liten hage vid uteboxar

R

ratjacks

Hej ! jag tänker sätta upp två uteboxar och ett litet förråd i min hage. Runt om dessa vill jag ha en liten hage på cirka 20 * 10 meter som skall fungera som utsläppshage till de andra hagarna som ligger runt om. anledningen till detta är vi har får och dom vill jag inte ha in till häst boxarna och deras evt matplats jag har tänkt att lägga på makadam (4-8 mm) ovanpå så att det blir hårdgjort och inte så lerigt. vad tror ni om detta ?
MVH gp
 
Sv: liten hage vid uteboxar

Glöm inte lägga markduk före gruset, annars är det ogjort jobb på en vecka.... Sedan....du säger makadam, är inte det som större stenar?
Får jag föreslå 0.18 istället för annars kan du inte mocka......och det antar jag att du vill kunna på en så liten plätt.
 
Sv: liten hage vid uteboxar

Bärlager, med dränering, markduk och sedan stenmjöl är mitt förslag. Stenmjölet blir hårt och packat och fungerar även att mocka av.

Makadam 4-8 skulle ev kunna fungera, men det blir lite grövre, och lite mer svårmockat.

0-18 är ännu grövre än 4-8 mak, men har fördelen att det även är "noll" material så det packar sig.

Makadam finns i väldigt många olika fraktioner, allt 4-8 upp till ialla fall 70-90 och även grövre på vissa ställen.
 
Sv: liten hage vid uteboxar

Hej igen ! anledningen till att jag skulle välja 4-8 makadam var att en snubbe från sydsten rekommenderade detta till att lägga i rasthagar som var lite kladdiga och att hästarna skulle trampa ner makadamen så att den stabiliserade det hela, skulle väl bli sådär 5 cm tjockt och kosta runt 2500 sek för 13 ton hemkört o klart. marken ligger högt o luta ner mot en annan hage o en bäck så det är inte bottenlöst utan bara lite kladdigt på toppen.

MVH Göran
 
Sv: liten hage vid uteboxar

Låter jättebra! Vi har uteboxar direkt i hagen, och de fungerar under dagen som vindskydd och på natten som box. Om det är väldigt skitväder, kan man om man vill, stänga in dom, men de får för det mesta välja själv om de tänker va inne på natten. En av pållarna står där o myser jämt. Den andra brukar stå under en gran, som han tycker duger åt honom.

Det fungerar säkert bra att ha en liten hage runt, och andra utsläppshagar bredvid. Fast jag säjer som föregående talare, att glöm ej hårdgöra marken närmast uteboxen, för där kan bli väldigt klafsigt annars.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 070
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 923
Senast: Stereo
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 346
Senast: zarmino
·
Anläggning Hej! Jag har kommit på att jag vill förstora den sk vinterhagen och tänkte ta ca 500 kvm från en angränsande hage som jag använt som...
Svar
2
· Visningar
571
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp