Bukefalos 28 år!

Livet efter travet?

Sv: Livet efter travet?

Elektron, vi tycker inte illa om travsporten. Men Lines har en god poäng där eftersom många i ridsporten är väldigt snabba att tala om hur dåligt travet är. Varför ska vi betala 43 miljoner till ridsporten (om det är de siffror som gäller) när vi inte ens får respekt tillbaka?

För min del hade det varit betydligt bättre om dessa pengar går tillbaka till travet. Varför ska ridsporten ha dem?
 
Sv: Livet efter travet?

Under alla de år jag var aktiv ryttare så kändes det som om att det var rätt att travets pengar hjälpte oss till bra ridhus, bra kliniker osv. Nu är jag inte alls lika nöjd med det ! Låt travets pengar stanna inom travet så kan dessa pengar hjälpa oss ta bättre hand om vårt "skräp", som vissa uttrycker sig.
 
Sv: Livet efter travet?

Jag har inte skrivit vad jag tycker om ridsporten.
Jag bara konstaterar vilken opinon sokm finns inom den angående travet.
Och ja,vi har pengar. Men de ekonomiska förutsättningarna har ändrats dramatiskt. Och stora oroligheter för framtiden finns i och med internetspelande.
Det är så illa att banor hotas läggas ner. Och till skillnad från ridskolor kommer travbanorna aldrig få en krona i bidrag från någon kommun.
Och i kristider så måste man dra in så klart. Och för min del så är det ganska lätt att dra in de 43 mljoner vi ger till en gruppering som bara spottar på oss tillbaka.
Jag hade inte alls förväntat mig att ridsporten skulle vara travet tacksam. Men att de skulle visa respekt.
 
Sv: Livet efter travet?

Jag har inte skrivit vad jag tycker om ridsporten.
Jag bara konstaterar vilken opinon sokm finns inom den angående travet.
Och ja,vi har pengar. Men de ekonomiska förutsättningarna har ändrats dramatiskt. Och stora oroligheter för framtiden finns i och med internetspelande.
Det är så illa att banor hotas läggas ner. Och till skillnad från ridskolor kommer travbanorna aldrig få en krona i bidrag från någon kommun.
Och i kristider så måste man dra in så klart. Och för min del så är det ganska lätt att dra in de 43 mljoner vi ger till en gruppering som bara spottar på oss tillbaka.
Jag hade inte alls förväntat mig att ridsporten skulle vara travet tacksam. Men att de skulle visa respekt.

Men varför ska ridsporten inte vara tacksamma?
Jag säger som Ludde varför ska vi skänka alla dessa pengar när ridfolket inte ens har vett att vara tacksamma och visa åtminstone lite respekt!?
 
Sv: Livet efter travet?

Men varför ska ridsporten inte vara tacksamma?
Jag säger som Ludde varför ska vi skänka alla dessa pengar när ridfolket inte ens har vett att vara tacksamma och visa åtminstone lite respekt!?

Noll respekt från deras sida! Men jag har faktisk en hel del vänner som har ridhästar och de har då inga skygglappar, de har inget emot varken travare som ridhästar eller trav som sport! Fram med mer sådana människor!:bow:
 
Sv: Livet efter travet?

Jasså,du tänkte avla på ett sto,som inte är särskilt snäll och trevlig -skulle tom.bli livsfarlig i fel händer -läs hos ngn.som inte kan ngt.
Är det så klokt?
Och arbetsnarkoman-är det inte en värdering som du tillskriver hästen ?
Jaa,man hör ju direkt att den hästen är ju absolut bäst i hor.läge.
Det är sådana här resonemang som gör trav folket oerhört oseriösa !!!
Hästen är enbart en förbrukn.vara.

Ja det tänker jag, jag tycker hon visat att hon trots det hon har till sin nackdel ska få en chans i avel.
Hon är en bra tävlingshäst som trivs utmärkt med det hon gör.
Hon är vass, ensvis och förbannat bestämd i sina åsikter och man kan inet få henne göra något hon inte vill eller tycker är ok.
Att driva henne t ex resulterar i en tvärnit och ett icke sa nicke. Vill hon inte så sker det inte!
Hennes humör kan jag hantera utan några som helst problem, hon är väl uppfostard och fullt hanterbar och vi har vår överenskommelse om hur de ska vara, respekterar varandra som individer och har en utmärkt relation som går ut på ömsesidig respekt o kärlek!
Men i fel händer skulle hon kunna bli farlig, som om nån skulle börja uppfostra henne med spö, utmana henne så ger hon sig inte.
Det handlar om finlir i fingerspetsarna för att få en sån häst med sig, inte mot sig.

Ja, hon är träningsnarkoman, att gå i hage gör henne deprimerad och sur. Hon är snällare, gladare, mer harmonisk och lyckligare ju hårdare och mer hon tränar.
Hon är 8 år, inkörd som 1-åring, gick premie som 2-åring och startar fortfarande och varje gång hon beträder en bana ser hon ut som en lycklig miljonlotto vinnare :love: Och jag är grymt stolt över henne!

Och hon är definitivt ingen förbrukningsvara, utan en högt älskad familjemedlem vars namn jag snart tatuerat in brevid min sons.
 
Sv: Livet efter travet?

Fast jag vill inte sälja mina hästar som ridhästar!jag vill inte att dom ska vandra från ställe till ställe.Har sett allt för många "gamla" trav hästar göra det.Jag slaktar heller,då vet jag var dom är!

Hur f-n kan man slakta sin häst för en så dum anledning:mad:. Tänk dig själv om du hellre skulle dö än att flytta några gånger! En häst anpassar sig väldigt fort till ett nytt ställe och kommer säkert trivas där lika bra som på det förra. Man kan inte "förmänskliga" hästarna och tro att dom tänker som oss. Varför säljer dom mig? Tycker dom inte om mig längre? osv.
Bar så dumt tycker jag
 
Sv: Livet efter travet?

Är du seriös?

Nu pratar vi inte om seriösa köp och flyttar.

Utan oftast handlar det om att hästen säljs för ett par tusenlappar till människor som inte vet vad dom håller på med. Som i sin tur säljer vidare eftersom de inte klarar av hästen eller i som de i deras munn heter "hästen är tokig, förstörd från travet"

Sen håller det på så tills någon tar sitt ansvar och avslutar hästens liv.

Självklart finns det undantag, men det är sånna situationer som jag beskrev som vi vill undvika.

Så ser det ut i verkligheten.

Vilken värld lever du i?
 
Sv: Livet efter travet?

Tack Lillcaksa för att du tror att jag kan skriva ihop någonting vettigt! :p

Jag knåpar gärna ihop ett utkast -som vi kan diskutera kring här på Buke först och främst.
Får man därefter till någonting vettigt så ska man veta att chansen för att få ett "Öppet brev" publicerat i media är ganska liten.

Men kanske skulle ett dyligt brev åtminstone skapa en debatt om våra hästars väl och ve efter karriären?

Som sagt, jag skriver gärna ihop någonting som jag lägger in här så kan vi diskutera kring det men jag behöver ha mer "på fötterna".

Vet inte om någon av er sitter inne med korrekta siffror om tex. ATG´s omsättningssiffror och hur mycket staten tjänar på travet?
Är det 43 miljoner som travet sponsrar ridsporten med och på vilket sätt fördelas dessa pengar osv osv?

Kort sagt, jag vill ha fram all fakta och statistik.

Antar att både ATG och STC kan bistå mig med detta.

Önskar så att dygnet hade fler timmar bara..
 
Sv: Livet efter travet?

Hur f-n kan man slakta sin häst för en så dum anledning:mad:. Tänk dig själv om du hellre skulle dö än att flytta några gånger! En häst anpassar sig väldigt fort till ett nytt ställe och kommer säkert trivas där lika bra som på det förra. Man kan inte "förmänskliga" hästarna och tro att dom tänker som oss. Varför säljer dom mig? Tycker dom inte om mig längre? osv.
Bar så dumt tycker jag

Du har inte sett en häst som vandrat från ställe till ställe,förstår jag!?
När jag sett dom magra,eländiga och totalt livlösa i blicken,då slaktar jag hellre!
 
Sv: Livet efter travet?

Hur f-n kan man slakta sin häst för en så dum anledning:mad:. Tänk dig själv om du hellre skulle dö än att flytta några gånger! En häst anpassar sig väldigt fort till ett nytt ställe och kommer säkert trivas där lika bra som på det förra. Man kan inte "förmänskliga" hästarna och tro att dom tänker som oss. Varför säljer dom mig? Tycker dom inte om mig längre? osv.
Bar så dumt tycker jag

Du tror inte det gör ondare i själen att nästkommande ägaren inte fodrar hästen utan låter den svälta? Tror du hästen mår bra av det?

O kom nu inte o säg att det inte händer..för det GÖR det..

O en häst förstår mer än du tror.. de är inte dumma.
 
Sv: Livet efter travet?

Men ni får ju kolla upp köparen bättre! Om den har haft häst tidigare och hur dom mått och hur stall och hagar ser ut. Sen kan man ju alltid lämna ut hästen på foder några månader så man ser att det funkar med den nya "ägaren". Säljer man till första bästa för nån tusenlapp får man ju skylla sig själv.
Jag kollar då upp köparen innan jag säljer! Och har inte brottom att bli av medhästen.
 
Sv: Livet efter travet?

Det spelar ingen roll hur mycket man kollar upp en köpare innan man säljer, för köparen kan förändras dagen efter att du har fått betalt. Och när hästen väl är såld så kan du INGET göra som säljare om hästen har det dåligt.
En död häst lider aldrig. Och oavsett hur gärna man vill så FINNS INTE seriösa nya ägare till alla de hästar som inte passar på travet.
 
Sv: Livet efter travet?

Det är en bra anledning till att ha livstids fodervärd.
 
Sv: Livet efter travet?

Hur f-n kan man slakta sin häst för en så dum anledning:mad:. Tänk dig själv om du hellre skulle dö än att flytta några gånger! En häst anpassar sig väldigt fort till ett nytt ställe och kommer säkert trivas där lika bra som på det förra. Man kan inte "förmänskliga" hästarna och tro att dom tänker som oss. Varför säljer dom mig? Tycker dom inte om mig längre? osv.
Bar så dumt tycker jag

Se det med fet markering, hur går det ihop? Att först jämföra en människa och en häst och sedan säga att de inte tänker som oss. Jag är inte ute efter att mucka men detta inlägget gjorde mig smått förbannad.

En död häst lider inte då djur inte har samma uppfattning om döden som människan har.

För att sedan snacka om ämnet, tycker att det låter som en bra idé. Kanske ska man göra en utvärdering på de hästarna som ska bli ridhästar, att man delar upp dem i "kategorier", som att vissa lämpar sig för ridning och andra lämpar sig för lösdrift.

Tror att det är läge att skicka in till STC/ATG nu då travet har sådan press på sig. De behöver göra någonting bra för hästarna.
 
Sv: Livet efter travet?

Det är en bra anledning till att ha livstids fodervärd.

Vilket inte heller alltid är så lyckat.... Provat på det, med 3 st.

Har 2 st ute, ena är mina pärons "äcklo" efter Mr Lucken som förgyller en 16 årings vardag men sina "idiotier".
Den andra är min & mamsens, en röd "knubbsäl" som plaskar omkring med sin lyckliga matte i Kungsörs skogarna:p

Båda de ska åka till himlen den dagen de inte kan ha dem kvar, det är den sk dealen.

Nummer 3 kom hem i icke gott skick den 3/11. Inte "dödens" men tillräckligt för att han ska må som en "sopa" & jag får öppna plånboken. God Jul!!

Erika - 7 travare i stallet födda 1983-88-95-97-98-99 & 01. Åsså shettis skräpet som går som sällskap född 1995! ( idag behandlad av våran ET! ).
 
Sv: Livet efter travet?

Det är en bra anledning till att ha livstids fodervärd.
Ärligt talat så tror jag inte att det finns särskilt många fler livstids fodervärdar än det finns seriösa ägare, då det förmodligen handlar om ungefär samma människor.

Men framförallt så ser jag fortfarande att en död häst lider inte. Det är ju bättre att låta slakta hästen än att den hamnar någonstans där den inte får den vård den behöver.

Det är bra idéer ni har, men jag tror att det är överskattat. Det kommere sannolikt bli väldigt många hästar som aldrig får någon fodervärd, utslussningsstallarna blir överfulla och kostnaderna övermäktiga. För det är ju liksom nya hästar som ska dit varje år och de gamlingar som är kvar lever förmodligen väldigt länge om de får den vård och skötsel de ska ha...
 
Sv: Livet efter travet?

Kl

I Italien (!) har dom en typ av hästcenter.
Vad jag har kunnat läst lite runtomkring så verkar det som i alla fall en del av pensionerade travare hamnar här...

Titta och bedöm själva..



Nella Terra dei Cavalli

Klicka på länkarna:
Associazione
Le Foto di Fredrica


Tycker det ser ut lite grann som uppsamligsfållorna för mustanger i USA...

AM
 
Sv: Livet efter travet?

Jag har haft tur och kunnat "slussa ut" mina till goda vänner. Annars vete f-n har jag gjort.....
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 252
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det känns som om jag är i ett vakuum för närvarande. Jag har lämnat mitt gamla jobb bakom mig men inte kommit in i det nya än, varken...
Svar
0
· Visningar
271
Hästmänniskan Är inte helt säker på att tråden hamnade rätt, men jag hoppas det. Jag håller på att läsa på för fullt alla detaljer av lagstiftning...
2
Svar
29
· Visningar
9 269
Senast: fjutten
·
Trav Funderar fritt... Jag har ett sto, svensk varmblodig travhäst. I dagarna blev hon sparkad på skenbenet, djupt in till ben och senor...
Svar
8
· Visningar
1 376
Senast: Mary91
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp