Livsfarlig gödselbrunn......

W

werah

Ni som har byggt om från kor till hästar, har ni lagt igen gödselbrunnen eller har ni nyttjat den till annat? Jag hade en fundering på att fylla upp med ex sprängsten el dyl , lämna en meter upp till kanten och sedan ev. tak? Rundkorall med tak, alltså. Den är stooooor och djuuuup och faaarlig även om det är staket och taggtråd överst. Jag har fyra barn och de inhyrda hästägarna har småbarn. Detta är en ständig ORO!!!!! Tips???:confused:

Sv: Livsfarlig gödselbrunn......

Här kommer jag med en väldigt dum fråga, hur ser en gödselbrunn ut? :o

Är det helt enkelt som en jättestor brunn som jag tror att det är, eller?

Okej nu vet jag, googlade fram :D

Fyra meter djup, fortfarande kogödsel kvar i blandat med regnvatten, gissningsvis 25 m i diameter gjuten i betong. usch!

Det kan ju bli ett kanonbra "ridhus"/rundcorral/picadeiro.

Jag skulle lämna 2 meter höga väggar faktiskt, då kan man jobba även riktigt besvärliga hästar utan att behöva oroa sig för att de ska hoppa över kanten.

Har sett att man gjort skrittmaskin i dom. Hur smart som hälst!
/M

Det kan ju bli ett kanonbra "ridhus"/rundcorral/picadeiro.

Jag skulle lämna 2 meter höga väggar faktiskt, då kan man jobba även riktigt besvärliga hästar utan att behöva oroa sig för att de ska hoppa över kanten.

Hur får jag ur hästen igen då? Ner kommer den ju alltid. Min egen tanke var att lämna en meter av det gjutna kvar och en sneddad ramp ner. Sedan staket som är en m högt ovan jord. Lägger in en bild på brunnen i morgon....;)

Det går kanske gräva som en "ramp" nedåt. Men det känns jobbigt att gräva 2m. Hur högt över marken är kanten på brunnen?

Om det är en gödselbrunn som är ihopmonterad av stora betongblock så är dessa block relativt lätta att ta bort. Man liksom skruvar isär nån skruv och lyfter ur en väggdel. Där kan man göra en dörr eller ngt annat. Sätt tak på alltihopa och man har ett bra spånförråd där det går att bara backa emot och tippa rätt ner med stor kärra. (Det är väl en ramp på utsidan....)
Ta ut en bonde bara först. Bonden ska ha tillgång till gödseltunna. Den tunnan är utustad med pump och slang och tömmer en sån där brunn. Fråga en bonde i närheten som oxå har en gödselbrunn så löser det sig nog.

Blir det inte lite knöligt att få upp halmen igen ur en 4m djup gödselbrunn? Jag brukar tycka det är jobbigt nog att hysta upp balarna från balvagnen till höloftet, och då är nivåskillnaden ändå bara runt 2.5 m... :D

Vi har vår i markplan, så här togs väggarna bort och kvar lämnades bara en ca 15cm hög kant runt om. Så vi använder den till det man ska =gödselplatta :)

Gira

Om det är en gödselbrunn som är ihopmonterad av stora betongblock så är dessa block relativt lätta att ta bort. Man liksom skruvar isär nån skruv och lyfter ur en väggdel. Där kan man göra en dörr eller ngt annat. Sätt tak på alltihopa och man har ett bra spånförråd där det går att bara backa emot och tippa rätt ner med stor kärra. (Det är väl en ramp på utsidan....)
Ta ut en bonde bara först. Bonden ska ha tillgång till gödseltunna. Den tunnan är utustad med pump och slang och tömmer en sån där brunn. Fråga en bonde i närheten som oxå har en gödselbrunn så löser det sig nog.

Ja....det är vi själva som hade kor förr, så jag har en egen bonde...(och den får jag hålla hårt i nu när de har blivit lika populära som rockstjärnor). Vi har egen gödselspridare så tömningen är inga problem, det är bara det att min söta bonde tycker att den kan väl få vara kvar medan jag alltid går och oroar mig för att något ska hända. Och istället för att bara jämna bort den så kunna nyttja den på något sätt. Jag släpper ut hästarna i deras dagliga gyttjebad imorgon runt 11 00. Då tar jag med kameran och visar hur den ser ut, mitt i en vacker innergård brevid stallet och paddocken. Jag vill inte se eländet!! Det måste kunna nyttjas till något säkert!:bump: ja, den är helgjuten, ej byggd i sektioner tyvärr.

Senast ändrad av en moderator:

Man borde ju kunna mura på uppepå kanten för att få ett högre staket, så behöver kan inte ha "marken" en meter ner. Eller kanske bulta fast stolp och ha trästaket runt? Och på så sätt få en tjusig rundcorall/rasthage (med hårdgjort underlag så slipper hästarna lerbad :smirk: ).

Våran brunn står kvar, vet inte ännu vad som ska hända med den riktigt.
Men hur som helst så har vi byggt ett gigantiskt staket runt den sålänge. Tjockt tryckimpregnerat virke. Det är tätt satt och på insidan sitter hönsnät ända ner till betongen så inga smådjur eller annat kan krypa emellan.

I och med hönsnätet kan man heller inte få in fötter för att kunna klättra på det. Avslutningsvis är alla slanor försedda med eltråd kopplat från staketet, så jag skulle vilja se den som klättrar in där.

swimingpool! :p För att motionera hästarna i :)

Nä, men börja att sätta ett rejält staket runt!
Sen så kan ni ju fundera ett tag på vad ni behöver mest.

synd att den låg så långt ner...fanns ju en hel del kreativa förslag på vad den kunde användas till annars :)

fyll igen den och sätt upp ett rejält och fint trästaket, använd för träning av hästar, ridning som longering.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka