Lite tips...

ragge

Trådstartare
Har inte så stor vana på vilken hingst man ska ha på vilket sto...har ett normalbyggt sto som jag funderar på att betäcka nästa sommar.
Hon är efter San quintero-Bonapart, mamman till stoet har 10-10 på hoppning.
Skulle vilja ha en bra hopphingst, men ändå lite steg, då San quintero inte gav så mkt...
 
Sv: Lite tips...

Det finns en sammanställning över 3 årstester där man kan se vad hingstar med bedömda avkommor 1999-2005 har lämnat http://www.asvh.se/document/3ars_statistik.xls. Av denna utvärdering kan man utläsa att Camaro M, Everest och Quite Easy ligger i topp när det gäller att förärva både hoppning och gångarter till sina avkommor.
Mitt råd är att först se på stoets mest positiva drag försöka förstärka dessa. Sedan kan man titta på hennes negativa drag och försöka försvaga dessa genom att välja en hingst utan dem.
 
Sv: Lite tips...

jag va lite inne på Qalle, då jag haft en quite easy avkomma på lån.Han va född 00 och hade många 0 or i 100 som 4 åring, som 5 åring kvalade han in till flyinge och skulle gå där, men är ännu sjuk...nåt som vandrar i kroppen.
Men det jag ville få fram va att jag haft en quite easy häst och älskade honom, men han va lite väl bockig ibland...:crazy: :crazy: så därför kanske qalle är bättre, och han har väl mera trav än pappa?
 
Sv: Lite tips...

Både Quite Easy och Airline har gett både gång och hopp, dom är även mkt trevliga! Sen finns ju Sandro Boy också, och inte minst Briar!
 
Sv: Lite tips...

Briar???har han gett någe hopphästar??jag tror att han kan bli för grov med, då mamman till stoet är grov...där av satte vi san quintero på henne som typförbättrare.
:smirk:
 
Sv: Lite tips...

Jag skulle nog inte välja Quite Easy till ston med mkt fullblod,visst är han en fantastisk hingst men är själv gracil i benstället och nedärver även detta i viss mån.Jag skulle välja Alcatraz eller Radiator.Hingstar med mycket fina bruksprovspoäng i både hoppning och dressyr.Även deras härst. är dubbeltalang mässig flera led bakåt.Båda är välbenade och riktigt bra exteriörer.Båda har gott temp men riktiga HINGSTAR med dito utsrålning!!

barb
 
Sv: Lite tips...

Har funderat lite på alcatraz och qalle, såg även på etrusko men han hade inte så mkt trav, men en j***a framåtbjudning...såg också på al cantino som va trevlig, men om man skulle ta qalle så har jag linjeavel i 3:e led på utrillo, som inte är helt fel det heller.Men jag ska absolut inte ta quite easy till henne, då jag redan haft en...omväxling förnöjer...:banana:
 
Sv: Lite tips...

Jag kommer att ta Lasandos till mitt sto. Det jag kunnat erfara efter lite efterforskningar är att han förädlar, lämnar både hopp och gång (kolla länken du fick ovan han ligger rätt så högt i 3-årsstaistiken).

Jag kommer dels att använda honom till mitt fullblod, och ju mer jag kollar desto mer börjar jag undra om han inte skulle funka bra på andra stoet oxå.

Jag var som du inne på etusco ett tag, men ack så dålig trav:cry: , annars är han väldigt fin.
Airline gillar jag oxå men han föll bort av ngn anledning.
Alcatraz är superfin, han har varit en het kandidat som jag kan rekommendera, riktigt snygg hingst.


En annan du kan fundera på är For Feeling, som ju fick ganska bra även på gång/dressyrindex på sitt bruksprov om jag inte minns fel. Han ska ju oxå vara en förädlare o finns ju bara i sverige på TAI i år.
Qalle är fin tycker jag men har inte det lilla extra som jag vill se hos en hingst. Lycka till vad du än väljer.
 
Sv: Lite tips...

Gällande For Feeling förädlar egenskap,är jag mycket skeptisk.De flesta föl och avkommor jag sett är mkt lågställda och gammaldags i modellen.Flyinge är duktiga på att sälja in sina hingstar.....

barb
 
Sv: Lite tips...

Får ju fylla på med min "nya" favorithingst efter Millegarnes hingsvisningar, Camaro M. Ligger i topp i BLUP på hoppning och riktigt bra för en hopphingst i gångarter. www.millegarne.se
 
Sv: Lite tips...

Camaro M har högt BLUP på sina 3årsavkommor ,men hur ser det ut med de äldre.Han har väl 6 åriga avkommor här nu.Någon som vet om tex antal kval till 4års,Breeders, Scand Open?
Det är ju då de visar vad dom verkligen går för,tycker jag i alla fall.
barb
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
545
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 963
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 535
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp