Bukefalos 28 år!

Lite tråkig besiktning idag...

G

Gargoyl

Var iväg och var med på besiktning av minishettisen idag inför ett tänkt köp, som var tänkt att bli körponny, pysselponny o sällskap åt vår islänning..

1. Löss, vanligt på långhåriga hästar, speciellt m så usel, fuktig vinter som det har varit/är..

2. ev. mask - bukig men mager m kännbara revben och ryggrad..

3. Långa hovar som inte verkats som de borde, men bra kvalitet dock, utåttåad fram.. (jag anmärkte på det redan första gången jag var där o kikade o de skulle ordna m verkning då, ca 3 veckor sedan)

4. Ögonfransar som pekar i princip rakt ner istället för 90*. Kan ge problem med rinniga ögon och sår på hornhinnan. Ögonen var fina idag och har enligt säljare inte varit rinniga förrut.. Vid problem kan man göra ett lättare ingrepp m lokalbedövning (troligtvis på klinik) och ev få bukt med det..

Ett par bra saker var dock inget underbett eller patellaupphakningar som kan vara vanligt på knattarna annars...

Jaa... känns tråkigt.. Jag sa att de får fixa hovar, behandla för löss och göra träckprov o ev behandla för mask och så skulle de höra av sig. Kändes inte roligt att lämna knatten idag, men inte heller roligt att köpa en bunt problem. Inget som inte går att fixa, bara det inte är jättemkt mask som har fått härja fritt för länge... Får avvakta tills de hör av sig om 1-2 veckor och se hur det har gått...

Om man bortser från ovanstående bekymmer så har magkännslan innan sagt att det skulle varit ett vettigt köp för oss... Han är mkt så i huvudet som jag vill att de ska vara. Vore mkt glad för lite tankar o funderingar om detta....

Tänk, jag som blivit nästan lite hånad för att vet.bes en såå billig häst.... Just nu känns det bra att ha gjort det...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lite tråkig besiktning idag...

Jag tycker inte att något av ovanstående problem känns som särskilt svårbotade (jo, om masken härjat länge och det blivit bestående skador och eventuellt ögonen).

Jag hade mask på mina hästar i vintras, en kur cydectin och de var maskfria.

Herr Shetlandsponny ser ut att kunna ha löss, även om vi inte sett en enda lus så ser han skabbig ut så här års.
 
Sv: Lite tråkig besiktning idag...

En fråga. En ponny med så många yttre fel, borde du inte sett att den hade en hel del att åtgärda redan innan beiktning? :confused:
 
Sv: Lite tråkig besiktning idag...

En fråga. En ponny med så många yttre fel, borde du inte sett att den hade en hel del att åtgärda redan innan beiktning? :confused:

Hovarna anmärkte jag som sagt redan innan på, vilket de lovade fixa.

Löss finns det som sagt många långhåriga hästar som har efter en sådan här vinter utan att ägarna är medvetna om det, även veterinären letade o tittade länge innan hon konstaterade det, alla hästar kliar sig inte när de har löss vilket gör att det inte behöver märkas speciellt mkt.

Ögonfransarna var inget jag tänkte på innan, inte heller mask eftersom man hoppas att folk sköter sina hästar och gör träckprov med jämna mellanrum, speciellt på unga och gamla hästar..

Det är ju därför jag vet.bes - för att ett duktigt och tränat öga ska hitta de ev fel och brister som hästen har.... :smirk:

Utöver det borde det väl ändå ligga i säljarens intresse och ansvar att åtgärda det som behövs före en besiktning (om inte för att få den såld så för hästens bästa?!). Nått ansvar har man väl ändå som hästägare, eller?...
 
Sv: Lite tråkig besiktning idag...

Du har ju iaf uppfyllt kraven på undersökningsplikten som köpare:bow:, tyvärr är det alldeles för få som ens bryr sig om att besiktiga dessa små vid köp
 

Liknande trådar

J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 240
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp