lite frågor!

Sv: lite frågor!

Rider ni lätt? ibland
Varför? för att kunna ge en takt lite tydligare ibland eller om de skulle va stressat spänt o tokskumpigt nån gång, men sen sätter jag mig för att kunna påverka bättre o va med i rörelsen

Vad har ni för bett? tvådelat tränsbett
Varför? Pålle gillar mumsa på det och det är inte minhäst :-) men jag skulle inte byta som det e nu

Har ni nosgrimma? nej
Varför? Vill hästen ska slappna av i munnen och att det ska synas om de nått som e fel som får den gapa eller greja

Rider ni skänkelvikning? Ja
Varför? Som del av uppvärmning, träna på gå i sidled och förbereda lite för öppna o sluta
 
Sv: Re: lite frågor!

Oj, det var ett par år sedan, det här! Korrigerade svar i fetstil!

Rider ni lätt? Nej Ja
Varför? Jag rider hellre i en lodrät sits där jag omfördelar vikt från sittben/skinkor till insidan av låren för att låta ryggmusklerna gå fria från tryck. Det ger fördelen att min tyngdpunkt hålls mer stilla, plus att jag kan använda sitshjälperna bättre. Det är dumt att sitta ner när hästen inte är tillräckligt lösgjord för att man ska kunna sitta bekvämt. Det gör inte så mycket nytta vare sig för hästen elelr ryttaren

Vad har ni för bett? Oftast tvådelade tränsbett med parerstång, kandarstänger med låg/mellanhög tungfrihet med raka eller S-skänklar, eller oladad jaktstång med tungfrihet. Tvådelade med parerstång är fortfarande en favorit, och så har jag ett specialgjort barockbett i stället för kandar.
Varför? Jag tycker att det gör jobbet bäst, helt enkelt. Samma

Har ni nosgrimma? Nej, yttest sällan.
Varför? Jag anser att det är en tillägsutrustning som bara behövs i ett ytterst begränsat antal situationer, och då under kortare perioder. Mina egna hästar behöver det inte. Stämmer fortfarande!

Rider ni skänkelvikning? Jag tränar det inte, men kan rida det någon enstaka gång för att testa. Ja, varje ridpass!
Varför? Det jag kan lära en häst med skänkelvikning kan jag lika gärna lära den med öppna och sluta, som är två skolor som passar bättre in i konsekvensen med det träningssystem jag håller på med i övrigt. Det är en bra lösgörande och rakriktande övning, och om man inte överdriver den så behöver man inte helelr oroa sig för snedbelastning av benen.
 
Sv: lite frågor!

Rider ni lätt? ja
Varför? i början av sidpasset vill jag inte belasta ryggen. går från lättridning till avlastning till nedsittning när hästen arbetar rätt. hur fort det går beror på häst. jag varierar sits även under ridpasset också.

Vad har ni för bett? vanligt tränsbett
Varför? behöver inget skarpare eller så.

Har ni nosgrimma? nej, inte på min häst.
Varför? (ridskole ponnyn jag rider har det. skulle lika gärna kunna rida utan, men känner mig som en besserwisser om jag skulle plocka bort nosgrimman på någon annans träns.) har inget behov av sådan.

Rider ni skänkelvikning? mja...ibland på lektioner med riskolehäst, inte med min häst längre
Varför? just nu skrittas bara min häst eftersom vi fått reda på att han har spatt...:cry: ...men på letionerna med annan häst får vi ibland göra skänkelvikningar för att lös göra och "hitta" hästen.
 
Sv: lite frågor!

Rider ni lätt? nej, inte på ridbanan iaf, ute gör jag det för det mesta..
Varför? på ridbanan rider jag inte lätt,eftersom jag inte vill flytta min tyngdpunkt. ute får han gå friare och då pasar det bättre att rida lätt

Vad har ni för bett? mååånga. men det jag använder på ridbanan är en spansk stång med relativt korta skänklar. ute hackamore för det mesta.
Varför? för han älskar det och går super på det.

Har ni nosgrimma? nej
Varför? hästen är riden western, och nu vill jag inte sätta dit en nosgrimma eftersom jag vill se om han visar obehag av bettet..

Rider ni skänkelvikning? nej
Varför? dels vet jag inte längre hur man gör, sen har jag inget behov av den övningen, jag rider öppnor och slutor istället
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 222
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! Jag är ny här och detta är mitt första ”inlägg”. Jag undrar om Hunter träns fortfarande säljs? Såna med platta nosgrimmor! Jag...
Svar
9
· Visningar
416
Senast: Kristall10
·
Ridning Hur pass viktbärande är tinkrar? Många verkar ju ganska låga i mankhöjd? Tänker mest på den lite lättare rid-modellen av dom?
Svar
1
· Visningar
547
Senast: skiesabove
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp