränsbett vi uteritter. På träning i paddocken rider jag med ett kandarstång med låg tungfrihet. Ibland rider jag med stången ute.
Varför? För att min häst trivs med de betten.

Har ni nosgrimma? Nej.
Varför? Finns absolut ingen andledning, dessutom är det snyggare utan.

Rider ni skänkelvikning? Nej.
Varför? Olika andledningar, några utan dem som redan står skrivna i tidigare inlägg ovan.
 
Sv: lite frågor!

Jisses vilken gammal tråd du hittat.
Kul att läsa sina svar från 3år tillbaka. Man ändras en del. :D
 
Sv: lite frågor!

:rofl: Ja, det här var jättekul att se. Jag visste inte ens att jag varit här så länge. Och visst har även jag ändrats.
 
Sv: Re: lite frågor!

En OT-fråga - ngn som vet ifall Indiana_Jones finns kvar på forumet under annat namn, eller har hon flytt fältet?

~Flip *kom på att hon saknar IJ här!*
 
Sv: lite frågor!

Rider ni lätt? Jag rider alltid lätt i början av ett ridpass, då hästen joggas igång och ska arbetas i en låg form, plus att jag lägger in det då och då i ridpassen som "pauser". Hästens rygg belastas inte så mkt på så sätt. Jobbigt för hästen att ha en ryttare knagandes i sadeln hela tiden.

Vad har ni för bett? Jag växlar mellan rakt och tre-delat. Min hästtandläkare sa att det var de bästa tränsbetten och jag håller med henne. Det är rätt självklart.

Har ni nosgrimma? Ja, när jag tränar och tävlar har jag det, rider jag i skogen brukar jag skifta med att ha och inte ha. Det finns VISST en funktion! Det är inte alla hästar som kan gå utan då de kanske är för heta och pullar mkt!

Rider ni skänkelvikning? Ja, det är en bra övning!!!
 
Sv: lite frågor!

Rider ni lätt? Ibland.
Varför? Mestadels för att spara både på min egen och hästens rygg.

Vad har ni för bett? Inget, jag rider bettlöst. Sidepull.
Varför? För att mina hästar inte behöver mer, för att jag kan, och för att hästarna har förstörda tänder från travtiden och hästarna inte uppskattar ett bett mot tänderna.

Har ni nosgrimma?
Nej.
Varför? Jag behöver inte. Jag vill att min häst ska kunna kommunicera med munnen till mig. (dvs skicka signaler och tecken) Hur ska jag kunna veta vad hästen säger om jag hindrar den med en nosgrimma?

Rider ni skänkelvikning? Ja.
Varför? Förvisso träder jag bort från hästens tyngdpunkt. Men det finns bra saker med skänkelvikning med.
 
Sv: lite frågor!

Hästen träder förbi sin tyngdpunkt, därav (av vad jag förstått) är det inte en av den AR rörelser.

Dock rider somliga (ex jag) AR ryttare trotts det skänkelvikning.
Av andra orsaker.
 
Sv: lite frågor!

Rider ni lätt?
Ja. Tränar upp min hoppsits så! brukar göra så att jag tex står två steg, sitter ett steg osv. Balansen har blivit mkt bättre :) Tycker att jag kommer ner i sadeln bättre.

Vad har ni för bett?
Varvar mellan tredelar tränsbett och perlham

Har ni nosgrimma?
Bara för att tränset skall sitta "stadigare", då vanlig engelsk.

Rider ni skänkelvikning?
Ja, för att det gör min häst lyhörd. Det funkar ju lösgörande. Skänkelvikning har aldrig varit menat som en "samlande" övning.
 
Sv: lite frågor!

Rider ni lätt? Ja oftast, varierar lite.
Varför? försöker sitta ner så myckat som det går. Har inte riktigt hittat balansen på hästen ja rider än (på andra sitter jag oftast ner)

Vad har ni för bett? tvådelat, ska köpa ett tredelat snart.
Varför? Ville hälst ha ett tredelat men tvådelat var det enda vi hade, så vi ska köper ett så fort det går.

Har ni nosgrimma? Nej, alldrig
Varför? dom döljer bara problem som ryttan skapar, eller mun fel

Rider ni skänkelvikning? inte ofta
Varför? tycker inte det behöfs
 
Sv: Re: lite frågor!

Precis.

Någon skrev ovan att det hade achen remmen för att hästen inte skulle kunna komma undan bettets inverkan (fast funderade själv på om det var vettigt?)
Jag vill bara säga att om man har på en achen, vilket jag tyker är fel oavsett, bara för att stänga igen käften på en häst som "tjafsar" så är man enligt mig fel ute. "Tjafsar" en häst i munnen: ta reda på orsaken istället för att dölja symptomen med en achen. Går en häst utan nosgrimma syns det fort om något är fel!

Haleluja!!! :bow:
 
Sv: lite frågor!

Rider ni lätt?
Ja alltid

Vad har ni för bett?
Rakt bett med fasta ringar

Har ni nosgrimma?
Sällan

Rider ni skänkelvikning?
Sällan
 
Sv: lite frågor!

lättridning: ja, gjorde det för att hjälpa lillan hitta takten, nu mest för att min balans brister innan vi funnit varandra under passet. rider cirka halva passet lätt halva nedsittning.

bett: rakt eller tredelat tränsbett med fasta ringar. för att tandis rekommenderat dem till henne.

nosgrimma; ja, remont (inga tyglar i den). för att hon hade ont i munnen förut och då började lägga över tungan. har haft den efter åtgärden för att hon inte ska fortsätta (gjorde det av rutin tror jag) och nu sitter den bara där, på första ¨hålet.

skänkelvikning; ja, i början mycket för att få lösgjordheten (fd travare) nu mindre och mindre. och gör jag det så gör jag det i skritt i början av passet innan jag samlar med öppnor och slutor. jag tror på att skänkelvikningar har sin funktion i ridningen.
 
Sv: lite frågor!

Rider ni lätt?
När jag rider med sadel

Vad har ni för bett?
Sidepull eller utan huvudlag

Har ni nosgrimma?
Aldrig, om inte sidepull räknas som rosgrimma

Rider ni skänkelvikning?
Ibland

Varför?
För att det är roligt. :)
 
Sv: lite frågor!

Rider ni lätt?
ja, när jag rider ut, inte vid dressyrarbete.

Varför? Det fungerar bäst att sitta ner då.
Vad har ni för bett?
En Billy Allen westernstång för det mesta, vä'xlar med ett Billy Allen tränsbett emellanåt.

Varför?
Det är de betten min häst trivs med.

Har ni nosgrimma?
Ja. En rem som sitter i sidostyckena. Tror det kallas stolpnosgrimma. väldigt lös. Hästen kan gapa lätt.
Varför?
Vill inte ha mer remmar än nödvändigt och hästen trivs med det.

Rider ni skänkelvikning?
Nej
Varför?
Finner inget syfte med det.


Bara undra lixom! :)

Där har du mina svar!
 
Sv: lite frågor!

Rider ni lätt?
Ja, rider alltid lätt tills hästen verkligen går mellan hjälperna.

Vad har ni för bett?
3-delat Pessoa magic.

Har ni nosgrimma?
Nej, tycker att om hästen går och gapar, så måste man gå tillbaka till en lägre gångart/övning. Hästen är antingen inte tillräckligt musklar och/eller tillräckligt utbildad.

Rider ni skänkelvikning?
Jo, oftast bara något steg när det behövs - om hästen går emot inner hjälper eller genar. Kanske inte kan kallas skänkelvikning, men det är åt det hållet.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 243
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! Jag är ny här och detta är mitt första ”inlägg”. Jag undrar om Hunter träns fortfarande säljs? Såna med platta nosgrimmor! Jag...
Svar
9
· Visningar
443
Senast: Kristall10
·
Ridning Hur pass viktbärande är tinkrar? Många verkar ju ganska låga i mankhöjd? Tänker mest på den lite lättare rid-modellen av dom?
Svar
1
· Visningar
577
Senast: skiesabove
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
756
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp