Lite gnäll igen....

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 474
Sv: Lite gnäll igen....

Hur ska man göra då för att hålla främmande hundar borta när de inte lyssnar på ett "gå hem!!!!"?

Jag riskerar inte min hund under några omständigheter.

Hur ska man göra då för att hålla främmande hundar borta när de inte lyssnar på ett "gå hem!!!!"?

Jag riskerar inte min hund under några omständigheter.

Det smidigaste har jag märkt är att vända den främmande hunden ryggen, totalignorera och gå vidare. De följer bara efter en liten bit, sen vänder de hem igen. Och ägaren får springa lite... :angel: Förutsatt att det är en hund som inte verkar aggressiv förstås.

Att stanna upp och konfrontera hunden kan ju ge den den uppmärksamhet den vill ha, plus att din hund också stannar kvar då.

Igår när jag var ute och gick på gärdet där jag bor så kom en dogue de bordeaux hane (+50 kg) framspringande, ägaren var långt borta.

Hunden hoppar upp flera gånger och sätter framtassarna på mig. Till slut kommer ägaren fram "Det är bara en valp, han är jättesnäll".

Och nu är jag inte rädd för stora hundar, men tänk om det varit min hundrädda mamma. Hon hade fått en hjärtattack.

Detta begriper inte jag att folk har så svårt att förstå. Vissa vill inte ha främmande stora hundar (eller små) i ansiktet på promenaden och vissa är faktiskt super rädda. Det spelar ingen roll hur snäll deras hund är.

För någon vecka sedan när jag var ute med jycken. Han gick lös några meter framför mig. Längre fram på cykelvägen kommer det en kvinna som stannar upp och börjar smyga längs gräskanten när hon ser oss. Jag kallar in och kopplar omedelbart. Kvinnan återtar sin promenadtakt, ler mot oss och hälsar medan Narmo går fot i koppel bredvid mig.

Narmo är ändå den typen av hund som totalignorerar människor på promenaderna, men jag såg att hon var rädd och ville visa att jag tar ansvar för min hund och respekterar andra människor. Det är inte svårare än så gott folk...

Senast ändrad:

Jag trodde inte vi snackade lösa hundar här, utan kopplade. Men hur som haver, jag sparkar inte det första jag gör om jag möter en lös heller. Det är bara att förvärra det hela, en hund som ger sig fan på att gå till anfall kan bara bli ännu mer beslutsam om ägaren "går till attack".

Är jag riktigt irriterad så kan jag ta tag i en hunds halsband och ropa på ägaren.

Tilda, mammas basset, blev attackerad av en lös labrador på vägen hem till mig nu. Vi gick förbi en trädgård med en lös hund, men vi fortsätte på trottoaren. Helt plöstligt kommer hunden farandes och Tilda blev väldigt skrämd. Ägaren sitter kvar på sin stol ända till jag ryter "att det är jävligt bra om man har koll på sina hundar". Ägaren tar tag i sin hund och vänder mot trädgården igen. Blir så förbannad att jag tackar så mycket för att hon skrämt min hund. Som tur är så verkar inget ha hänt med Tilda och i skrivandes stund ligger hon och sover i godan ro på golvet.

OM ägaren varit lika snabb som sin hund ut ifrån trädgården med en snabb liten ursäkt så hade jag bara skrattat bort allt men när ägaren nonchalerar att Tilda blir rädd, då är jag ingen rolig människa längre.

Det smidigaste har jag märkt är att vända den främmande hunden ryggen, totalignorera och gå vidare. De följer bara efter en liten bit, sen vänder de hem igen. Och ägaren får springa lite... :angel: Förutsatt att det är en hund som inte verkar aggressiv förstås.

Att stanna upp och konfrontera hunden kan ju ge den den uppmärksamhet den vill ha, plus att din hund också stannar kvar då.
Det funkar tyvärr inte på grannhunden.. :( Den följer efter och flyger på.

Jag trodde inte vi snackade lösa hundar här, utan kopplade. Men hur som haver, jag sparkar inte det första jag gör om jag möter en lös heller. Det är bara att förvärra det hela, en hund som ger sig fan på att gå till anfall kan bara bli ännu mer beslutsam om ägaren "går till attack".
Nåja, det är så du gör, inte jag.
Jag skyddar min hund. Blir hellre biten själv än att han blir det.

Och det funkar utmärkt på den äckliga grannhunden som gärna flyger på allt som rör sig.

Och vad vet du om att jag inte skyddar min? Det finns fler sätt att skydda sin hund än att gå till attack själv och riskera att den andra hunden blir ännu mer triggad. Jag har tagit bett istället för min hund förr och jag lär göra det igen om det BEHÖVS.

Den här diskussionen (mellan dig och mig) handlade från början inte om din ilskna grannhund, utom om folk som släpper fram sina hundar för att nosa.

Senast ändrad:

Om hunden är lös så skullle jag hålla bort den med ena benet tror jag och ha min egen hund bakom mig. Om den var kopplad är det nog enklast att bara gå därifrån..

Fast jag vet ju inte om hunden biter?

För ett tag sedan kom det fram en lös hund som bara såg ut att nosa, när den väl gjort det försökte den hugga.
Jag riskerar inte det.

Och sparkar du till hunden kan du också utlösa en attack.

Visst i vissa lägen kanske det inte finns något val öht, men att bara fota till en hund som kommer fram är nog faktiskt inte alls att rekomendera, det kan utlösa värre beteende än om man ignorerar och vänder .

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 704
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 385
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Okej, nu blev rubriken alldeles galen. Men jag har iaf en tik på lite över 5 år som vid ca 1½ års ålder började göra utfall och blev...
Svar
13
· Visningar
1 273
Senast: Fiffi1
·
Övr. Hund Är så stolt över lille Jack! Idag när vi var ute och gick över ängen så är det en tjej ute med sina tre små hundar (2 pomeranian och 1...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: missjackpot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Pluggtråden
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur