linzan

Trådstartare
När jag ledde ut min ena häst imorse så såg jag att hon haltade lite lätt på höger fram, hon var lite svullen men absolut inte mycket...kan det vara en sträckning lr nåt?

Antagligen är det nog en sträckning..
Och det går över hyffsat fort isf ! :)

Det kan vara precis vad som helst. Om du kan upptäcka en hälta genom att leda en häst i skritt så är det en rejäl hälta. Men avvakta och se i några dagar om svullnad och värme går ner och longera gärna i trav på volt, med det onda benet inåt. Då syns hältan som mest tydligt. Nickande huvud är en rejäl hälta, bara oregelbundenhet inte så farligt. När gången ser helt ren ut på volt, ge då hästen den dubbla tiden att vila i hagen - som det tog för hältan att gå bort. Så skall du se att du nog slipper hältan tillbaka.

Jo vila är självklart...hade ingen som kunde hjälpa mej imorse så jag ska be en i stallet om hjälp så jag kan kolla det ordentligt!

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst varit in och ut ur kliniken flertalet gånger utan resultat. I starten på mars svällde vänster fram rejält och hon blev...
Svar
14
· Visningar
509
Senast: Mirtai
·
Hästvård Upptäckte nyligen en liten, vag svullnad på min ena ridhästs ländrygg. Hästen är under igångsättning efter att ha stått i några år, men...
Svar
5
· Visningar
330
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av UV-benskydd till häst och kan rekommendera? Jag har en häst med höga vita strumpor som lätt blir solbränd...
Svar
5
· Visningar
416
Senast: hamilton1
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka