Liten, ärtig, fartig, kaxig - vad är jag för ras?

Sv: Liten, ärtig, fartig, kaxig - vad är jag för ras?

Heelers är trevliga. Jag tittade lite på det innan tibben. Jag blev till och med tillfrågad om jag skulle ha en omplacering, men det föll på aktivitetsbehovet hos just den hunden.

Haha, jag missförstod den här tråden lite, tänkte att det var mer ett påstående där vi skulle gissa rätt än en fråga om rasförslag:D

However, jag har ju dp, och visst stämmer det in på vissa av alternativen men...
Min har rätt hög jaktlust, är väldigt social mot folk jag 'känner', pratar med, hälsar på osv, folk som jag inte pratat med eller rört vid skiter han blanka fan i.

Han är liite av en arbetsnarkoman, fast jag tror jag har mig själv att skylla där, kanske har överaktiverat honom lite, så när vi går till tävlingssäsongsträning till sjukmode några dagar kan han börja driva mig till vansinne, men tränar vi lagomt så kan vi ta nån vilodag utan problem.

Haha, jag missförstod den här tråden lite, tänkte att det var mer ett påstående där vi skulle gissa rätt än en fråga om rasförslag:D

Tänkte att lite variation på "vad ska jag ha för ras"-trådarna kunde vara trevlig. ;)

Är tibben så liten?

Tikarna är 36-40. Hanarna något större, ceasar är 41 tror jag.
Men det verkar vara rätt stor variation.
Jag tycker tibben är en skitkul ras och en väldigt "lagom" sådan.
Ensamhetsproblem verkar dock inte vara ovanligt.
Å andra sidan så verkar folk samla på sig ett gäng efter ett tag.

Senast ändrad:

Heelers är trevliga. Jag tittade lite på det innan tibben. Jag blev till och med tillfrågad om jag skulle ha en omplacering, men det föll på aktivitetsbehovet hos just den hunden.

Har du någon erfarenhet av dem? Berätta gärna mer. :)

Har du någon erfarenhet av dem? Berätta gärna mer. :)

Nja, inte våldsamt mycket. Jag gick med en på en endagars agiltykurs när jag inte hade egen hund och min träningskompis har en som är kanon.
En helt enastående duktig liten madam med väldigt bestämda åsikter om mycket.

Welsh corgi cardigan eller västgöta:)

Cocker? Fast en del päls förstås. Går dock att klippa ner!

Om du ska ha en dp så var EXTREMT nogrann med mentaliteten, fick i helgen veta MH statistik som inte visar roliga hundar längre samt att rapporteringskod A har ökat lavinartat... Men visst finns det bra hundar om man vänder sig till rätt kennlar/linjer. Vi har en dp med på MH:t på Liding BK på söndag, den går ut som näst sista hund så kom gärna förbi och titta!

Nä det lutar nog ändå åt heeler. :)

Tack för förslag och gissningar allihopa! Jag har nog ändå fått bekräftat att jag var ganska rätt ute denna gång.

Lustigt, jag tänkte på staffe jag när jag läste det där. :p Fast det är klart, jag har umgåtts med en hel drös idag så det är säkert därför. Och så är väl dom några centimeter högre kanske. Och kanske jagar dom? *noll koll* :D

Staffe har stått högt på min lista länge men är nog lite för intensiv, lite för mycket bulldozer. :) Men "nån dag så vill jag ha en sån också"... och en sån och en sån och sån..... :angel:

Om du ska ha en dp så var EXTREMT nogrann med mentaliteten, fick i helgen veta MH statistik som inte visar roliga hundar längre samt att rapporteringskod A har ökat lavinartat... Men visst finns det bra hundar om man vänder sig till rätt kennlar/linjer. Vi har en dp med på MH:t på Liding BK på söndag, den går ut som näst sista hund så kom gärna förbi och titta!

En bekant till mig var med vid BPH av sällskapshundar, då en hel kull från hennes uppfödning testades. Det var en del DPs där o det hade inte varit roligt att titta på, lät som riktiga små monster som bet o uppförde sig illa.

Jag har haft ett gäng heelers i kurs, från lite olika uppfödare. Ingen har haft dålig mentalitet, alla varit lättlärda och trevliga. Riktiga clowner, som gärna utnyttjat sina (unga) ägare lite, dvs smarta hundar. De verkar vara sunda och friska, inga direkta rassjukdomar. Dock är jag överlag inte så förtjust i vallhundar, därför har jag själv inte fallit för dem.

Tyvärr har väl inte rasen slagit igenom riktigt, eller vad man ska säga. Kan ju tycka att de har lika bra egenskaper som tex DSG, framförallt då som relativt okomplicerade "barnhundar". Alltså en hund för aktiva familjer som vill ha en lättsam hund som hänger med på allt utan att klaga men utan terrierlynne eller knähundskomplex.

Jag känner till 3 heelers, varav två är ganska osäkra enligt ägarna. Jag har ingen aning om ifall det är typiskt för rasen, men det kanske kan vara bra att ha i bakhuvudet.

Om du kan tänka dig något högre än 30cm så är det ju en Bostonterrier du söker såklart! :D:love:

UNDERBARA HUNDAR!!! :bow:

Haha, jag missförstod den här tråden lite, tänkte att det var mer ett påstående där vi skulle gissa rätt än en fråga om rasförslag

Det trodde jag också.

Men de är ju jaktmonster?!

Delvis knapplån

Trodde också Skogstrollet gjorde en "gissa-rasen"-tråd och hade hittat/träffat en speciell hund hon ville ha och att vi skulle gissa vilken ras hunden var:D.

Ja,visst är Jack Russeln jaktmonster,men en uppfostrad sådan kan man få att "bara" jaga när de kommer upp framför nosen på dem:angel:. Med tanke på vad jag trodde om ursprungsfrågan så gissade jag på en väluppfostrad Jack russel,så klockrent i övrigt ;).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka