Just blandras känns ju egentligen rätt ointressant eftersom det ju egentligen är samma sak bara att man plockar ifrån fler påsar så att säga. Det spelar ju stor roll vilka raser som är inblandade. Jag kan mycket väl tänka mig att blandrashund som hel grupp kanske generellt är friskare än många av våra sjukare raser men det säger ju egentligen inte mycket alls.Jag undrar om det inte kan vara rätt svårt att jämföra mellan länder? Både försäkringsmässigt, veterinärbesöksmässigt och i synen på renrasiga hundar och blandrashundar skiljer det sig väl ganska mycket. Men det vore jätteintressant att veta för de områden som faktiskt går att jämföra statistiskt, typ Norden.
(Kan tillägga att Agria återkom till mig om statistiken som trådstarten handlar om, och lovade att reda ut saken och höra av sig, men än så länge har jag inte hört något mer.)
Annars är det ju intresant med skillnader mellan länder. Jag har Shih tzu och där ser rasen lite annorlunda ut i USA än vad den gör här, inga extrema skillnader men skillnad är det. Det som känns förvånande är att det verkar som att de där ofta blir MYCKET gamla, vi snackar 16+ år, inte ovanligt att de blir närmare 18. Men samtidigt känns det ju också som att det är vanligare där att djur kanske får leva lite för länge så det är ju svårt att säga egentligen vad som är bättre, rimligare eller friskare.
Exakt hur gammal en hund blir är ju inte alltid ett jättebra mått på hur frisk den var. En bekant till familjen har haft många hundar av en fysiskt hälsosam ras där de alla blivit riktigt gamla, men så har de också i princip fått självdö för att ägaren inte klarat av att avliva. Hade det varit mina hundar hade jag önskat att deras liv skulle blivit ett par år kortare åtminstone för det var inte alls värdigt sista tiden..