Sv: Lite sadelfrågor.
Ja man KAN rida dressyr i en hoppsadel, men det är ingen superlyckad ide. Jag red dressyr i hoppsadel (med rejäla klossar fram och bak) i många år och tyckte det var väl inga problem. Sen bytte jag till dressyrsadel och insåg vilken ENORM skillnad det var med en sadel som var gjord att sitta lodrätt i, och som inte hade en massa klossar/stöd som faktiskt motarbetade.
Så det GÅR, men vill du ha någon kvalitet på dressyren är det bättre ha en separat dressyrsadel (du kan ju ha en billigare i syntet t ex, om hästen kan ha det).
Vad som är bästa modellen beror på (vi låtsas allt passar hästen) vad ryttaren har för personlig smak, och hur ryttarens anatomi är. En sadel som en person sitter jättebra och jätteskönt i kan vara rena mardrömmen för en annan ryttare som har annat bäcken, är kortare/längre, har annan smak etc.
vad jag skulle betala för en beg hoppsadel beror HELT på märke och skick. Jag betalar ju inte 8000 kr för en bättre begagnad syntethoppsadel som kostar 4000 kr ny liksom, och jag betalar inte 8000 kr för en gammal, rejält sliten Stübben heller. Men är det en nyare stübben i BRA skick så kan jag vara beredd att betala 8000 kr t ex.
Så beror på nypris, skick och märke vad jag är beredd att betala.