Liten, ärtig, fartig, kaxig - vad är jag för ras?

Sv: Liten, ärtig, fartig, kaxig - vad är jag för ras?

* Jag är social och tvekar inte att hälsa på folk även om jag helst föredrar min egen familj.

* Jag är ganska liten, runt 30cm i mkh.

* Jag är kvicktänkt och gillar att träna, men är ingen arbetsnarkoman så är matte/husse sjuk håller jag dem sällskap i tv-soffan utan att bli nipprig.

* Jag är inte särskilt intresserad av att jaga, varken smågnagare eller större vilt. Men klart, hoppar de upp framför nosen på mig så ber de ju om det...

* Jag är hyfsat atletisk och har inte en massa päls som hindrar mig och har inga andra fysiska hinder som håller mig tillbaka när jag vill kuta och hoppa.

* Jag är kanske liten men inte bräcklig, jag åker inte gärna i väska och vill inte bli bortklemad.

* Jag får folk att skratta med busiga upptåg och har vad de kallar "glimten i ögat" och skinn på nosen. En liten clown nästan!

* När jag leker med andra hundar tycker jag om att brottas och jag är helt övertygad om att jag kan brotta ner min kompis trots att (folk påstår att ) hon väger 10ggr mer än mig!

Who am I...?

Klockren beskrivning på Cesky Terrier. En liten och okänd ras som är fantastisk trevlig. Inget ettrigt terrierbeteende. Fäller dessutom inte, ett väldigt stort plus :idea:

Staffe tänkte jag också men det föll på höjden:) Min är ca 40 cm i mankhöjd.

Men jag måste säga att jag tycker att heelern är mer intensiv än staffen. I vilket fall är grannens heeler väldigt intensiv men så är det också den enda jag träffat.
Däremot har du rätt i att Staffen är en bulldozer;), det ska inte hymlas med.

Dsg (kanske skär sig på höjden men ;)

*kl*

Det har kommit flera förslag i tråden och även om jag inte svarat på alla så läser jag och är tacksam för tipsen! :) Jag tänker inte motivera varför vissa raser väljs bort men varje bortval gör mig säkrare i mitt eget val - vilket givetvis bidrar i mitt beslut, så tack!

Åh, jag tycker det låter som min Elvis. Dock är det ju det där med pälsen hos Shih tzu.. Sen har jag träffat en del exemplar som är mesigare än mina, fast då har dom vart tikar också.

28291281.jpg

24350784.jpg

27297788.jpg

* Jag är social och tvekar inte att hälsa på folk även om jag helst föredrar min egen familj.

Check!

Check!

* Jag är kvicktänkt och gillar att träna, men är ingen arbetsnarkoman så är matte/husse sjuk håller jag dem sällskap i tv-soffan utan att bli nipprig.

Check!

* Jag är inte särskilt intresserad av att jaga, varken smågnagare eller större vilt. Men klart, hoppar de upp framför nosen på mig så ber de ju om det...

Check!

* Jag är hyfsat atletisk och har inte en massa päls som hindrar mig och har inga andra fysiska hinder som håller mig tillbaka när jag vill kuta och hoppa.

Check!

* Jag är kanske liten men inte bräcklig, jag åker inte gärna i väska och vill inte bli bortklemad.

Check!

* Jag får folk att skratta med busiga upptåg och har vad de kallar "glimten i ögat" och skinn på nosen. En liten clown nästan!

Check!

* När jag leker med andra hundar tycker jag om att brottas och jag är helt övertygad om att jag kan brotta ner min kompis trots att (folk påstår att ) hon väger 10ggr mer än mig!

Check!

Who am I...?

Vilken klockren beskrivning av min lille jack russel! :love:

Who am I...?
Den första rasen som slog mig var miniatyrbullterrier, som en uppfödare beskriver rasen på dennes hemsida:

"Bullterriern kommer ursprungligen från England där den funnits sedan 1800-talet. Denna terrier används till en början vid tjurhetsning, råttfångst och kamp, men nu endast som sällskapshund. Det som skiljer Miniatyrbullterriern från Standard Bullterriern är endast mankhöjden. Maxhöjden som gäller för Miniatyrbulltterriern är 35,5 cm. Miniatyrbullterriern är, om man ska använda ett gammalt uttryck, en stor hund i liten förpackning. Det är en kraftfull hund med stundtals outtömlig energi, men kan även vara en riktig "soffpotatis". Den kräver en fast, men kärleksfull uppfostran redan från tidig ålder.
Miniatyrbullterriern har ett trevligt och öppet sinnelag, mycket personlig, och kan med sin charm och galna upptåg lätt bli clownen i familjen. För mer information om rasen, besök Svenska Bullterrierklubben."

*kl*

"ärtig, fartig och kaxig och robust" (min sammanfattning av ditt första inlägg)

Jag kommer att tänka på cairnterrier, norwich- eller norfolk terrier. Förvisso lite pälsvård, men en riktig jycke som inte måste användas i jakt.

Dvärgpinschern känns inte för mig robust utan snarare som en sådan där hund som fryser och är lite osäkra bland nya människor.

De cairn terrier och norwich- och norfolkterrier som jag stött på har varit trevliga, orädda och med en hel del personlighet och integritet.

De vetefärgade cairnterrierna är också väldigt fina! :bow:

Jag ser att flera redan föreslagit det och att du också gillar den, men tänkte också lägga en röst på heelern. Otroligt roliga hundar!

Jag ser att flera redan föreslagit det och att du också gillar den, men tänkte också lägga en röst på heelern. Otroligt roliga hundar!

Men är de inte också ganska krävande? Jag uppfattar heelern som en mini-kelpie och de måste ha vettig (och ganska mycket!) sysselsättning, annars mår ingen bra.

Det som är ärtigt och fartigt, men samtidigt krävande kan bli väldigt otrevligt och tråkigt med en massa olater- om inte tiden räcker till.

Kanske har jag fått fel för mig, men heelern är en "brukshund" i mina ögon. Det duger inte med bara familjeliv.

Men är de inte också ganska krävande?

Kanske har jag fått fel för mig, men heelern är en "brukshund" i mina ögon. Det duger inte med bara familjeliv.

Jo det har du rätt i, men jag uppfattade det som att ts inte söker ren familjehund utan att hon tänkt aktivera den också, bara att den inte ska gå upp i sömmarna om den inte får lika mycket aktivering varje dag. Jag var ett bra tag inne på att skaffa heeler så jag kom i kontakt med ganska många ägare och uppfödare och har inte fått uppfattningen att de är sådana arbetsnarkomaner som kelpien. Krävande visst, men inte extrema.

Men ts vill ha en hund att träna. Bullar må vara charmiga men speciellt road av träning som tex tävlingslydnad har jag snarare fått intrycket att de INTE är.

Jo det har du rätt i, men jag uppfattade det som att ts inte söker ren familjehund utan att hon tänkt aktivera den också, bara att den inte ska gå upp i sömmarna om den inte får lika mycket aktivering varje dag.

Du har uppfattat det alldeles rätt. :)

Jag har en jaktgolden idag som är en ren familjehund till sättet och det är därför jag söker en hund till, någon som är lite mer "på" och vill mer än vad hon gör.

Du har uppfattat det alldeles rätt. :)

Jag har en jaktgolden idag som är en ren familjehund till sättet och det är därför jag söker en hund till, någon som är lite mer "på" och vill mer än vad hon gör.

Ok, så heelern är vad du tänker dig? Jag tycker iofs att de verkar vara skojiga och föriga hundar, mer än tex cairnterrier som är en hårdare nöt att fostra.

Nu är ju släthårig foxterrier lite "stor" med dina önskemål, men de jag sett i lydnad har varit otroligt häftiga. Jag tilltalas mycket av terrierns lojalitet med sin familj och attityd. Heelern är mer trevlig som hundar är mest om än aktivitetskrävande. (av de exemplar som jag träffat)

Men den har heller inte den besvärande jaktlusten som man alltid får på köpet med en terrier.

Ja det är heeler jag tänkt mig.

Terriermänniska är jag nog inte, jag vill ha en mer förig hund än så.

Låter som en nästan exakt beskrivning av dotterns Jack Russel:)
Enda det faller på är höjden:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka