Lite hjälp här är ni söta!

V

veronican

Avmaskning är ämnet. För 2 veckor sedan flyttade jag min häst till nytt stall och släppte ihop henne i en mindre flock i en hage där hästarna tyvärr gått både hela vintern och hela sommaren. Inte det bästa ur parasitsynvinkeln men det finns tyvärr inte så mkt att välja på (är ca 18 hästar att ha hagar till), de har inte tillräckligt många hagar för att göra annorlunda.
Dock ska alla hagarna, hela fältet stängslas om i höst så det blir bättre.

MEN nu är det tyvärr så att det verkar inte vara helt hundra med avmaskningarna hos alla hästar. Jag är inte hundra men kanske är det så att en eller två hästar i min hästs hage inte har avmaskats tillräckligt ofta i sommar, dvs det har gått mer än rekommenderat tid mellan gångerna, det verkar som de bara avmaskat en gång i början av juni och en gång i slutet av sommaren.

OM det är såhär vad kan man göra? Vore det kanske bäst att avmaska alla hästarna en "extra" gång i höst nu? Isf ska jag köra på Ivomec som jag gjort resten av sommaren, eller nåt annat? Lite orolig för parasittrycket...

Ska jag höra med de andra hästägarna om vi ska gemensamt avmaska en gång till? Min häst avmaskades senast för dryga veckan sedan, skulle ha avmaskat henne några dagar innan vi flyttade men pga oväder fick vi panikflytta 4 dagar tidigare än beräknat så den planen sprack.

Tacksam för tips :bow:
 
Det bästa är att göra ett träckprov så ser man om de har mask.
 
Med tanke på det hårda trycket på hagarna hade jag utgått från att där är parasiter (särskilt om det inte finns något hyggligt avmaskningsschema).

I det fallet gäller det att hålla sin egen kuse maskfri, andra får helt enkelt hålla sina hästar i skick - för hästens skull inte för hagens.

Lättaste sättet att få statusrapport är nog att ta ett samlingsprov på alla hästar som går i den aktuella hagen och därefter bestämma avmaskningsintervall.
 
Jag skulle tvinga igenom höstavmaskning med Ivomec. Vägrar de så ta din häst i alla fall när hon skulle avmaskats.

Träckprov till våren är att rekommendera och lägga upp schema efter det sen.
 
Jag ska försöka höra med de andra. Men om de inte är så duktiga på avmaskning, vore det ju bra om jag läser på lite så jag kan komma med bra argument, för jag måste erkänna att jag själv inte är alls duktig på det här. En häst i hagen tyckte jag mig höra hade avmaskats med Ivomec i början av sommaren och nu för några veckor sedan, alltså har det gått bra mkt mer än 8 veckor emellan, räcker det för den hästen att avmaskas en "extra" gång med Ivomec nu?

Får väl åtminstone avmaska min egen rätt, så hon är maskfri. Ska diskutera med de som ska stängsla om hagarna om problemen med parasittryck för som det är nu verkar ingen speciellt medveten för fem öre? ALLA hästar går i samma hagar vinter som sommar. Även där bör jag ju vara påläst. Någon bok/internetsida som kan rekommenderas??

Tack :bow: :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
368
Senast: Sirap
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 084
Senast: Twihard
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 674
Senast: Habina
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 037
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp