Bukefalos 28 år!

Litet hyreshus

Det måste vara möjligt att ha korttidskontrakt.
Jo, det begriper jag. Eftersom det måste finnas den typen av uthyrning.

Men ett helt bostadsområde? Med helt vanliga hyresgäster? Finns det - som du ser det - inga invändningar mot det?

I min - möjligen något naiva - värld så hyr man en lägenhet och har rätt att bo där tills man flyttar - eller blir uppsagd.
 
Jag ser ett affärstillfälle och en marknad att fylla. Hade det inte funnits marknad hade det inte funnits tillfälle att göra dessa kontrakt.

Att tvinga en affärsidkare till ett upplägg som inte ligger i linje med affärsidéen är jag kategoriskt helt emot. Så länge affärsidéen är fullt lagligt, såklart.
 
Men ett helt bostadsområde? Med helt vanliga hyresgäster? Finns det - som du ser det - inga invändningar mot det?
Jag har väldigt svårt att tro att hyresnämnden hade gillat denna typen av avtal. Kapitel 12 i jordabalken styr hyresrätter och där finns det i §3 rätt att hyra ut tidsbestämt, men frågan är verkligen ifall man får göra det i stora bostadsområden sådär utan anledning? Det tror inte jag. Det stycket är nog mer tänkt för lokaler än bostäder.

Sen är väl frågan ifall människorna bor kvar där för evigt eller om man tycker att de är korttidsboende. Det är nog där skon klämmer just nu att folk faktiskt inte säger upp lägenheterna innan de flyttar och därför har man skapat korttidskontrakt som gör att kontraktstiden löper ut av sig själv. Det har kanske varit svårigheter att få betalt under uppsägningstiden innan?

Ring till hyresnämnden och fråga hur det ligger till med bostadsbolaget i fråga och om det är speciella regler som gäller för nyanlända. Praxis säger ju mycket mer än lagtexten.
 
Jag ser ett affärstillfälle och en marknad att fylla. Hade det inte funnits marknad hade det inte funnits tillfälle att göra dessa kontrakt.

Att tvinga en affärsidkare till ett upplägg som inte ligger i linje med affärsidéen är jag kategoriskt helt emot. Så länge affärsidéen är fullt lagligt, såklart.
Ja, självklart finns det en marknad på en ort med långa bostadsköer och knappt några lediga objekt alls?

Om man erbjuder ca 20 "nya" lägenheter i månaden i hus som tidigare stått tomma och det finns långa köer av människor som vill få en bostad för att komma ut från migrationsverkets boende. Då är det självklart att det finns en marknad. Kön är ca ett halvår. Man hyr ut lägenheter som initialt saknar vatten och el. Lägenheter med värmen ställd på 15-16 grader.Men hyresgästerna flyttar in. De har inga alternativ.

Marknaden finns men är det verkligen lagligt att hyra ut bostäder på korta kontrakt annat än om huset är ämnat som "hotell"? DET är min fråga.
 

Liknande trådar

Hemmet Eftersom hyresmarknaden är helt hopplös funderar vi på att köpa en lägenhet och hyra ut åt vår dotter, då vi är väldigt trångbodda. Där...
2
Svar
30
· Visningar
2 802
Senast: Lobelia
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 224
Senast: kolblakkur
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 632
Senast: verser
·
Juridik & Ekonomi Jag bor i en hyr lägenhet. En sambo som absolut aldrig kommer vilja köpa en lägenhet eller hus. Jag är dock sugen på köpa NÅGOT att...
Svar
13
· Visningar
2 011
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp