Lite marsvinsfrågor !!

Sv: Lite marsvinsfrågor !!

Jag såg en hängmatta i dag i djuraffären, av trä.. med jättebra kedjor å hänga den i, men om man lägger en filt på den kanske det skulle vara nåt? eller dom kanske gör illa tänderna om dom biter på kedjorna?
 
Sv: Lite marsvinsfrågor !!

Marsvin biter inte så hårt att tänderna går i sönder.
När jag sätter upp hängmattor brukar jag använda antingen billigt fleecetyg eller handdukar (diskhanddukar är bättre då marsvinen gärna pillar i frotehanddukar) och sätter fast dom med buntband. Buntbanden klipps upp och nya sätts på plats när hängmattorna är tvättade.
Jag har funderat på kedja med hakar i båda ändarna men jag har bara kommit till funderingar än och minnet av att titta efter sådan är väldigt kort.
Detta är billighetsvarianten för hängmatta :angel:
Marsvinen klagar trots det billigare priset inte.
Har trähängmattan inga kanter så lägg inte in något jukt där för marsvinen kommer ändå bara dra ner den i buren efter en stund.
Vet någon som köpte en trådkorg som man använder i badrum till schampo odyl (bredare modell) och lade i handduk eller liknande. Den var väldigt populär hos marsvinen :D
Dom är ruskigt bekväma av sig om dom får lov.
 
Sv: Lite marsvinsfrågor !!

1. Tidningspapper innehåller färgämnen som inte är bra för marsvin om dom får i sig (ex om dom smakar lite på det). Varför skulle du inte kunna ha spån till marsvinet? Jag har alltid haft mina på spån utan problem. Annars kan du kanske dela upp buren så att den ena delen täcks av sån där kattpelletsgrejs och den andra täcks av spån/halm. Men ha inte hela buren i halm, för dom blir feta liksom hästar, av att äta massa halm. Jag brukar ha en liten hörna med halm ovanpå spånet, där mitt nuvarande marsvin sover, och sen har hon bestämt kisshörna själv på spånet. Tycker spån + liten mysig halmhörna funkar allra bäst. :)

2. Jag ger typ 2 msk pellets till mitt marsvin + 1 msk havre per dag och grönsaker som morötter, gurka och sallad. Har sett många som ger sina marsvin jättemycket blandfoder från zooaffärer men det är inte att rekommendera eftersom att dom innehåller (omättat?) fett. Ge hellre enbart pellets och hö. Du får testa dig fram lite men jag tror att 1-2 msk pellets blir bra. Kolla vad marsvinet tidigare fått så att det inte blir en drastisk omvändning. Mitt marsvin är något smal, därför får hon ganska mycket mat. Men ge inga dl storlekar! :P

3. Jag skulle ha 2 honor ihop. Har haft kasterad hane och en hona ihop också, funkade det med men det var väl lite mer pipande då.

4. Det räcker med 3 väggars-hus egentligen, min har 3 ½ vägg utan någon speciell inredning, utom halm, men man kan alltid inreda en massa om man vill det. Har tyvärr inga andra förslag :P

5. Gnagpinnar från träd utomhus brukar vara populärt och om du har mkt utrymme kan man ställa ut lite allt möjligt som uppochner vända krukor, tunnlar (se till att dom är tillräckligt stora bara), flera hus osv som dom kan leka runt och i.

6. Korthåriga är lättare att sköta än långhåriga.

7. Varje gång jag klipper klorna kollar jag framtänderna, för att se längre bak måste man nästan till veterinär. Dom drabbas lätt av långa tänder om dom inte får gnaga ner dom på tex grenar.

8. Dom är inte som kaniner iaf. Dom brukar mest nosa lite på sladdar och sånt, men självklart måste man ju ha dom över uppsikt. Min erfarenhet iaf.

9. Jag skulle ha nån handduk under iaf.. Mina marsvin har varit rumsrena men självklart kan dom, liksom vi bli kissnödiga och då kissar dom bara. Ett tydligt tecken på att dom är kissnödiga är att dom bökar runt och trycker upp rumpan mot något som tex din arm haha eller i en hörna :P Men då kan man springa till buren med dom och släppa ner dom direkt. Så har mina marsvin blivit rumsrena, dom vill inte tillbaka till buren utan dom vill hellre sitta uppe med mig och mysa i håret ;)
 
Sv: Lite marsvinsfrågor !!

tack :) Jo på rumsrenheten det var så jag gjorde med mina kaniner.

jag läste på en sida att dom fick luftvägsinflammationer å ögonen blev irriterade av spån men men det var nog lite överdrivet.
 
Sv: Lite marsvinsfrågor !!

Kanske om spånet är väldigt dammigt, men jag köper kutterspån avsett för marsvin i zoobutiker. Däremot ska man inte hyvla eget spån, det dammar väldigt mycket!
 
Sv: Lite marsvinsfrågor !!

Jag tänkte nog ha hästspån men jag är inte säker hörde i djuraffären att det fanns speciellt spån så vi får se.
 
Sv: Lite marsvinsfrågor !!

hästspån dammar mer än kutterspån =/
 
Sv: Lite marsvinsfrågor !!

Kutterspån för häst dammar inte så mycket att det är till probem för marsvin. Finns massor av människor som använder det bla jag och har aldrig haft problem med det.
Spån däremot innebär inte automatiskt kutter utan spån kan vara väldigt finkornigt. Kutterspån skall man ha till marsvinen inte sågspån.
 
Sv: Lite marsvinsfrågor !!

Asså det e kutterspån för hästar .. men då kan jag ju ha det.
 
Sv: Lite marsvinsfrågor !!

Vekrar som du redan har fått svar på dina flesta frågor, men något jag vill kommentera är det här med höhäck! Marsvin ska INTE ha höhäck, skulle aldirg ta bort den lycka mina marsvin får få dom får en ny tuss hö in i buren, dom älskar och springa in och gömma sig och ligga i osv. och marsvin är byggda för att äta på marken inte behöva lyfta på huvudet varje gång dom ska äta hö, kanske man kan lista ut då deras munnar sitter på undersidan ;) och oftast kissar inte marsvinen på deras mat, och om man har samma hö liggande så länge så det blir äckligt så borde man nog hellre lägga in mindre flera gånger! Så alltså ingen höhäck!

Och det där med flytande c-vitamin i dricksvattnet m.m är helt värdelöst, c-vitaminen bryts ner otroligt snabbt i kontakt med syre och ljus, så dom får nästan inget i sig ändå, så fokusera hellre på en c-vitamin kost med mycket grönsaker!

Mvh Petra
 
Sv: Lite marsvinsfrågor !!

Tack :) Nu ska jag bara vänta på att djuraffären får in marsvin :bump: Buren kom igår :banana:
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
614
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 949
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
603
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp