Lite tips tack! :)

Ireland

Trådstartare
Jag har ett litet problem. Jag behöver rida min unghäst (5 år). Har ingen sadel och min ekonomi är så kass som den bara kan bli. Vill helst inte ha bomsadel. Hästen har kissing spines och jag vet inte hur pass bra det är att rida barbacka på en sån häst?? Dessutom är han väldigt bockig o så nu när han inte gått så mycket. Tömkör 4 dagar i veckan bara. har funderat på hööks barbackasadel, men är tveksam, han skulle nog behöva något som gör en kanal till ryggraden. Bomlös, visst, men var ska jag få pengarna ifrån??
Någon som har någon idé eller som vet hur passa bra/dåligt det är att rida barbacka på ks-häst? Han är dessutom väldigt omusklad nu, men det håller på o bli bättre.

Sv: Lite tips tack! :)

Kan man kanske köpa barbackasadeln och sen bygga en egen "bomlöspadd" eller något o ha under?? :idea:

På en KS-häst hade iaf inte jag vågat rida med något annat än en bomsadel.
Kan du inte hitta någon billig begagnad?

Varför inte bomlös?? Har testat rida i bomlös på honm innan och det är mycket stor skillnad än att rida honom i bomsadel. Han är 100 ggr mer avslappnad i en bomlös..

Jag vet en som har en beg bomlös som hon ska sälja, jag gissar på att hon nog vill ha typ 4000:- du kan ju höra av dig isf. :idea:

oki,men det var ju inte alls farligt..kör på det vet ja..tills vidare iaf..tills du får en bättre ekonomi så att du kan lägga ut mer pengar på ngt mer "ordentligt"...

Ja det var det jag tänkte. men sen är jag lite orolig över att det inte ska vara bra för hans rygg att rida barbacka. Så då började jag fundera på att gör anågot schabrak eller liknande att ha under, som är som de till de bomlösa. Eller vad tycker nu??

Kan du inte i allafall skrapa ihop pengar till Börjes bomlösa? Den kostar 2745 kr + padden som kostar ca 600 kr.

Jo det kan jag. Men så hittade jag en likadan fast märket pfiff på internet (Rid Lätt AB) och den kostar bara 1999 kr. Men dom kunde inte få hem den förrän om 2 veckor. Så jag vet inte om det är värt de 700-800 kr att vänta.. Har ca 10 mil till börjes. Men men, får se vad jag gör.

Jag hade inte litat på att en bomlös verkligen inte belastar ryggraden, speciellt inte en billigare sadel.
Kan du inte prata med veterinären och höra vad de säger iaf.

jobbigt läge, stackars dig.

men jag skulle köpa en billig sadel tillsvidare och sen köpa en annan.

Jag var och köpte en billig dressyrsadel idag. Tänkte att jag kan ju lämna tillbaka den om den inte passar.
Tyvärr är den för bred, men ligger annars bra. Den faller fram lite när jag sitter i den och trycker lite på manken. Är det något man kan göra åt? Jag menar, han kommer ju att växa och muskla sig.. Just nu har han ju inte en muskel vid manken..
Trist om den inte funkar då den var i bra skick och skön att rida i och hade bred kanal. Känns mycket stabilare att rida med bomsadel på honom och han verkade trivas ganska bra. Kan ta lite bilder på den imorgon.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 136
Senast: Blyger
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 321
Senast: lillamy73
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 975
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 921
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka