Livskadeanmälan - hur lång tid har det tagit?

Alexandra_W

Trådstartare
Ringde Agria igår, och kollade så att posten inte snillat bort Utters skadeanmälan och livskadeanmälan, då det hade gått över en vecka sedan de fick den, och inget hänt.

De meddelade redan i telefonkön att 'har du skickat in skadeanmälan har vi upp till en månads handläggningstid', och när jag kom fram kollade de snällt och konstaterade att 'jo, de har kommit fram, så någon kommer att titta på den så fort de hinner, men det kan ta upp till en månad'.

Jag är ju luttrad ang Agrias handläggningstider med vanliga skadeanmälningar, sällan det tagit under 4 veckor. Men i min enfald trodde jag de skulle behandla livskador snabbare. Iaf förr och på häst hade de en policy att sådana skulle vara behandlade inom en vecka, enligt dem själva.

Men ni som (tyvärr) behövt skicka in livskadeanmälan, hur lång tid har det tagit innan den varit behandlad?

Det är inte för jag har 'bråttom att få pengarna' eller så, utan för att det för mig inte känns som 'avslut' innan det är klart, att jag vet att det inte blir något krångel eller måste kompletteras eller liknande. 'Vanliga' skadeanmälan för veterinärvård behöver jag pengarna för att betala korträkningen, men den kommer inte förrän slutet av juni så tills dess ska de väl ha hunnit klart. Men just det att få ett avslut och inte behöva riskera att börja 'riva' i såren igen skulle jag gärna veta att 'allt är okej, livskadeanmälan är behandlad, inga problem' så att säga. Och en månad känns som jättelång tid om det tänker ta det, men de säger ju 'upp till', så nyfiken på hur lång tid det tagit för andra?

Sv: Livskadeanmälan - hur lång tid har det tagit?

Jag har, tack och lov, nästan aldrig behövt gå igenom det - då alla hundar dött av ålder i princip.

Men inom familjen har vi förut haft avelshundar som haft en extra försäkring (= Om dom förlorar sin förmåga till fortplantning, som är bevisad, så får man ut deras livförsäkring) och det har tagit ungefär en dryg vecka innan dom pengarna kommit. Dock aldrig med Agria, har aldrig velat ha det bolaget.

Vid traditionell skadeanmälan har If varit snabbast av alla på att betala ut pengar, för exempelvis mediciner. Allt på själva kliniken har alltid direktreglerats. Folksam har tagit 1-2 veckor på sig, om man inte haft möjlighet att direktreglera.

När jag sist skulle få tillbaka pengar från If, för mediciner, så ringde jag in och berättade summan - och dagen efter fanns pengarna på kontot :) Antar att dom kan dubbelkolla med Apotek om det behövs, för jag behövde inte skicka in kvitton eller någonting.

Jodå, jag har IF också, och är mer eller mindre frälst ang deras blixtsnabba och enkla skadehantering. Aldrig *tack och lov och peppar peppar* behövt livreglera med dem, men skadereglera både häst och hund. Gått att göra på telefon, och haft pengarna på tre dagar alla gånger.

Men Utter stod som sagt i Agria, och jag har mer än en gång förbannat deras handläggningstider som kunnat vara både 4 och 5 veckor. Men trodde/hoppades livskada skulle gå fortare.

Fortfarande inte ett dugg, irriterande. De har varken reglerat veterinärvården eller livskadan..

De hade alla papper den 12:e maj. Kul om de någon gång får för sig att börja hantera ärendet, kommer på att de vill ha in något mer, och så ska det ta en månad till innan de kollat på DET pappret..

För mig tog det 6 månader för att få ut delersättning. De försökte på alla sätt att min tik inte varit tillräckligt aktiv! Men då vi både tävlat lydnad och fått en valpkull senaste 7 månaderna samt hade kontrakt med flygvapnet så gav de tillslut med sig. Liv borde gå snabbare!?

Usch så irriterande! Det finns inget värre än långsamma försäkringsbolag. Man brukar trots allt ha hunnit betala ett antal tusen till dom innan man får ut på en livförsäkring..

Jodå, de har hunnit dra en månad till för Utter med. Det i sig gör väl inget ekonomiskt, det reder sig i slutänden. Men det högg i hjärtat när jag fick meddelande om 'ändrad summa för autogiro' (de har höjt ena kattens försäkring lite from 1 juni) och så läser man 'Utter' där i listan över vad de drar för.. :cry:

Jag vill ju ha det avslutat så att säga, så jag kan 'gå vidare'. Pengarna 'behövs' inte förrän sista juni, men hade ju varit än värre om jag stått där och haft räkningar på 5 K som legat och förfallit t ex. Iaf jag har ju försäkring för att jag inte kan hosta upp sådana summor hursomhelst alla gånger (nu ligger de på kreditkortet så som sagt ingen fara förrän sista juni. Men det är det där med avslut..)

Mest bekymrad är jag att när de väl tagit sig ner i pappershögen, så ska de inse att 'men det här gills inte, vi måste ha ett SÅNT intyg', och så börjar det om. Jag fick nämligen ett 'eget' intyg av Ultuna. Det i sig är helt okej, men fanns ju ingen plats för mig att skriva på det, som det gör på den livskadeanmälan man kan skriva ut från Agria. Så jag skrev ett eget 'följebrev' med all information som man anger på livskadepappret. Men de kan säkert 'gnälla' på det eller något, och då börjar ju allt om på noll..

Jag har inte behövt ta ut något hos Agria, så där vet jag inte handläggningstiderna. Däremot lämnade jag en hund på Ultuna för akut operation. Jag hade inte med mig försäkringsnumret, men skrev på för direktreglering, och vi kom överens om att jag skulle ha med numret när jag hämtade henne. Nu bar det sig inte bättre än att hon dog när de sövde henne, till veterinärernas stora bryderi eftersom allmäntillståndet och alla värden var bra. (Hon hade främmande kropp som satt fast i nedre magmunnen, därför op.) Jag ville ha henne obducerad för att om möjligt ta reda på varför det gick som det gick, så de väntade med att skicka räkningen.

Döm om min förvåning när pengarna från Folksam för både liv och vet.vård kom 3 dagar efter det preliminära obduktionssvaret. Ultuna hade fixat allt mot Folksam, och de i sin tur var väldigt snabba med utbetalning. Det var mycket mer värt än de pengar som kom, för precis som du säger får man ett avslut. Tyvärr har jag ännu inte fått någon förklaring på varför hon dog, men det troliga är att jag aldrig får ett svar. Att alla praktiska detaljer är klara gör det dock enklare att komma vidare.

Mellan 1-3 månader är nog tyvärr standard för att få ut liversättningen!

Ganska ofta kommer dessutom efterkrav på informtion - intyg/dokumentation/kompletteringar - om hunden avlivats av "tveksamma" orsaker dvs. ej akut trauma i form av trafikolycka eller liknande.

/Ulga

Jodå, jag har IF också, och är mer eller mindre frälst ang deras blixtsnabba och enkla skadehantering. Aldrig *tack och lov och peppar peppar* behövt livreglera med dem, men skadereglera både häst och hund. Gått att göra på telefon, och haft pengarna på tre dagar alla gånger.

Men Utter stod som sagt i Agria, och jag har mer än en gång förbannat deras handläggningstider som kunnat vara både 4 och 5 veckor. Men trodde/hoppades livskada skulle gå fortare.

Kan bara hålla med... IF är hur snabba och trevliga som helst! Så skönt att bli varmt bemött när jag var så ledsen och pengarna på några få dagar! Så de är lika snabba på livreglering.

Hoppas det det löser sej snart med agria så du får ditt avslut!

Jag skickade in min skadeanmälan så dom hade den 11 maj dom har fortf inte ens kikat på det en! Jag har If så dom är inte så snabba nu. Man skulle vilja ha de avklarat nu så man inte behöver riva upp såren igen.

Du ska vara tacksam för att de i alla fall hade kvar livintyget. Jag har varit med om att skicka in livintyg på både en och tre gånger till Agria. De var hopplösa på att tappa bort intyg och sen skylla på kliniken när djurägaren ringde och frågade.
En av mina chefer började överväga att skicka alla papper som skulle till Agria rekomenderat.

Jag skickade in min skadeanmälan så dom hade den 11 maj dom har fortf inte ens kikat på det en! Jag har If så dom är inte så snabba nu. Man skulle vilja ha de avklarat nu så man inte behöver riva upp såren igen.

Ring IF. De brukar om det går vilja telefonreglera. Så ring dem och hör, har du 'tur' så kan de slutföra det via telefon. Har du redan provat ringa hjälper ju inte det dock.

Oki, då är de ovanligt 'sega' nu då, är 3 v imorgon. Och just i detta nu är ärendet orört iaf.. =/

Har ju nyss gått igenom detta och de har varit jättesnabba både med reglering och livförsäkringen. Behövde inte komplettera något för liv och fick besked och pengarna inom två veckor. Hade Agria och är kanonnöjd med hur de skött allt runt min hunds "skadeperiod".

Kanske beror på vilken handläggare man kommer till?

Iofs har de under de år jag haft dem inte skadereglerat snabbare än efter 3 v, utom precis innan jul, då bara visslade det till.

Livskada har jag 'bara' haft på häst med Agria, och när det gällt häst som levt (dvs man velat ha besked) har det gått på 7 - 10 dagar, och då har jag fått uppg att alla livskador har de som mål att hantera inom 7 dagar. När det gällt redan avlivad häst har det tagit längre tid dock, just ca 3 v, men längsta tog 7 v. Och inte för det fanns frågetecken, utan bara tog tid ändå.

När de godk avlivning innan, så har det ändå tagit 3 v för att reglera, s¨å känns som det är lite standardtid. När jag ringde för att kolla att papprena kommit fram sa de iofs redan med telefonsvararrösten i telefonkön att handläggningstiden på skadeanmälan var 'upp till en månad', och dit är det ju en vecka kvar.

Ring IF. De brukar om det går vilja telefonreglera. Så ring dem och hör, har du 'tur' så kan de slutföra det via telefon. Har du redan provat ringa hjälper ju inte det dock.

Ja ni som har If, börja alltid med att ringa!
Det mesta går att få ersätning direkt på telefon (ha konto numret frame)
det som inte gör det säger de till om, och i så fall vad som ska skickas in.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 876
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 435
Senast: kolblakkur
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
2 012
Senast: kryddelydd
·
A
Katthälsa Jag har idag varit med om en minst sagt obehaglig upplevelse. Detta är helt sinnessjukt, och en otroligt lång historia. Vet inte var jag...
Svar
17
· Visningar
3 524
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31