Bukefalos 28 år!

Livmoderinflammation?

Sv: Livmoderinflammation?

Uppdatering efter veterinärbesök nu på morgonen.

Alla värden såg bra ut, den enda avvikelsen var att de vita blodkropparna låg något lågt. Hb låg lite högt, men det har det alltid gjort på henne och det är också vanligt (normaltillstånd) hos vinthundar. Urinprovet väntar vi svar på under dagen.

Ultraljudet visade en (troligen hormonproducerande) cysta på en äggstock vilket troligen är orsaken till det uteblivna löpet. Ena "hornet" på livmodern var något förstorat, men man såg ingen vätska eller andra konstigheter. Med andra ord så är det inte tiptop men man anser ändå att det inte är något som man i dagsläget ska åtgärda. Däremot får jag ju hålla koll på henne utifall det skulle utvecklas till en livmoderinflammation.

Det största orosmomentet tycker jag verkar vara cystan om den är hormonproducerade (vilket både det låga antalet vita blodkroppar och det uteblivna löpet skvallrar om). Hennes juvertumörer har ju växt en del den senaste tiden och påverkas ju av hormoner.

Goda nyheter är dock att lever och njurar ser finfina ut på ultraljudet. Pga att hon hade något höga levervärden vid förra blodprovet så har jag varit lite orolig för metastaser i levern. Det senaste blodprovet visade dock inga förhöjda värden på den fronten och levern har alltså heller inga metastaser. Skönt!
 
Sv: Livmoderinflammation?

Jag har faktiskt inte någon kunskap om cystor alls och glömde fråga om de spontant kan försvinna. :o Kan de göra det?

Men jag är mycket glad över att det inte var något med levern och njurarna! Framförallt levern eftersom jag var lite orolig att det skulle vara något krafs där med tanke på levervärdet och hennes juvertumörer som har ökat i både storlek och antal under vintern.
 
Sv: Livmoderinflammation?

Jag har ingen aning hur det är på hundar men på människor kan ju cystor försvinna av sig själva! Hoppas det gäller för hundar med ;)
 
Sv: Livmoderinflammation?

Hur mycket är "dricker enormt" för din hund? Vad är det för hund?
 
Sv: Livmoderinflammation?

Jag kan inte säga exakt hur mycket hon drack, men det var mer. Normalt så dricker hon en skål om ca. 2,5-3 dl om dagen. Vad jag reagerade på var att hon sprang och okynnesdrack, vilket hon inte brukar göra. I onsdags så var hon och drack ganska mycket tre gånger inom loppet av en timme.

Men om du är orolig för livmoderinflammation så tycker jag inte att du ska haka upp dig på hur mycket som är för mycket. Det centrala är att hunden har ändrat sitt beteende och dricker mer utan någon direkt påvisbar anledning. Ett ändrat beteende tycker jag alltid att man ska vara observant på om man inte kan finna någon uppenbar förklaring.
 
Sv: Livmoderinflammation?

Tack för svaret.

Risken för att min hund precis just nu skulle få/ha livmoderinflammation är liten eftersom hon löper (andra veckan) och precis (i måndags) avslutat en penicillinkur i "förebyggande syfte". Hennes senaste löp blev låååångt och livmodern röntgades då - inga förändringar kunde ses.

...men risken generellt är ju ganska stor; 13-årig tik som aldrig haft valpar + löp som krånglar. Hoppas dock innerligt att vi kan hota Olle vid grind så att ingen op behöver göras mera på henne. Men klart jag opererar om det behövs - jäntan är ju hur pigg som helst :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hund rädd i ny bil
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp