livrädd för pisken.

S

sinner

hur bär man sig åt egentligen? min ena häst är helt galet rädd för pisken, har testat alla de klassiska tipsen, men han blir galen om jag bara lägger eller ställer en pisk i närheten av honom.. tips någon?
 
Sv: livrädd för pisken.

visst kan man ju, som norrland65 säger, helt enkelt låta bli att använda den. men det skulle nog vara min sista utväg (kan ju tillägga att jag själv inte använder pisk förutom ibland vid longering för att kunna ge tydligare signaler), är hästen rädd för den skulle jag hellre se till att den förknippar den med någonting positivt, om det sen absolut inte går att få den att sluta vara rädd så skulle jag sluta använda den. nu förutsätter jag naturligtvis att du inte använder den till att slå hästen med ;) för isf tycker jag definitivt att du ska slänga bort den!

men du kan ju prova med att ta fram pisken och bara lägga den på marken, tillåt sen hästen att vara rädd, men så fort den lugnar sig så beröm, kanske ge en godisbit osv.. (det är bra om du kan vara i en liten hage/paddock/ridhus eller nåt sånt så att du kan ha hästen lös). när hästen är ok med att pisken ligger på marken kan du t.ex peta till den med foten så att den rör sig, plocka upp den och släppa den till marken igen osv.. men viktigast av allt - beröm beröm beröm när hästen är lugn. när den sen accepterar att vara i närheten av pisken kan du försiktigt börja smeka/klia hästen med den succesivt över hela kroppen. tilläggas bör att hela processen kan ta alltifrån en timme till flera månader, men huvudsaken är att man skyndar lååångsamt.

har själv en pålle som var spörädd till en början, inte så att hon blev helt galen, men man märkte tydligt att hon var väldigt tveksam till det. jag gjorde ungefär som jag beskrivit ovan och numera bryr hon sig inte alls när spöet tas fram och hon står bara och blundar och njuter när man kliar henne över ryggen med det :D
 
Sv: livrädd för pisken.

Du får lägga några spön på marken mellan stallet och hagen och leda hästen som vanligt utan att göra någon stor grej av det.
Hihi, kan du inte knyta en morot i änden på en piska och hålla fram :D Så förknippar h*n det med ngt positivt!
 
Sv: livrädd för pisken.

För det första - har man en spörädd häst så använder man inte spöet på hästen. Svårare än så är det ju faktiskt inte..

Jag är dock av den åsikten att Mina hästar ska inte vara rädda för spöet, så jag ser till att vänja dem vid det och förknippa det med något positivt.
Nu är inte min häst så att hon kryper ur skinnet om jag rider med spö, men hon ställer sig längst bort i boxen om jag höjer ett (långsamt och bara visar det) utanför boxen, och hon hoppar till varje gång någon klatchar till sin häst med det på banan exv.
Jag har gjort så att jag vant hästen vid det helt enkelt. Vissa gånger har hon fått godis efteråt, andra gånger har jag bara viftat lite (på ett lugnt sätt!) runt henne utan att göra så stor grej av det. Bara viftat och sen lagt ifrån mig det som om det vore det naturligaste i världen.

Men för att hästen ska få ett förtroende för spöet gäller det ju att den kan lita på dig och VET att du inte använder det på et negativt sätt. Om du nån gång smäller till hästen med spöet så är det ju bara dumt att försöka vänja den vid det eftersom du då ger den dubbla signaler ang spöet.
 
Sv: livrädd för pisken.

Du får lägga några spön på marken mellan stallet och hagen och leda hästen som vanligt utan att göra någon stor grej av det.
Hihi, kan du inte knyta en morot i änden på en piska och hålla fram :D Så förknippar h*n det med ngt positivt!

haha kanonbra idé :rofl: ser framför mig där ts springer omkring med morotsspöet i högsta hugg och med hästen i hasorna som försöker nå moroten! :D
 
Sv: livrädd för pisken.

För det första - har man en spörädd häst så använder man inte spöet på hästen. Svårare än så är det ju faktiskt inte..

Jag är dock av den åsikten att Mina hästar ska inte vara rädda för spöet, så jag ser till att vänja dem vid det och förknippa det med något positivt.
Nu är inte min häst så att hon kryper ur skinnet om jag rider med spö, men hon ställer sig längst bort i boxen om jag höjer ett (långsamt och bara visar det) utanför boxen, och hon hoppar till varje gång någon klatchar till sin häst med det på banan exv.

precis så tänker jag också.
 
Sv: livrädd för pisken.

Jag hade en gång en spörädd häst. Jag skaffade mig ett litet ponnyspö med handledsögla och hängde det om handen. Där fick det hänga när jag fodrade, sopade stallgpngen, mockade när hästen var inne etc. Hon fick bli hur rädd hon ville.

När jag kunde stå och klappa med spöfria handen utan att hon kröp ur skinnet så började jag klappa med den handen spöt hängde i.

När hon accepterade det så klappade jag med spöhandtaget inne i handen så hon kände det.

När jag kommit så långt att jag kunde rykta henne med spöt hängandes så började jag försiktigt klia henne med spöt.

Till slut kunde jag klia en avslappnad häst överallt med spöt. Jag kunde rida med det i handen. Men mer än så behövde jag aldrig göra för att förstärka hjälperna. Oftast red jag utan spö men behövde jag mer fokus räckte det att ha det med. Behövde aldrig lägga till det. OM jag la till spöt så kröp hästen ur skinnet och svettades hysteriskt.

Jag ser ingen anledning egentligen till att rida med spö på en häst som inte behöver det. Min vallack blir väldigt upprörd av både spö och/eller sporre så jag rider utan. Syrrans sto behöver lite sporre och pet med spöt som förstärkning.

Så samtidigt som man kan göra som jag gjorde så finns det ingen anledning att göra det.
 
Sv: livrädd för pisken.

nu vill jag bara förtyliga att jag inte använder spö alls i normala fall, och om jag nu gör det så nuddar det aldrig hästen, det bara finns med, det räcker. tanken med att jag vill kunna använda spöet är att jag måste försöka motionera honom, och ville gärna frilongera, han tål inte linan nämligen.. så problemet är att om jag ska kunna göra detta så bör jag ha ett spö i handen, enbart för att förstärka hjälperna från marken med. tänkte använda ett normalt dressyrspö eller möjligen en körpisk. så jag hade alltså INGA SOM HELST planer på att använda spöet PÅ hästen. det där med spöet runt handen kanske vore nåt.. ska se hur han reagerar ikväll..
 
Sv: livrädd för pisken.

Det allra bästa är att ta reda på varför hästen är rädd för spön. Vet man det så är det lättare att hitta en lösning på problemet. Har t ex hästen blivit misshandlad med spö tidigare så är det inte rätt väg att varken hänga ett handen eller lägga på marken. Då får man istället bygga upp hästens förtroende för en själv så att den litar på dig och att du inte kommer att göra den illa. Beroende på vad som hänt kan det gå på allt från någon dag till år. Men innan hästen fått förtroendet kommer allt som påminner om spö att vara en ren stressfaktor för hästen och alltid bli förknippade med obehag.

Har själv haft två olika hästar som blivit illa piskade innan jag fick dem. Den ena en äldre ardenner tog det fem år innan hon lita så mycket på oss att vi kunde ha något som ens påminde om ett spö i hennes närhet. Men hon hade varit med om väldigt mycket i sitt liv innan. Den andre som blivit direkt misshandlad på en ridskola av några elever som "visste" hur man dresserade hästar med dressyrspö i stallet hade fullt förtroende efter ca 6 månader. Då kunde man klia hästen över hela kroppen med ett spö utan vidare.
 
Sv: livrädd för pisken.

har haft honom i fyra år nu, och vi har kommit långt. jag vet inte vad som har hänt honom innan, men troligast är väl att han har blivit piskad en del. han var även rädd för sadel, men det funkar nu, använde advance and retreat principen och det funkar bra på honom, men med pisken kommer jag lixom inte ens så långt att jag kan dra mig tillbaka, om du förstår? han får panik och blir blockad när han ser en.. han litar på mig, dock inte helt och fullt eftersom jag har haft en period då jag har varit rädd för honom.. vi är dock tillbaka på rätt spår igen.
 
Sv: livrädd för pisken.

Om du redan har löst halva problemet (sadeln) så ge honom lite mer tid och se hur det utvecklas. Låt spöet ligga ett tag till och du kan kanske använda något annat för att göra de övningar du vill ha spöet till. En bit rep eller kanske sopkvasten eller .... vad som kan funka. Då kan lära hästen övningarna först för sedan med tiden försöka introducera spöt om du känner att du behöver det. Min ardenner svarade väldigt bra på bara rena handrörelser från mig. Från början var hon så rädd att stack om ett lite barn bara höll i ett grässtrå och vuxna var hon väldigt misstänksam emot även utan spöliknade saker.
 
Sv: livrädd för pisken.

Låt bli att använda den.

Norrland

Jag är av den åsikten att det hör till "allmänbildningen" för en häst att kunna acceptera spö. Om han är så spörädd kan man inte rida på ridbanan t.ex. om någon annan använder spö så då hindrar det TS från att rida. Och dyker någon plötsligt upp med ett spö kan det skapa en farlig situation.

Och har man en fobi bör man jobba med den. Jag har själv haft maskfobi (jag veeet, det är jättekonstigt och fånigt men så var det). Därför har jag utsatt mig för det jag är rädd för (i lagom doser) och så småningom har fobin minskat till ett lätt obehag men det hindrar mig inte i vardagen längre som innan. Hade jag fortsatt undvika det hade det bara blivit värre med tiden.
 
Sv: livrädd för pisken.

tycker också en häst ska kunna vara i närheten av spön utan att gå i taket. tycker överlag det är pinsamt om nån utan mina hästar har en rädsla för något vardagligt. det säger ju mer om mig som dess ägare än om hästen. tänk själva, nån kommer till mitt stall och råkar ha ett spö i handen ellr plockar upp ett från marken eller vad som helst. min gubbe går i taket, och den människan kommer ju vara 100 på att jag har för vana att piska mina hästar...!!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 169
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 772
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
443
Senast: tessan.g
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 399
Senast: G-uldlock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp