Livets Ord idag - rumsrent?

Min privata uppfattning om varför Ekman lämnade Livets Ord för annan tro är strikt ekonomisk.
Efter att levt på alla anhängares tionden, kände han noll lust att själv bidraga med ett tionde till någon annan, när han pensionerade sig från predikandet i sekten.

Genom att konvertera kunde han ju krångla sig ur tiondetänket på ett för församlingen snyggt sätt.

/en som mött Livets Ords IF på fotbollsplan.
 
Senast ändrad:
Min privata uppfattning om varför Ekman lämnade Livets Ord för annan tro är strikt ekonomisk.
Efter att levt på alla anhängares tionden, kände han noll lust att själv bidraga med ett tionde, när han pensionerade sig från predikandet i sekten.

/en som mött Livets Ords IF på fotbollsplan.
Ja jag tror att du har en poäng där. Han är nog väldigt intresserad av pengar. Vilket för övrigt också Kristi brud var/ är fast de var pingstvänner.
 
Vi har några som heter Hope som samarbetar med Livets ord. Men det verkar ju som att man försöker särskilja sig från namnet. Jag tror dock inte någon här skulle försöka få en att gå en kurs i arbetet som kommer från något religiöst samfund om det inte gällde att lära sig om just det samfundet.
 
Har själv vuxit upp i en sekt (som hävdar att de absolut inte är en sekt), och jag lovar, de vill få allt att låta så bra. Självklart går de ut med att saker har ändrats, blivit bättre. Men manupulationen och skammandet är fortfarande lika starkt. Den ruttna grundsynen finns där ändå, precis som hos SD, hur bra de än försöker få det att låta ;)

Jag avskyr trossamfund som påverkar barn, har egna skolor och annan hjärntvätt för barn. Jag trodde tills bara för ett tag sedan att jag haft en ganska okej barndom i sekten jag växte upp i, tills jag började ta in andra perspektiv och fick något sorts sammanbrott. Nu ser jag deras (och mina föräldrars) handlingar på ett helt annat sätt och kan förstå hur sjukt det är. Man blir mindfuckad och det sitter i en jäkligt stor del av livet.


"Lyfter sina händer, talar ut i tungor. Hela tiden kommer nya människor in i lokalen och många börjar gråta så snart de kliver in. "

"Flera elever fick profetiska budskap och blev starkt berörda "
https://www.dagen.se/nyheter/livets-ord-plotsligt-var-det-som-att-anden-foll-1.1122428

"På ett ungdomsläger i Israel träffar han Nina. De blir förälskade, men deras unga kärlek är inte tillåten. Jonatan som är med i Livets ord drabbas av skuld och skam. Församlingen förbjuder relationer för omyndiga och väl tillbaka i Uppsala måste deras förhållande hållas hemligt. "
https://www.uppsalatidningen.se/helg/upp-till-kamp-for-karleken-4908826.aspx


"Församlingsmötena är högljudda, med mycket lovsång, man ber till Jesus och befaller onda andar att lämna de människor som inte står för det Livets Ord står för. De förkunnar att bara man tror på Jesus och är honom trogen, löser sig allt. "
http://livetsordgoteborg.se/om-livets-ord/om-den-frikyrkliga-forsamlingen-livets-ord/
 
Jag tänker som du @tanten om Livets ord. Och jag hade studsat till som du.

Jag vet om de har ändrat sig. Men Knutby, var inte det pingstvänner?
Jag tyckte nog att det var en blandning av pv och livets ord. Pingströrelsen började en gång likt Livets ord i början på 1900-talet . Jag växte upp inom den men de lyckades aldrig övertyga mig om dess förträfflighet trots att nästan hela släkten var med. Jag brukar säga att blev vaccinerad mot allt sånt som sekterism o.d. Många människor blev lurade av karismatiska talare. Än i dag får jag rysningar av karismatiska talare, på ett dåligt sätt. En bra sak som kom därifrån är musiken och många bra musiker.
 
Fick till min förvåning höra att en person jag känner går någon sorts managementutbildning på Livets Ord. Jag blev skeptisk direkt men insåg sedan att jag vet noll och intet om den idag.

Min kunskap baseras på det jag upplevde i Uppsala på 80-talet. Då när de kunde verbalt attackera handikappade och beskylla dem för samröre med satan och synd. Det var på det stora hela rätt mycket rabalder runt dem på 80 och 90-tal.
Men på 90-talet hade jag redan flyttat. Med andra ord har jag inga aktuella referenser.

Hur ser det ut idag? Betraktas de som rumsrena? Har sekt-tendenserna försvunnit?
Likasom man kan gå på kurs hos scientologerna, så får man får väl sålla lite om det skulle behövas.
 
Har själv vuxit upp i en sekt (som hävdar att de absolut inte är en sekt), och jag lovar, de vill få allt att låta så bra. Självklart går de ut med att saker har ändrats, blivit bättre. Men manupulationen och skammandet är fortfarande lika starkt. Den ruttna grundsynen finns där ändå, precis som hos SD, hur bra de än försöker få det att låta ;)

Jag avskyr trossamfund som påverkar barn, har egna skolor och annan hjärntvätt för barn. Jag trodde tills bara för ett tag sedan att jag haft en ganska okej barndom i sekten jag växte upp i, tills jag började ta in andra perspektiv och fick något sorts sammanbrott. Nu ser jag deras (och mina föräldrars) handlingar på ett helt annat sätt och kan förstå hur sjukt det är. Man blir mindfuckad och det sitter i en jäkligt stor del av livet.


"Lyfter sina händer, talar ut i tungor. Hela tiden kommer nya människor in i lokalen och många börjar gråta så snart de kliver in. "

"Flera elever fick profetiska budskap och blev starkt berörda "
https://www.dagen.se/nyheter/livets-ord-plotsligt-var-det-som-att-anden-foll-1.1122428

"På ett ungdomsläger i Israel träffar han Nina. De blir förälskade, men deras unga kärlek är inte tillåten. Jonatan som är med i Livets ord drabbas av skuld och skam. Församlingen förbjuder relationer för omyndiga och väl tillbaka i Uppsala måste deras förhållande hållas hemligt. "
https://www.uppsalatidningen.se/helg/upp-till-kamp-for-karleken-4908826.aspx


"Församlingsmötena är högljudda, med mycket lovsång, man ber till Jesus och befaller onda andar att lämna de människor som inte står för det Livets Ord står för. De förkunnar att bara man tror på Jesus och är honom trogen, löser sig allt. "
http://livetsordgoteborg.se/om-livets-ord/om-den-frikyrkliga-forsamlingen-livets-ord/

Har genom livet lärt känna två personer med liknande uppväxt. En inom en väldigt profan frikyrka, MIssionsförbundet. Jag tror inte hen anser att det var/är en sekt, men hen berättade om en kompis som gick över till Livets Ord på 80-talet; hen hade själv följt med på möten dit (de tyckte Missionskyrkan var så ”trist”), men klev av den linjen rätt snabbt.
När jag haft påhälsning av Jehovas berättade min vän om ”hur det fungerar” - även i hens kyrka hade man ”knackat dörr” - hen beskrev att det SÄGS inte rätt ut, men det ÄR en ”guldstjärna i kanten” för de som lyckas ta med någon ny till församlingen. Ingen pratar om det, men den individen är ”något bättre” än alla andra.

Den andra bekantingen var uppvuxen inom pingstkyrkan, vi träffades när hon precis gått igenom en uppslitande skilsmässa. Hade gift sig med en man ur samma församling som 20åring. De fick barn, livet gick fint, tills mannen började utöva psykisk misshandel. Hon beskrev att det blev allt värre, hon pratade med bekanta/familj och ALLA tyckte hon skulle fortsätta i äktenskapet - det var ju bestämt av Gud. Hon insåg att om hon inte gick NU skulle han snart börja slå henne..
Hon skildes och konsekvensen blev att HON fick ta skammen - HON hade gjort fel, hon var förledd av djävulen - hon fick bryta upp hela sitt liv, gick ur församlingen, ingen kontakt med familjen (utom ett syskon som hon fortsatte ha kontakt med i hemlighet... och fick info från om vad som sades om henne av hennes ”vänner” i församlingen).

Vi umgicks en period och jag vet att hon så småningom återfick kontakt med sin ena förälder. Men hon blev väldigt illa tilltygad - hon förklarade för mig att det var tufft; hela hennes världsbild och gudstro blev ju stjälpt av upplevelsen. Hon hade dessutom haft en ”gåva” - hon ansågs kunna hela och var populär i församlingen. Hon sa en gång till mig att det var otroligt; gåvan var en gåva från Gud tyckte alla.. ”Och jag har den gåvan fortfarande - jag kan känna saker- men jag vet inte om det är från Gud. Men alla i församlingen tycker NU att min gåva är tecken på att jag är i maskopi med djävulen. Det är samma gåva, men NU är jag förbunden med honom”. Hon hade en härlig humor, hon var en av de starkaste personer jag mött. (Synd att vi tappat kontakten)
 
Fick till min förvåning höra att en person jag känner går någon sorts managementutbildning på Livets Ord. Jag blev skeptisk direkt men insåg sedan att jag vet noll och intet om den idag.

Min kunskap baseras på det jag upplevde i Uppsala på 80-talet. Då när de kunde verbalt attackera handikappade och beskylla dem för samröre med satan och synd. Det var på det stora hela rätt mycket rabalder runt dem på 80 och 90-tal.
Men på 90-talet hade jag redan flyttat. Med andra ord har jag inga aktuella referenser.

Hur ser det ut idag? Betraktas de som rumsrena? Har sekt-tendenserna försvunnit?
Jag har ingen aning, för MIG skulle det verkligen dra igång min skepticism om någon gått en kurs hos dem.

Pluggade i Uppsala på 90-talet och såg dem ibland på torg mm. Det var en OBEHAGLIG sekt.
 
ett par Släktingar till mig är troende och är med i livets ord. Jag tycker dom verkar vara en väldigt mysig och vänlig familj, det enda man märkt av är väl att det ska be innan man äter, och jag märker extrema åsikter kring transpersoner som kommer fram när den ena personen skriver på sociala medier. Förutom detta är dom oerhört varma och omtänksamma och avslappnade och roliga. Och jag måste säga att maken till vänliga väluppfostrade barn har jag aldrig träffat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp