Bukefalos 28 år!

Livrädd för vinterkräksjukan!

Fibusen

Trådstartare
Nu är den igång för fullt här i länet. Ihop med vanliga influensan. Båda riktigt aggressiva i år! Förra året var det väldigt lugnt, men då covid var så pass skrämmande då så kanske folk var bättre på att tvätta händer och noggrannare hygien plus restriktioner, nu när restriktionerna släppt en del, många är vaccinerade osv så kanske det inte är lika noga längre för många? Eller struntar folk i handtvätt med tvål och vatten nu när det finns handsprit överallt? (Handsprit dödar tydligen inte virus från vinterkräksjuka)

Min största skräck är att åka på just vinterkräksjukan. Jag undviker just nu allt så mycket jag bara kan, affärer, bekanta osv. Skulle aldrig gå på fest eller krog nu!

Ser uppdateringar från vänner och bekanta dagligen på tex Facebook att dom ligger i magsjuka. Och jag får fullständig panik!!!! :nailbiting: Största risken för smitta just nu tror jag är sonen som går i skolan. Hur mycket härjar där?! Och vi på jobbet har blivit bjudna på julbord den 22 december, och jag vill bara skippa det av rädsla för att bli magsjuk lagomt till julafton…

Hur ser det ut hos er, härjar den runt där också? Har ni åkt på det?
 
Den fanns inte nar jag bodde i Sverige ... och jag har (tack och lov!) inte stott pa den nagon annan stans ... jag undrar sa var den kom ifran?
 
Säger som @Bison aldrig haft det, men o andra sidan har jag aldrig haft någon av alla dom där shanghai mfl heller trots att hela familjen leget för ankare.
Inte orolig tror inte det biter på mig, hoppas jag inte jinxade det nu
 
Den fanns inte nar jag bodde i Sverige ... och jag har (tack och lov!) inte stott pa den nagon annan stans ... jag undrar sa var den kom ifran?
Nog fanns den allt, även om den kanske inte kallades vinterkräksjukan utan man pratade om magsjuka på vintern.
Jag slutade högstadiet-94 och det var flera år före det som skolan stängde för att det saknades lärare under några dagar.
 
Det verkar härja här och där. Positivt nog är hygienen i dotterns skola på topp nu pga stort covid utbrott. De får inte ta maten själva utan det är de i matbespisningen som delar ut, mer städning, bara umgås klassvis och halv klassen ligger hemma i covid.
 
Är lite rädd för den ja, har fobi för kräkningar. Så rätt glad att min praktik period är över då många förskolor har problem med magsjuka som bara går runt runt..
 
Nu är den igång för fullt här i länet. Ihop med vanliga influensan. Båda riktigt aggressiva i år! Förra året var det väldigt lugnt, men då covid var så pass skrämmande då så kanske folk var bättre på att tvätta händer och noggrannare hygien plus restriktioner, nu när restriktionerna släppt en del, många är vaccinerade osv så kanske det inte är lika noga längre för många? Eller struntar folk i handtvätt med tvål och vatten nu när det finns handsprit överallt? (Handsprit dödar tydligen inte virus från vinterkräksjuka)

Min största skräck är att åka på just vinterkräksjukan. Jag undviker just nu allt så mycket jag bara kan, affärer, bekanta osv. Skulle aldrig gå på fest eller krog nu!

Ser uppdateringar från vänner och bekanta dagligen på tex Facebook att dom ligger i magsjuka. Och jag får fullständig panik!!!! :nailbiting: Största risken för smitta just nu tror jag är sonen som går i skolan. Hur mycket härjar där?! Och vi på jobbet har blivit bjudna på julbord den 22 december, och jag vill bara skippa det av rädsla för att bli magsjuk lagomt till julafton…

Hur ser det ut hos er, härjar den runt där också? Har ni åkt på det?
Vi har haft en omgång i barngruppen för några veckor sedan. Ungefär hälften av barnen fick det, men ingen av oss lärare. Annars har jag inte hört så mycket om det här omkring. Jag brukar bli magsjuk vart femte år ungefär, trots att jag väl är hyfsat utsatt som förskollärare. Visst är det smittsamt, men jag har aldrig funderat så mycket på att jag skulle få det om det inte kom ifrån någon på antingen jobbet eller som jag bor med. Att bli smittad i t.ex. affären tror jag är rätt långsökt ändå.
 
Min största skräck är att åka på just vinterkräksjukan. Jag undviker just nu allt så mycket jag bara kan, affärer, bekanta osv. Skulle aldrig gå på fest eller krog nu!

Ser uppdateringar från vänner och bekanta dagligen på tex Facebook att dom ligger i magsjuka. Och jag får fullständig panik!!!! :nailbiting: Största risken för smitta just nu tror jag är sonen som går i skolan. Hur mycket härjar där?! Och vi på jobbet har blivit bjudna på julbord den 22 december, och jag vill bara skippa det av rädsla för att bli magsjuk lagomt till julafton…

Hur ser det ut hos er, härjar den runt där också? Har ni åkt på det?
Har du kräkfobi?

Annars är väl vinterkräksjukan inte vanligare nu än den brukar vara. Den går runt lokalt emellanåt ohc det har den alltid gjort. Det är inte speciellt mer frekvent just nu.
 
Jag har emetofobi och tycker det är oerhört jobbigt när media börjar rapportera om kräksjukan. Jag kan gå hela dagar utan att äta om någon på jobbet eller i vänskapskretsen är drabbad. Får också lätt panikattacker i kollektivtrafiken när den här perioden är igång. Jag försöker undvika läsa om det och vägrar undvika platser som är jobbiga. Jag måste leva, fuck kräksjukan det är min devis :D Är väldigt jobbigt periodvis men jag har varit oerhört handikappad av den här fobin tidigare och vägrar leva så längre. Försök kämpa förbi de där irrationella känslorna, man måste leva mellan december och april också.
 
Jag tror aldrig jag har haft vinterkräksjukan men jag blir ärligt irriterad när folk inte kan hålla avstånd i köer och i samhället i stort. Jag är vaccinerad mot Covid men inte flunsan och vill inte ha något av dem. När folk då köar med en kundvagn och ändå behöver stå bakom ryggen på mig för att plocka ur den i kassa kön gör det mig bara irriterad, det går inte fortare för mig att betala mina varor bara för att de bakom har bråttom med att lägga upp sina. :mad:
 
Har du kräkfobi?

Annars är väl vinterkräksjukan inte vanligare nu än den brukar vara. Den går runt lokalt emellanåt ohc det har den alltid gjort. Det är inte speciellt mer frekvent just nu.

Ja, typ… Eller det som är värst egentligen är det ständiga illamåendet, för jag vill verkligen inte kräkas. Försöker stå emot och stå emot så mycket jag bara kan, men sen när det inte går längre och man måste kräkas så är det ju alltid så skön efter när illamåendet släpper för en stund, men jag drar mig för det så långt det går. Den där känslan när man ligger och mår så där extremt illa och saliven bara rinner i munnen, det är nog då ångesten är på topp.

Har dock inga problem när andra kräks (så länge jag vet att det inte är smittsamt) och kan utan problem hjälpa till då. Så jag vet inte vad det är, är bara en skräck att veta att man ligger i ett,två dygn minst och mår sådär, kan inte sova, dricka, komma ut..
 
Jag tror aldrig jag har haft vinterkräksjukan men jag blir ärligt irriterad när folk inte kan hålla avstånd i köer och i samhället i stort. Jag är vaccinerad mot Covid men inte flunsan och vill inte ha något av dem. När folk då köar med en kundvagn och ändå behöver stå bakom ryggen på mig för att plocka ur den i kassa kön gör det mig bara irriterad, det går inte fortare för mig att betala mina varor bara för att de bakom har bråttom med att lägga upp sina. :mad:

Jag är vaccinerad x 3 mot covid plus vanliga influensan, men blir förbannad ändå! Tycker det var helt perfekt när folk faktist höll avstånd där i början, var/är ju streckat på golvet vart man ska stå och på vilket avstånd. Nu skiter folk helt och hållet i det! Pandemin härjar fortfarande, ihop med vanliga influensa plus vinterkräksjuka, varför inte kunna fortsätta hålla avstånd? Det går som sagt inte fortare alls över att någon står och trycker en i ryggen.

Här om dagen hade jag ett par så nära så jag fick nästan stå på dom för att stoppa i kundkorgen i stapeln efter att jag plockat upp mina varor. Jag håller fortfarande avstånd och tänker fortsätta med det.
 
Nu är den igång för fullt här i länet. Ihop med vanliga influensan. Båda riktigt aggressiva i år! Förra året var det väldigt lugnt, men då covid var så pass skrämmande då så kanske folk var bättre på att tvätta händer och noggrannare hygien plus restriktioner, nu när restriktionerna släppt en del, många är vaccinerade osv så kanske det inte är lika noga längre för många? Eller struntar folk i handtvätt med tvål och vatten nu när det finns handsprit överallt? (Handsprit dödar tydligen inte virus från vinterkräksjuka)

Min största skräck är att åka på just vinterkräksjukan. Jag undviker just nu allt så mycket jag bara kan, affärer, bekanta osv. Skulle aldrig gå på fest eller krog nu!

Ser uppdateringar från vänner och bekanta dagligen på tex Facebook att dom ligger i magsjuka. Och jag får fullständig panik!!!! :nailbiting: Största risken för smitta just nu tror jag är sonen som går i skolan. Hur mycket härjar där?! Och vi på jobbet har blivit bjudna på julbord den 22 december, och jag vill bara skippa det av rädsla för att bli magsjuk lagomt till julafton…

Hur ser det ut hos er, härjar den runt där också? Har ni åkt på det?
Jag tycker också det är skitjobbigt efter jag fått barn. Mest för att de blir så skruttiga, det blir så otroligt mycket att städa, osv. Har lätt stresspåslag mellan typ november och maj och bara går och väntar på att barnen ska bli sjuka. Det är vidrigt. Och typ en av anledningarna till att jag inte vill ha fler än två barn, orkar inte med en kräkis till.

Innan barn tyckte jag inte det var lika jobbigt, då hände det väl var 10 år typ så inget jag funderade särskilt mycket över.
 
Nu är den igång för fullt här i länet. Ihop med vanliga influensan. Båda riktigt aggressiva i år! Förra året var det väldigt lugnt, men då covid var så pass skrämmande då så kanske folk var bättre på att tvätta händer och noggrannare hygien plus restriktioner, nu när restriktionerna släppt en del, många är vaccinerade osv så kanske det inte är lika noga längre för många? Eller struntar folk i handtvätt med tvål och vatten nu när det finns handsprit överallt? (Handsprit dödar tydligen inte virus från vinterkräksjuka)

Min största skräck är att åka på just vinterkräksjukan. Jag undviker just nu allt så mycket jag bara kan, affärer, bekanta osv. Skulle aldrig gå på fest eller krog nu!

Ser uppdateringar från vänner och bekanta dagligen på tex Facebook att dom ligger i magsjuka. Och jag får fullständig panik!!!! :nailbiting: Största risken för smitta just nu tror jag är sonen som går i skolan. Hur mycket härjar där?! Och vi på jobbet har blivit bjudna på julbord den 22 december, och jag vill bara skippa det av rädsla för att bli magsjuk lagomt till julafton…

Hur ser det ut hos er, härjar den runt där också? Har ni åkt på det?

Tycker också det är riktigt vidrigt. Har också ångest för det. Jag tänkte inte på det särskilt mycket och hade väl det någon enstaka gång innan jag fick barn, nu har jag tre barn och vi får ju eländet minst en gång varje vinter. Jag blir alltid smittad av barnen och det går fasiken runt ett par veckor varje gång i familjen när en efter en insjuknar. Speciellt dottern blir alltid riktigt dålig, vi får tvinga i henne vätska och det tar veckor innan hon äter som vanligt igen (för att vara hon. Hon är väldigt liten i maten överlag så oron är stor när hon blir sjuk). Jag blir framför allt irriterad på att alla inte har barnen hemma ordentligt när de får det här, jag tror att det bidrar till att eländet går runt runt på förskolorna. När barnen har kommit upp i skolåldern tycker jag att det har blivit mindre, även om de har åkt på det i skolan också :arghh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp