liten klippmaskin??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Martinaa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 626
M

Martinaa

En av hästarna är ruskigt jobbig och svår att klippa så det går med nöd å näppe att klippa kroppen på honom. Klippmaskinen är ett stort bullrigt monster så jag tänkte kolla om det fanns nån liten sladdlös och tyst klippmaskin. Satt och kollade på en engelsk hemsida när jag hittade denna:

http://www.derbyhouse.co.uk/ProductDetails.aspx?language=en-GB&ProductID=4300034&CategoryID=Clippers

Pytteliten att fixa ben och huvud med:devil: , vad tror ni om denna??? Vet någon om den finns att få tag på i Sverige?:)

Sv: liten klippmaskin??

Jag har en som ser precis likadan ut, fast det är väl inte samma märke. Har den för att trimma käklinjen bara. Tycker den funkar bra, dock måste jag förklippa ganska mycket med sax först, och sen jämna till med trimmern, men jag har också fjording med myycket päls! ;) Den är så liten så man kan ju inte begäran för mycket av den stackaren.. :angel:

Jag har en Moser Rex, som inte låter alls, utan bara vibrerar lite. Finns på Teknikmagasinet för ca 700kr. Min gamla Rex höll för ca 50hästar och ca 10år, så jag köpte en ny iår.. Kan rekommenderas..

H**ks har en liten batteridriven som fungerar bra för mina hästar.
Den är tyst och de bryr sig inte alls. Laddningen håller inte till hela hästen däremot, men vi sätter i sladden och kör. Har haft den i 2 säsonger och hästarna har blivit klippta (än så länge) 6 ggr. Tar lite längre tid än att använda en stor apparat men det känns skönt att hästarna står lugnt och fint numera.

mumin skrev:
Jag har en som ser precis likadan ut, fast det är väl inte samma märke. Har den för att trimma käklinjen bara. Tycker den funkar bra, dock måste jag förklippa ganska mycket med sax först, och sen jämna till med trimmern, men jag har också fjording med myycket päls! ;) Den är så liten så man kan ju inte begäran för mycket av den stackaren.. :angel:

aha:idea: så den finns alltså i Sverige då, men kommer du ihåg vart du köpte den??

mul skrev:
Jag har en Moser Rex, som inte låter alls, utan bara vibrerar lite. Finns på Teknikmagasinet för ca 700kr. Min gamla Rex höll för ca 50hästar och ca 10år, så jag köpte en ny iår.. Kan rekommenderas..

det låter ju jättebra :) , men är det sladd på den?? Är den till för att klippa hästar med eller kan man använda den till det ändå?

Martinaa skrev:
aha:idea: så den finns alltså i Sverige då, men kommer du ihåg vart du köpte den??

Den är köpt på Börjes, kostar typ 250 kr.

Den är pytteliten, ryms lätt i handen, och har naturligtvis styrka därefter så man kan som sagt inte kräva för mycket. Men den kämpar! ;)
Ska du klippa hela hästen så ska du så klart ha en större maskin! :)

aa, de e klart.. men jag satsar på att klippa ben och huvud på en inte alltför långhårig häst:) (eller åtminstone göra kanterna lite snyggare)

Ja, det är vanlig sladd till den. Den är egentligen till för hundar, men är tillräckligt stark att klara ponnypälsar. Teknikmagasinet har även nya skär till den sedan. Skärena är tillverkade i kolstål och slitstarka, men går inte att slipa(har prövat). Jag brukar kunna klippa 2-3hästar på ett par skär. Har för mig att skärena kostar ca 170kr nya. Jag har åkt runt en heldel och klippt hästar mot betalning och har inte hittills behövt ge upp på en enda, hästarna brukar somna efter en stund, trots sladd..

Köpte den pga av gammelponnyn kunde man inte klipp längre än på halva halsen, sedan kastade han sig bakåt med en "vanlig" klippare. Nu stog han still lös i gången och sov när jag klippte med denna..

Kanske skulle prova på min nästa år... I år fick han vara oklippt, han är inte bara hysteriskt rädd för klippmaskinen, han är hysteriskt rädd för sprutor också, så det är ett projekt i sig att ge lugnande, vet. får knapt närma sig honom... :crazy:

Finns det nån bild på den nånstans? Hur stor är den? Vibrerar den mindre än vanliga också?

Centaur skrev:
Kanske skulle prova på min nästa år... I år fick han vara oklippt, han är inte bara hysteriskt rädd för klippmaskinen, han är hysteriskt rädd för sprutor också, så det är ett projekt i sig att ge lugnande, vet. får knapt närma sig honom... :crazy:

Finns det nån bild på den nånstans? Hur stor är den? Vibrerar den mindre än vanliga också?

ja visst e det jobbigt med "fjantiga" hästar... ;) om du menar bild på den pyttelilla maskinen så finns det i första inlägget..

fast det skulle vara skönt att slippa sladden, mindre risk att nått händer då.. annars lät den bra

Finns bild på www.teknikmagasinet.se sök på moser rex

Tror den är ca 15cm lång och ca5cm bred, 1-1,5 cm tjock, vibrerar knappt lika mycket som en mobil.. Surrar lite bara, låter nog ungefär som en mobil med vibrator med.. Svårt att förklara.

Såg att dom höjt skärena i nya katalogen nu.. 269kr..inte kul, men eftersom det fungerar så, kör jag vidare..

Liknande trådar

Utrustning har behov av dubbelhängare. Men den ser så "vass" och annorlunda ut. Är van vid annan sorts hängare. Men om jag bara har sadlar av...
Svar
3
· Visningar
797
Senast: fragansia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka