Bukefalos 28 år!

Livet efter travet?

Sv: Livet efter travet?

Men om vi gör så här..

Någon som är bra på att formulera sig kan skriva ihop ett förslag (Trygg :angel:). Sedan kan den texten skickas vidare till alla möjliga ställen som kan tänkas hjälpa till. STC, ATG, ASVH, Travronden, Travnet, Aftonbladet, Expressen, Andra tidningar, Tv4 Vinnare o.s.v.

Det är väl en start?

Ja, det tycker jag är en bra idé! Tryggs förslag lät ju väldigt bra, och sedan tar alla del av förslaget och skickar ut det på olika håll. Till de ställen du nämnde och kanske lokala tidningar också. Allt för att snöbollen ska växa! Det är ju typ nu eller aldrig, för nu har ju travet strålkastarna på sig, så ett sådant här förslag borde ju vara väldigt välkommet - till travets fördel. Förstår inte varför något sådant här inte har blivit gjort innan:confused:
 
Sv: Livet efter travet?

Har för mig att ridtravarföreningen redan ansökt om bidrag från STC för omskolning av travare till ridhästar men fått blankt nej.
Men även om det stämmer skadar det inte att vara på dem igen!
Tycker det är en bra ide, skulle råda bot på endel av travets baksida.
 
Sv: Livet efter travet?

Har för mig att ridtravarföreningen redan ansökt om bidrag från STC för omskolning av travare till ridhästar men fått blankt nej.
Men även om det stämmer skadar det inte att vara på dem igen!
Tycker det är en bra ide, skulle råda bot på endel av travets baksida.

Jag tycker faktiskt de är skyldiga travarna det!
 
Sv: Livet efter travet?

Mne alltså,jag har den perfekta lösningen.
Ridhästfolket har ju uppenbarligen nu bevisat vad dom tycker om travet. Då ska dom inte heller ha våra blodspengar.
Så dom 20miljoner vi lägger på ridsporten ska så klart gå till att göra något för fd. travare. Jag gissar om vi bygger upp en serie hopp& dressyrtävlingar med hyggliga prissummor,så kommer även efterfrågan på varmblod att öka.
Givetvis ska vi även se till att icke frysmärkta hästar ska betala exta på atg-kliniker.
 
Sv: Livet efter travet?

*KL*

Alltså missförstå mig inte, jag tycker att det är strålande tankar ni har!

Men en död häst lider inte. Jag ser inte det hemska med att avliva en häst som inte längre tävlar. Hästar funkar inte som vi.

Grisar föder man upp och ger mat för att sedan slakta och äta upp. Det är det inte många som bryr sig om! Om man har en travhäst som alltid blivit välomhändertagen och respekterad i sitt liv så ser jag inte det fula med att avliva den!
Men som sagt, självklart är ju tanken fin att man tar hand om de travare som trivs med ett nytt liv.
 
Sv: Livet efter travet?

Det är precis samma sak som med rideliten.. dom sållar ut hästar som inte passar och säljer dom vidare.. Skillnaden är att det finns folk som VILL ha deras spill.

Förstår inte riktig varför du är så arg? Det är ingen i den här tråden som slaktat nån häst? Våran gamla valack går utanför mitt fönster just nu.

vad jag ville diskutera var ett alternativ till att låta dom gå hemma och ta upp plats. Så sluta skriv elaka saker och bidra något om du ska vara här.

Jag är inte arg.
Men jag tycker att hästar är liv de också, inget man bara kan kasta runt hursomhelst, och sedan avliva när det inte passar längre.

Skitsamma om man inte har råd/tid med hästar som inte går att tävla, de ska inte bara slängas åt sidan för det.


Jag tycker självklart det hade vart JÄTTEBRA om det fanns någon plats dit alla dessa hästar kunde komma, och få leva resten av sina liv och bli ompysslade.
 
Sv: Livet efter travet?

*KL*



Men en död häst lider inte. Jag ser inte det hemska med att avliva en häst som inte längre tävlar. Hästar funkar inte som vi.

Om man har en travhäst som alltid blivit välomhändertagen och respekterad i sitt liv så ser jag inte det fula med att avliva den!
Du har helt rätt i det du skriver och alla travare passar inte så bra som ridhäst.
Övriga friska av lämplig modell och med trevligt temperament (vilket de flesta travare ju har) borde kunna få en andra chans tycker jag.
 
Sv: Livet efter travet?

Alla våra gamlingar stannar här, eller går till fodervärdar som jag litar på. Både gamlingarna och de yngre rids i dressyr och mycket uppmjukande vilket jag tror är bra för ingen mår bra av att gå i en hage (om inte den har ont och kan bli bättre/ frisk)
 
Sv: Livet efter travet?

Fast jag vill inte sälja mina hästar som ridhästar!jag vill inte att dom ska vandra från ställe till ställe.Har sett allt för många "gamla" trav hästar göra det.Jag slaktar heller,då vet jag var dom är!

Så tänker tränaren jag här hos också. Hon har gjort misstaget o sålt en häst vidare..åkte dit o tittade..såg jättefint ut. Glömde kolla logen.. Åkte tillbaka någon tid senare o hittar en MAGER häst..tanten som fick hästen 'glömde' fodra den..
 
Sv: Livet efter travet?

Har inte läst hela tråden men det här diskuterade jag och en kollega på jobbet. Vi kom fram till att här borde staten gå in och stödja. De är duktiga på att ta emot skattepengar från travet men ingenting går tillbaka till de som ser till att det finns en inkomst; hästarna. Staten har en massa mark där det skulle kunna byggas anläggningar för pensionerade travare och galoppörer. Hit skulle man kunna ansöka om att få flytta sin häst den dag som den inte ska dra sitt strå till stacken till statskassan och få leva ett pensionärsliv. Man skulle också kunna köpa häst härifrån alternativt adoptera på stenhårda krav om ägaren som tidigare lämnat sin trotjänare hit har godkänt det. En idé som jag och kollegan spånade på.

Kan tala om att mina "gamlingar" blir kvar här på gården och går omkring som rid/sällskapshästar.
 
Sv: Livet efter travet?

Tanken är ju jättebra med lösdrifter och härligt liv för de färdigtävlade. Men är det bara jag som har en pensionär som blir rent vidrig om han inte får göra något annat än att gå i hagen? Blir otrevlig mot folk och hästkompisar, river runt i boxen och äter på inredningen. Ändå är det en häst som har fri tillgång på hö dygnet runt och har hagvistelse 10-12 timmar om dygnet.

Klarar majoriteten av gamla travare att helt sonika bli avställda, de som är avlade för att jobba hårt?
 
Sv: Livet efter travet?

Om det fanns ett sådant ställa för gamla travare, så tror jag säkert det finns medryttare som ställer upp gratis, att rida dem.
 
Sv: Livet efter travet?

Alla våra gamlingar stannar här, eller går till fodervärdar som jag litar på. Både gamlingarna och de yngre rids i dressyr och mycket uppmjukande vilket jag tror är bra för ingen mår bra av att gå i en hage (om inte den har ont och kan bli bättre/ frisk)

:bow:
Vad härligt att höra att det finns de som behåller sina gamlingar.
 
Sv: Livet efter travet?

Alla travare är inte ridna, även om det blir allt vanligare att det är så. Alla travare är inte bra ridhästar. Vem vet hur det är ställt med trafikvana?

Hingstar krävs vana att hantera.

Vem vill rida hästen som stått och drällt i en hage i ett par veckor och är het som en spis? Vem tar ansvaret om något händer? Försäkringar?

Bara några funderingar.
 
Sv: Livet efter travet?

Men jag tyckte att versionen som trygg skrev om var bra.. Att anställda personer motionerar hästarna, rider eller kör. Och att det endast tillåts att männsikor får låna dem på foder. Aldrig köpa.
 
Sv: Livet efter travet?

Men jag tyckte att versionen som trygg skrev om var bra.. Att anställda personer motionerar hästarna, rider eller kör. Och att det endast tillåts att männsikor får låna dem på foder. Aldrig köpa.

Ja precis!

Sedan tror jag säkert det går att få frivilliga att hjälpa till gratis också, som kanske kan få rida de som är lugna och snälla.

Jag hade gärna hjälpt till om jag bott nära ett sådant ställe.
 
Sv: Livet efter travet?

Ska man generalisera som du gör, för det piggar ju alltid upp lite här på forumet, så har du i egen hög gestalt bevisat vad travhästfolket tycker om ridsporten.

Men jag har inga problem med att ATG-klinkerna tar mer betalt för icke frysmärkta hästar - jag kan välja andra kliniker och ni har tydligen pengar så det räcker ändå.
 
Sv: Livet efter travet?

Tanken är ju jättebra med lösdrifter och härligt liv för de färdigtävlade. Men är det bara jag som har en pensionär som blir rent vidrig om han inte får göra något annat än att gå i hagen? Blir otrevlig mot folk och hästkompisar, river runt i boxen och äter på inredningen. Ändå är det en häst som har fri tillgång på hö dygnet runt och har hagvistelse 10-12 timmar om dygnet.

Klarar majoriteten av gamla travare att helt sonika bli avställda, de som är avlade för att jobba hårt?

Så blev våran Apachen,jag led med honom så vi tog beslutet att han fick sluta sina dagar.
 
Sv: Livet efter travet?

Förra året var det 43 miljoner som gick till ridsporten.... Tänk va många fd travare man skulle kunna ta hand om för dom pengarna...

MVH Russin8
 
Sv: Livet efter travet?

Det skulle ha funnits en form av en stiftelse som på olika platser i landet tar hand om travare vars karriärer är över eller har uteblivit.
Detta ska vara bekostat av travet själva samt ATG.

Ditt förslag är jättebra och låt travets pengar stanna inom travet.

Höj böterna för felaktiga drivningar rejält och låt en del av pengarna gå till "hästarnas pensionskassa".
Återfallsförbrytare får avstängning och straffarbete i stiftelsens stallar :idea::p

Ställ krav på fodervärdarna genom att kräva "licens" för att få ha en travhäst. Licenskursen ska förutom vanliga baskunskaper i hästvård /djurskydd innehålla information om travsporten och om hur en travhäst fungerar. Gärna en enklare körutbildning också så att travhästen får chans att vara just travhäst emellanåt. Efter genomgången kurs är man berättigad till att få en foderhäst utan kostnad.

Försök hitta alternativa lösningar för de hästar som vill vara just travhästar.
(Jag tvivlar på att alla travhästars dröm är att bli ridhästar)

Starta stall för travläger, "turkörningar" , "Kick-Off"dagar osv (bra reklam för travsporten)

Låt banorna anordna "pensionärsdagar" med trav/montétävlingar på idealtid (närmast tiden vinner), precisionskörning, kanske uppvisning av "travkadrilj" mm mm (även det bra reklam)

Starta rehabstall...och då menar jag inte rehab för hästarna utan för människor som av någon anledning behöver hjälp att komma igång igen efter t.ex långtidssjukskrivning, missbruksproblem eller arbetslöshet. Att bara få pyssla med en häst kan vara guld värt för någon som drabbats av "utanförskap".
Samarbeta med kommunen, socialen, försäkringskassan, arbetsförmedlingen osv.

Spånar vidare och återkommer kanske med flera tankar.....

Trevlig helg alla travhästälskare :laugh:
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 239
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det känns som om jag är i ett vakuum för närvarande. Jag har lämnat mitt gamla jobb bakom mig men inte kommit in i det nya än, varken...
Svar
0
· Visningar
267
Hästmänniskan Är inte helt säker på att tråden hamnade rätt, men jag hoppas det. Jag håller på att läsa på för fullt alla detaljer av lagstiftning...
2
Svar
29
· Visningar
9 244
Senast: fjutten
·
Trav Funderar fritt... Jag har ett sto, svensk varmblodig travhäst. I dagarna blev hon sparkad på skenbenet, djupt in till ben och senor...
Svar
8
· Visningar
1 375
Senast: Mary91
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp