livslång slaktkarens..

SweetPanther

Trådstartare
Min häst fick naproxentabletter nu i förra veckan, och där stod det att hon har livslång slaktkarens, men jag har inte fått ngt papper för att skicka med henne om hon mot all förmodan senare säljs. Brukar inte veterinärer skicka med ngt för att lägga bland hennes papper? (det har jag sett några gånger nämligen...)
 
Du har upptäckt hur bra det där med livstids slaktkarens och ffa behandlingsbevis fungerar i verkligheten. Dvs inte alls.

Du SKULLE ha fått ett behandlingsvis med dig hem, som talar om vad hästen behandlas med och att det är livstids slaktkarens. En kopia av detta ska skickas till om det är Länsstyrelsen elelr Jordbruksverket. Har hästen pass ska det skrivas en kråka i passet.

Så SKA det fungera.

I verkligheten fungerar det inte så speciellt ofta.

Jag har fått massvis med medel med livstidskarens utskrivet. Senast igår.

jag har EN gång fått en kråka i passet, och EN gång har det noterats på själva räkningen från vet att det är livstids slaktakrens. Nu senast står det på receptet att det är livstid.

Men, vill jag slakta min häst, som är behandlad flera ggr om med medel med livstidskarens, så kan jag göra det utan problm, det är mitt samvete som avgör.

Som en extra krydda finns det RECEPTFRIA preparat som har livstids slaktkarens, där beh vet inte ens utfärda bevis.

Så, du SKULLE fått papper, men det är mer vanligt än ovanligt att man INTE får det. Den där lagen fungerar inte alls som det var tänkt...
 
Du ska se att du får ett papper snart. Jag fick nämnligen naproxen till min häst i våras och fick då skriva på ett papper att jag förstått vad det innebär att ge ett livstidspreparat, men själva pappret fick jag sen senare, några veckor efteråt. Där fick jag skriva på en gång till och sedan skickades det till jordbruksverket. Så det kommer nog ska du se!
 
enligt vad alexandra W har för erfarenheter skulle jag inte lita på att det kommer ett papper med posten... Tror det säkraste sättet att få något slags intyg på detta, är att själv ta tag i saken och mer eller mindre kräva att få ett- Ring din veterinär på måndag!
 
Jag fick mitt papper på kliniken, och har man hästpass fyller dom i det där. Dom var väldigt noga med att påpeka detta.
 
jag har fått mediciner till mina hästar med livslång karens men inte fått ngt papper.
ena gången var det på klinik och de sa inget om detta.
tyckte det var konstigt och har funderat på detta men inte hört någon som fått några papper om detta.

själv blev jag glad när de fick dessa mediciner eftersom jag inte vill att mina hästar ska gå till slakt så jag vet ju att de inte blir mat.
 
Jag vet inte hur det är här i sverige...

I passet finns ju de så kallade MRL-sidorna, där det står om hästen får användas som människoföda eller ej. När jag var och tittade på häst i Frankrike var det iaf en av uppfödarna som av principskäl alltid fyllde i de sidorna så att hästen inte kunde gå till slakt. Men då var det hennes mamma som var veterinär så ja... Frågan är om "vilken veterinär som helst" skriver på papprena även om hästen inte fått någon medicin med livstids karens...?
 
Jag har inte skrivit på ngnting! INTE blivit informerad... det är bara det att jag råkade se det på receptet, för jag ville veta vad veterinären hade skrivit... detta var på klinik...
 
Då lär du knappast få något papper heller =) Det är sådär det brukar vara, det informeras inte ens utan man förväntas veta det eller upptäcka det själv. Och inga papper skrivs.

Och då är det upp till ens eget samvete sen..
 
Det är likadant i svenska pass. Finns en ruta att kryssa i och skriva under att hästen INTE kommer gå till slakt och bli kött någonsin.

Annars finns det en massa rader där man ska skriva in behandlingar.

Min unghäst fick butta och jag tyckte att då var det väl bara att kryssa rutan för undantag tills lakt, men eftersom det är på gång bakom kulisserna att MLR-testa butta så skrev vi det på raden för behandlingar. Nu nödslaktades hon efter det men annars kunde hon ev gått till slakt senare OM beslutet hävts.

Men som sagt, passen ser likadana ut här, och det SKA fyllas i av beh veterinär. Om hästen inte har pass ska det skrivas ut ett behandlingsbevis på lösblad som ska följa hästen. Men det händer som sagt en gång på hundra på sin höjd ;)
 
*hmmm*
Bara en fundering..
Hur funkar det med de fortfarande levande hästarna som är behandlade med t ex. butta,innan detta infördes??
Jag vet ju att butta numera är livtis slaktkarens på,men de som behandlades innan det blev det då? Och vad händer om jag glömmer att skicka med papperet och hästen går till slakt om säg 5 år? :confused: :confused: :confused:
 
Händer ingenting.

De hästar som bara fått INNAN nya reglerna får fortf slaktas.

Och glömmer du skicka med pappret händer inget alls. Jag slaktade ett sto som var behandlat med butta (utan behbevis) efter nya reglerna. Det var en felräkning av mig, jag hade för mig det var INNAN hon var beh men när jag räknade insåg jag attd et var efetr, men då var det redan försent.

Iaf, slakteriet frågade inte ens efter behandlingsbevis/pass. Och det enda var att på följesedeln från slakteriet så fick jags kriva på ett papper och där står det längst ner finstilt att jag intygar att hästen är fri från medicinkarens bla bla.

men dte upptäcks alltså inte om man "glömmer" papprena...
 

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
334
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 873
Senast: mily
·
Juridik & Ekonomi Hur lång tid tar det innan den post man skickat till FK är registrerad som mottagen hos FK? FK vill ha mitt samtycke till en grej och...
2
Svar
24
· Visningar
1 397
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
32
· Visningar
2 317
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp