Live View på systemkameror?

Victovie

Trådstartare
Jag undrar vad Live View är för något? Vad innebär det, vad gör det? Är det något ni rekommenderar? Funderar främst på Sonys systemkameror, där det ena alternativet vi funderar på är utan LV och den andra med.

Sv: Live View på systemkameror?

Det innebär att du kan se på kamerans skärm bilden du kommer att ta istället för/som komplement till kamerans sökare. (Som på vanliga, små digitalkameror där man tittar på displayen istället.) Hur användbart det är kan anses vara en smaksak. Personligen tycker jag det är lättare att se hur den slutliga bilden kommer se ut genom att titta på en lite större yta på avstånd än genom en sökare. Eliminerar dock i princip möjligheten för manuell fokusering tack vare den försämrade upplösningen.

Jag har en canon eos 1000D, och man ska kunna ställa in live view på den, tror jag.. ? Någon som vet och kan? :p

Jag har en canon eos 1000D, och man ska kunna ställa in live view på den, tror jag.. ? Någon som vet och kan? :p
Knappen Set.
SET (Live View) / Multi-function

If enabled switches into (or back out of) Live View. The 'Live View function setting' option on the setup menu controls if Live View is available, whether a grid overlay is shown and how long the metered value is displayed. C.Fn 7 controls the type of Auto Focus used in Live View mode; Quick mode (Passive; mirror-flip), Live mode (Contrast detect; like a compact camera). Alternatively with Live View disabled you can use this button to set Quality, Flash exposure compensation, LCD monitor on/off or Menu display (set via C.Fn 10).
Källa: Digital Photography Review

jag har använt mig av det ett par gånger, men hysteriskt svårt att fokusera imo, iom att du inte kan rikta kameran ordentligt, tex när du håller den över huvudet.

funkar istortsett lika bra som att bara vifta med kameran över skallen, som man gör med kameror utan lvie view.

kan iofs vara lite lättare med en sony DSLR-a300 eller A350, som har vinkelbar display.

Jag har en sony a-300 och det är riktigt kul med vinkelbar skärm!!

Liknande trådar

Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 284
Senast: Twihard
·
Samhälle Jag undrar om nån har nån bra idé på hur man kan komma runt förvalt utlämningsställe när man beställer grejer på nätet? Jag bor mitt... 2
Svar
21
· Visningar
1 660
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 147
Senast: starcraft
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 604
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka