litet barn som slåss

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Ajda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 879

Ajda

Trådstartare
Min kompis dotter är 1,5år och har blivit väldigt "egosentrisk". När vi träffas får Tuva (11mån snart) inte ha en enda sak förens hon är framme och säger "nej, nej, nej, nej" och roffar åt sig saken. Om hon sitter i soffan får Tuva inte gå utmed den förns hon är framme ochs liter bort hennes händer från den.
Nu har hon börjat slåss också. Slå Tuva i huvudet, sitta på bordet och putta till Tuva i ansiktet så hon ramlar när T står nedanför bordet. Trycka ner huvudet och hålla fast det gör hon också.

Vad beror sånt här på? Är det en fas alla barn går igenom mer elle rmindre? Det var vad jag trodde, men mamma försäkrade mig om att aldrig varken jag eller min bror gjort såhär.

Sv: litet barn som slåss

Det där tror jag är extremt olika.

Min äldsta (3 år) har gjort så, men det har nästan försvunnit nu, han gör det bara på brodern. Min yngsta (2 år) har precis börjat.

Barnens kusin gjorde så, när han var 1.5. Och han var riktigt jävlig mot mina barn, så fort han fick chansen fick min äldsta tjuvnyp och slag. Jag tänkte att "sådär kommer mina barn aldrig att få göra". Men man kan inte styra allt. Jag har varit på mina barn hela tiden, bannat, förklarat, distraherat och lyft bort.

Jag är övertygad om att det är en fas, och det visar sig mer eller mindre eftersom alla barn är olika.

Det är en fas men den visar sig på olika vis i olika familjer.

Det lilla barnet härmar de vuxna för att kontrollera det ännu mindre barnet.
Så det som man ser är hur föräldrarna har behandlat barnet.
Barnen blir som små speglar.

Fast vad jag sett så har inte våld förekommit alls i deras hem.
Istället är bilden för mig att dom klemat med barnet. Låtit henne styra väldigt mycket och hon får sin vilja igenom.

Hon gör det för att hon kan.
Hon visar det urmänskliga beteéndet att vilja styra över andra.

Det man gör i sådana situationer är ju oftast att man tar bort barnet alternativt säger nej.
Då lär man barnet att andra har högre makt än hon och hon får då ännu större behov av att ha makt över andra.

Det man kan göra istället är att prata med henne och förklara vad som händer när hon gör så, inte förebrående utan förklara att det gör ont/farligt etc.
Det är ett steg på vägen att förstå sin omgivning, hon har ännu inte grepp om att det gör ont på andra utan det måste man förklara.

Rasmus har aldrig gjort så, han är tvärt om, hämtar alla sina nappar och ger till bebisarna, låter de leka med alla leksaker (som han oxå hämtar) och går ner mer på deras nivå. Är inte lika vild och istället för att springa runt som en tok så kryper han.

Ja precis för nu bryter ju hennes mamma i situationen och säger ifrån. Säger "NEJ" eller tar tag och leder bort henne.

Jag tycker ju så synd om T när hon blir ledsen och ser ut ungefär såhär när ungen närmare sig henne.. :cry: :devil:

Ungefär så är lillkillen jag tar hand om också, men det är för att han härmar sin äldre bror...

Det är en fas men den visar sig på olika vis i olika familjer.

Det lilla barnet härmar de vuxna för att kontrollera det ännu mindre barnet.
Så det som man ser är hur föräldrarna har behandlat barnet.
Barnen blir som små speglar.

Haha, i så fall så har min Tuva fått hur mycket stryk som helst.

Hon är väldigt hårdhänt, nyps och kan slåss. Testar alla gränser som finns helt enkelt. Hon vet att det inte är OK och gör det därför. Det är en dam med mycket skinn på näsan och är stentuff.
Både bra och dåligt...

Det är ju väldigt svårt när dom är i den åldern också eftersom det här med koncekvensanalys inte är deras satarka sida. Det bästa är ju att försöka styra om situationen. Försöka förklara att bebisen blir ledsen och sånt är ju totalt meningslöst. Men däremot måste dom kunna dela med sig...

Fast om du läser TinyWinys inlägg så behöver inte alls barnet fått "hur mycket stryk som helst".

Min kompis dotter är 1,5år och har blivit väldigt "egosentrisk". När vi träffas får Tuva (11mån snart) inte ha en enda sak förens hon är framme och säger "nej, nej, nej, nej" och roffar åt sig saken. Om hon sitter i soffan får Tuva inte gå utmed den förns hon är framme ochs liter bort hennes händer från den.
Nu har hon börjat slåss också. Slå Tuva i huvudet, sitta på bordet och putta till Tuva i ansiktet så hon ramlar när T står nedanför bordet. Trycka ner huvudet och hålla fast det gör hon också.

Vad beror sånt här på? Är det en fas alla barn går igenom mer elle rmindre? Det var vad jag trodde, men mamma försäkrade mig om att aldrig varken jag eller min bror gjort såhär.

Jag tror att det är en fas som vissa barn går igenom. Mina egna har varit fantastiskt givmilda och generösa med andra barn (kanske eftersom de har behövt dela på grejer redan från början), de har varit tuffare mot varandra än mot andra barn, men vi har kompisars barn som har haft det väldigt jobbigt med egennyttighet.

Vi kör med regeln att den som först tagit saken har första tjing men släpper de den så är det fritt fram för andra. Sedan har de ett gäng namnmärkta "privata" saker och där har de alltid första tjing.

Vi har nog alltid pratat med barnen om vems tur det är, försökt gripa in innan konflikten är ett faktum och visat hur man SKA göra snarare än bannat (men nog har det hänt också- att slå eller bita har aldrig varit tillåtet).

Som avbryta, avleda och visa hur man kan leka med något tillsammans eller göra klart att det andra barnet faktist FÅR leka med den leksaken är vad jag tycker att man ska göra. Jag tror heller inte att beteendet har ett dugg med att göra med att barnet får stryk hemma, speglar sina föräldrar el. dyl. utan att vissa har ett starkare ägandebehov än andra.
Däremot tycker jag mig märka att barn med syskon 1-3 år äldre oftare visar beteendet än ex.vis ensambarn men det är en helt personlig betraktelse (antagligen har de barnen upplevt att fler saker ryckts ifrån dem och har därför haft negativa erfarenheter).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka