Bukefalos 28 år!

Lite hjälp tack...!

Vica

Trådstartare
Har en 13årig halvblodsvalack på foder sen två år. Trevlig, pigg och glad. Vi har tränat en hel del NH och ledarskapsövningar och han var ganska stor och "brötig" när han kom. Skulle gå över folk osv. Nu för tiden går det jättebra och han stannar och står kvar på kommando, kommer när jag ber honom, följer som en hund. Allt går perfekt - iaf på banan.

Nu till problemet. Idag var han vild. VILD. Han skulle minsann inte stå still när jag skulle spola benen utan går fram och tillbaka, skrapar, flyttar sej från sida till sida, orolig och rent ut sagt dum som försöker trycka upp mej mot väggen. Spolar benen gör vi nästan varje dag på samma ställe med samma slang.

När jag var färdig med det bestämde jag mej för att gå med honom en kort runda (max 1,5km) för att få honom att lugna sej och lyssna på mej. Men neeej då. Inte ett skrittsteg! Vi möter en av stallkamraterna som är på väg tillbaka till stallet efter en skogsrunda - då ställer sej hästkraken rakt upp och cyklar med frambenen i ren protest för att inte vi också vände och gick hemåt! Fjantar runt som en jäkla arab som är rädd för sin egna skugga eller nått. Blir "rädd" för stenar och liknande. :mad:

Det läskiga var att han inte var kontaktbar för fem öre. :crazy: Det var med nöd och näppe att jag inte tappade honom när han ställde sej. Trots att jag hade grimskaft över näsan (jag brukar ha träns och kedja under hakan i vanliga fall) - i paddock har han inget alls.

Hur får man honom att lugna sej och bli kontaktbar i sånna här situationer? När allt stämmer i paddock men inte utanför gården? Han är lika fjantig och nästan lika dum när jag rider ut - med resultat att man har tappat suget för att rida ut = det blir bara värre. Men vem har lust att bråka om samma sak varje gång man rider ut...?

Hur får man med sej ledarskapet ut - på backen och på ryggen?
 
Sv: Lite hjälp tack...!

Kanske du skulle prova att köra ledarskapövningar utanför paddocken några ggr? Kanske i en lite mer öppen skog, äng, grusväg eller liknande? Ta ledarskapen även utanför paddocken, eftersom det är där han 'krånglar'.. Du kan ju alltid prova, där han är mest jobbig, där ska du träna om du förstår principen.. Och sen arbeta dej framåt på skalan och kräva hans uppmärksamhet.. Som sagt, kan ju vara värt ett försök! :D :idea:
 
Sv: Lite hjälp tack...!

Kanske du skulle prova att köra ledarskapövningar utanför paddocken några ggr? Kanske i en lite mer öppen skog, äng, grusväg eller liknande? Ta ledarskapen även utanför paddocken, eftersom det är där han 'krånglar'.. Du kan ju alltid prova, där han är mest jobbig, där ska du träna om du förstår principen.. Och sen arbeta dej framåt på skalan och kräva hans uppmärksamhet.. Som sagt, kan ju vara värt ett försök! :D :idea:

Absolut, detta har jag också funderat på. Men det som jag tycker är krångligt är hur jag ska kunna "stöta bort" honom innan han börjar tugga och tillåter honom att komma in igen? Longerlina går ju till viss del, men då är han fortfarande "låst"..
 
Sv: Lite hjälp tack...!

Jag vet inte, men om hästen är pigg och hoppig så tycker jag det enda som hjälper är att låta den bli av med energin. Inte skrittpromenad vid hand, utan ut och trava och galoppera, så den får lite utlopp. Alltså, är hästen pigg så får den röra på sig, men när du bestämmer, inte när han har lust.

Annars brukar väl stalltipset med dominanta hästar vara att inte ge dem ens ett lillfinger. Har man en häst som vill flytta fram positionerna får man vara benhård med den, annars blir den bara värre nästa gång. Det beror ju lite på vilken sorts häst man passar med.
 
Sv: Lite hjälp tack...!

Mitt tips till dig är att konsekvent backa honom då han befinner sig i en position du inte vill ha honom. Detta ger en mycket lydig och uppmärksam häst.
 
Sv: Lite hjälp tack...!

"Fjantar runt som en jäkla arab som är rädd för sin egna skugga eller nått. Blir "rädd" för stenar och liknande"
en sådan tråkig och onödig kommentar.
hoppas du får ordning på era problem...
 
Sv: Lite hjälp tack...!

Vårkänslor? (beroende på var du bor i landet).

Det bästa sättet att lära sig mer om NH är att ta ut en duktig intruktör.
NH är svårt (näst intill omöjligt) att bara läsa sig till, eller se en video.
Det är viktigt att människan får information om när den gör rätt, så den kan ge eftergift i exakt rätt stund, och när den gör "fel", så människan kan korrigera det direkt.

Sedan är det alltid svårt att säga hur du får ledarskapet med dig ut från banan, det går inte att lära ut genom internet, böcker eller en video.

Hästar är individer och det finns inget enkelt svar eftersom den som sitter och skall svara inte kan läsa av hästen reaktioner och beteende.
NH handlar om hästens naturliga beteende (etologi) och vikten ligger i "här och nu".
Det man kan göra är att lägga upp en video, på när man hanterar hästen, på internet och få tips om vad man skall göra och vad man missar i hästens signaler, men långt ifrån alla är villig att bli bedömda av vem som helst.


Mitt svar till dig är att kolla NNHAs hemsida och kika efetr en tränare i ditt område. De har en tränarlista, även om den inte lovar att tränaren är bra bara för att den står där.


Lycka till med pållen. :)
 
Sv: Lite hjälp tack...!

Fjantar runt som en jäkla arab som är rädd för sin egna skugga eller nått. Blir "rädd" för stenar och liknande.

Okunnighet kallar jag detta, du kan gärna få komma och hälsa på. Har aldrig stött på en arab under alla mina år, som beteer sig så. Snarare en ursäkt för att man har en ofostrad häst. Fick bara en bild i huvudet, där arabernma springer runt i öknen och är rädda för sin egen skugga.. Hahahaha!!:o
 
Sv: Lite hjälp tack...!

Okunnighet kallar jag detta, du kan gärna få komma och hälsa på. Har aldrig stött på en arab under alla mina år, som beteer sig så. Snarare en ursäkt för att man har en ofostrad häst. Fick bara en bild i huvudet, där arabernma springer runt i öknen och är rädda för sin egen skugga.. Hahahaha!!:o

Jag är född på ett arabstuteri och har haft hand om en arabhingst innan jag fick Eddi. Jag vet hur araber är och inte är :grin: Fjantig som en är arab är ett uttryck! ;)
 
Sv: Lite hjälp tack...!

Vårkänslor? (beroende på var du bor i landet).

Det bästa sättet att lära sig mer om NH är att ta ut en duktig intruktör.
NH är svårt (näst intill omöjligt) att bara läsa sig till, eller se en video.
Det är viktigt att människan får information om när den gör rätt, så den kan ge eftergift i exakt rätt stund, och när den gör "fel", så människan kan korrigera det direkt.

Sedan är det alltid svårt att säga hur du får ledarskapet med dig ut från banan, det går inte att lära ut genom internet, böcker eller en video.

Hästar är individer och det finns inget enkelt svar eftersom den som sitter och skall svara inte kan läsa av hästen reaktioner och beteende.
NH handlar om hästens naturliga beteende (etologi) och vikten ligger i "här och nu".
Det man kan göra är att lägga upp en video, på när man hanterar hästen, på internet och få tips om vad man skall göra och vad man missar i hästens signaler, men långt ifrån alla är villig att bli bedömda av vem som helst.


Mitt svar till dig är att kolla NNHAs hemsida och kika efetr en tränare i ditt område. De har en tränarlista, även om den inte lovar att tränaren är bra bara för att den står där.


Lycka till med pållen. :)

Tack för vettigt och konstruktivt svar! :bow:
 
Sv: Lite hjälp tack...!

Jag förstår att ni blir stött av att er ras blir "påhoppad" men ge tjejen en chans. Hon skrev inte tråden i ett rus av glädje och har det nog jobbigt som det är. Att hänvisa till araber på en nipprig häst var nog inte en förolämpning mot er favoritras utan ett uttryck.


:)

Trotts allt, man säger ju dum som en åsna, trotts att de är väldigt smarta och lättlärda.
 
Sv: Lite hjälp tack...!

Ingen orsak. Säg till om du vill ha ytterligare tips om du inte hittar någon tränare på listan. Kan hända jag vet någon i din trakt bland mina kontakter.
 
Sv: Lite hjälp tack...!

Tycker oxå att kommentaren ang Araben var dum.
Nu ska vi inte generalisera hästraser men snälla; Araben är väl iallafall den inteligentare "rasen" medans halvblodet är känd för att vara "korkad".
Inget illa menat då jag själv äger både; Arab,halvblod,travare men.......

Hoppas du får bukt med ditt problem och /gå inte in för NH "tjafset" för mkt.
Sunt förnuft brukar räcka!!!!

Nu får jag väl många "emot" mig men......
 
Sv: Lite hjälp tack...!

Kasta inte sten i glashus, speciellt inte om du ska skriva att TSs kommentar var dum. :)
 
Sv: Lite hjälp tack...!

håller med Sammet. har inte påträffat någon arab som verkar dum och fjantig, utan inteligent (? stavning?) och tillgiven. jag tog inte alls illa av TS's kommentar, även om jag försvarar den kära arabrasen till 100% :P bli inte allt för onda på 'na, people.

iaf tillbaka till ämnet: tror det kan vara vårkänslorna som spritter i kroppen, kompisens lugna halvblod uppträdde liknande häromdagen;) hästar kan ju också ha sina dagar ibland, men tycker med att du borde testa att träna lite utanför paddocken med ;) lycka till med pållen :)
 

Liknande trådar

Hästvård Okej så såhär är det! Häromveckan så fick jag ett samtal runt 19.00 på kvällen att min islandshäst inte kunde stå på ett ben, jag kommer...
Svar
13
· Visningar
2 302
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 104
Senast: MattiZ
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 114
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 172
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp