Liten bomlös sadel?

Myzan87

Trådstartare
Är på jakt efter en bomlös sadel till min ponny. Och eftersom hon har kort rygg samt att jag inte är så stor själv så försöker jag hitta en sadel som inte ser allt förstor ut på hennes rygg. Har tittat runt på trekker och barefoot, har även slängt ett litet öga på freeform och fastnade för Barefoot London. De andra känns på nått sätt forstora. Men jag har kanske fel? :confused:

Några förslag på vilka mer bomlösa sadlar som man kan kolla in? :idea:

Sv: Liten bomlös sadel?

Barefoot London är lika stor som cheyennen men ser mindre/nättare ut :D

hur stor är din ponny för jag har en liten islänning på 126 och hade samma problem som dej att ja ville ha en liten bomlösa för ja e me liten...min häst har 35cm anläggningsyta(max) så jag behöver en liten sadeln.

jag köpte en torsion island de är 50cm långa och de kortaste på marknaden med kvalite vad jag vet...den ser dock rätt stor ut men inte så det stör för man vet ju att trycket blir bara där jag sitter och så är den så mjuk och fin så det gör inget att den ligger lite längre på han...

du kan få bild om du vill se bättre annars syns vi på min avatar.

Torsion är inte den kortaste på marknaden.
Det är Star Trekk Espaniola 43-45cm lång i anläggningsyta.

Min ponny är ca 140 men har bara 115 i täcke. Har inte hunnit att mäta anlägningsytan men den borde inte vara speciellt stor.

Hittade Dressage CC som man kanske kunde special beställa. Men går det inte så får det nog ändå bli en islandssadel (även om hästen inte är en islänning ;) )

Tack för alla svar :)

Det är faktiskt fler än man tror som använder sig av islandssadlar. Har man en häst/ponny med bred och kort rygg så finns det inte så många "vanliga" sadlar att välja på.

jo exakt och det är inget på den sadeln som säger "islandshäst var det här" lixom skillnaden på torsions island och dressyr tex är att siten är annorlunda och på island sitsen så är det en str som passar alla med ett mjuk bakvalv vilket gör att man inte kan ge hästen tryckskador om man sitter för långt på det hårda bakvalvet på dressyr eller de andra torsionmodelletna förutom island då.

kolla torsion.se

Myzan87 skrev:
Min ponny är ca 140 men har bara 115 i täcke. Har inte hunnit att mäta anlägningsytan men den borde inte vara speciellt stor.

Hittade Dressage CC som man kanske kunde special beställa. Men går det inte så får det nog ändå bli en islandssadel (även om hästen inte är en islänning ;) )

Tack för alla svar :)

På tal om Dressage CC, är det samma som Star Trekk Dressage Close Contact? Tycker de ser väldigt olika ut. Tyckte Dressage CC verkade perfekt enda tills jag såg anläggningytan (17,5 är på tok för långt för min islandshästs korta rygg).

Sedan är det ju så att islandssadlar för det mesta inte alls är så korta. Vanligaste måttet är 18" och det är ju en helt tum längre en de flesta "storhästsadlar".

Vanity skrev:
På tal om Dressage CC, är det samma som Star Trekk Dressage Close Contact? Tycker de ser väldigt olika ut. Tyckte Dressage CC verkade perfekt enda tills jag såg anläggningytan (17,5 är på tok för långt för min islandshästs korta rygg).

Sedan är det ju så att islandssadlar för det mesta inte alls är så korta. Vanligaste måttet är 18" och det är ju en helt tum längre en de flesta "storhästsadlar".
De måtten du nämner är sitsens längd. Det är inte anläggningslängden mot hästen.
// Linda

Oj, där tog jag fel, ja men i så fall borde det ju funka.

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 291
Senast: iNHALE
·
Utrustning Söker efter en sadel till min islandshäst. Har just nu en äldre zaldi isafold, som jag sitter okey i, men som är för vid för henne. Har...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: skiesabove
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 324
Senast: lillamy73
·
Utrustning Har en häst med låg manke o bred rygg. Hon hade ryggproblem när jag köpte henne för 5 år sedan. Problemet sitter i sadelstaden där hon...
Svar
5
· Visningar
750
Senast: Tiva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka