Livsmedel med många bekämpningsmedel

Minett

Trådstartare
Läser på Sveriges Radios hemsida om livsmedel som innehåller många bekämpningsmedel - och att det kan finnas så mycket som 22 olika ämnen i ett och samma prov! :-O Skrämmande ö h t med bekämpningsmedel i mat tycker jag och extra skrämmande eftersom det måste vara oerhört svårt att bedöma riskerna av en sådan "cocktail" som det uppenbarligen ofta är, jämfört med att undersöka risken med de olika bekämpningsmedlen var för sig...

Värstingarna i klassen är visst russin, gojibär, jordgubbar, huvudsallad, chilifrukt, vindruvor, stjälkselleri och äpplen i den ordningen. Av dessa är det visserligen bara stjälkselleri som jag äter - men det känns ändå olustigt... De har också en lista på livsmedel med spår av mer än fem bekämpningsmedel (där vindruvor, äpplen och apelsiner ligger i "topp"). Än en gång tänker jag mig att riskerna med en kombination av medel måste vara mycket svårare att bedöma än enskilda medel var för sig...

Funderar ni i dessa banor när ni väljer mat?

För den som vill se hela listorna finns de här: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6392389
 
Ja det stämmer, de synergistiska effekterna går inte alltid att bedöma eller förutse.

Men jag är inte förvånad, detta resultat och folks medvetenhet är en av anledningarna till att ekologiskt fått sådant uppsving de senaste åren.
 
Läser på Sveriges Radios hemsida om livsmedel som innehåller många bekämpningsmedel - och att det kan finnas så mycket som 22 olika ämnen i ett och samma prov!

Det är väl inte överraskande att det finns rester av bekämpningsmedel på de grödor som är besprutade?
Knappast heller överraskande att exempelvis vindruvor, som ju har ganska dålig egen hållbarhet, är ganska kraftigt besprutade och därmed innehåller större mängder av fler bekämpningsmedel.
För ett par år sedan var det ju ett stort ståhej kring (har jag för mig) belgiska jordgubbar.

Nej, jag reflekterar inte så värst mycket över detta.
Äter (för) lite frukt och grönt, och köper ganska ofta ekologiskt eller svenskt om inte prisskillnaden är för stor.
 
Absolut. Alltid ekologiskt och alltmer hemmaodlat.
Japp.
jag köper i möjligaste mån svenskodlat.

Citerar bondbönans blogg
"I alla svenskodlade grönsaker och frukter (spelar ingen roll om det är eko eller konventionellt!) så är risken att få i sej rester från farliga bekämpningsmedel 7 gånger lägre än om man köper utlandsproducerad mat! 7 gånger!!!"

Var de facto väldigt stränga regler i Sverige och vi har rent vatten och rena jordar. Bara detta med bevattning. Om man vattnar grödorna med nedsmutsat vatten så blir grödan full av skit.
Att man oftast kan dricka vattnet i skogstjärnar och fjällbäckar - det är otänkbart på många ställen i världen.
 
@tanten väldigt OT men så glad jag blir av att se att Hanna från bondbönan citeras :love:

Och ett annat OT men endå på ämnet kemikalier. Hörde på radion för två veckor sedan att det saknades undersökningar och gränsvärden på hur mycket kemikalier som fick finnas i tamponger och bindor. Kändes ju sådär bra.

På ämnet, äter ekologiskt i så stor utsträckning det går samt svenskt och helst närproducerat. Jag reagerar på vissa bekämpningsmedel (vet ej vilka) och det är oftast vindruvor (får såna sjuka magsmärtor och blir svullen + gasig) och apelsiner (klåda på händerna) som utmärker sig mest. Får ibland klåda kring munnen av andra frukter trots att de är sköljda.
 
Har det inte rapporterats om sådant väldigt länge? Tror det var något år sedan jag läste att de saker som är bäst att välja ekologisk variant av var vindruvor, bananer, potatis, kaffe och... något mer, just för att sådant blir så extremt besprutat.

Hur som helst, jag äter så mycket ekologiskt som möjligt, av allt. Det känns bäst så av många anledningar.
 
Jag orkar inte bli rädd för egen del även om jag tycker det är vansinne att det förekommer. Min kropp är så förgiftad av konstiga mediciner att bekämpningsmedel i mat gör vare sig till eller från för min del. Jag har dessutom inga barn och ska inte ha några.

Det är dock ingen nyhet för mig, jag har haft certifikat för bekämpningsmedel klass 2, gjorde specialarbetet på gymnasiet om dem och har läst en halv termin miljökemi på universitetet. Det är skrämmande vad vi har hävt ut över naturen tidigare och vad vi häver ut idag även om det har blivit bättre i Sverige.

Säkerheten och kraven i Sverige är givetvis höga men när man sprider ämnena i så här stor skala är det svårt att skydda sig. För många år sedan gjorde de ett försök med en bonde (för det är de som blir värst utsatta och tar den största hälsorisken). Bonden höll sig till alla säkerhetsföreskrifter som fanns vad gällde hanteringen av medlet och så tillsatte man ett självlysande ämne till bekämpningsmedlet. Bonden sprutade åkern enligt konstens alla regler men när kvällen kom och det blev mörkt var han ändå helt prickig av färgen.
 
Jag köper mestadels ekologiskt, men egentligen inte av hälsoskäl.

När det gäller sådant som gojibär, russin, druvor och importerade jordgubbar mitt i vintern, fattar jag inte hur någon kan vara förvånad.

Men jag köper absolut inte enbart svenskt. Det blir ju fruktansvärt enahanda.

Jag har inte större förtroende för svenska bönder än för andra, men däremot tror jag att svenska lagar, politiker och myndigheter står sig hyfsat vid en internationell jämförelse.
 
Extra skrämmande att vindruvor, äpplen och apelsiner ligger högt tycker jag... frukt framhålls ju i de flesta sammanhang som väldigt nyttigt och många tror ju fortfarande att man måste äta en massa frukt för att få i sig de vitaminer man behöver... Trots att dessa finns i så mycket högre grad i andra livsmedel. Många barn verkar ju äta mycket frukt också - och i små kroppar blir förstås koncentrationen av skadliga ämnen mycket högre än hos en vuxen...
 
Extra skrämmande att vindruvor, äpplen och apelsiner ligger högt tycker jag... frukt framhålls ju i de flesta sammanhang som väldigt nyttigt och många tror ju fortfarande att man måste äta en massa frukt för att få i sig de vitaminer man behöver... Trots att dessa finns i så mycket högre grad i andra livsmedel. Många barn verkar ju äta mycket frukt också - och i små kroppar blir förstås koncentrationen av skadliga ämnen mycket högre än hos en vuxen...
Att vindruvor ligger högt är inte någon större nyhet tror jag. det har ju larmats om det i många år. Jag köper aldrig vindruvor just av den orsaken. När man tittar på en vindruva och tänker på alla gifter som gått åt för att hålla den sådär fräsch så blir den betydligt mindre aptitlig. Jag har övergått till att dricka enbart ekologiskt vin också - just av den orsaken.

Det är säkert tio-femton år sedan jag hörde en man på radion säga att man först skulle koka paprika, hälla bort vattnet, koka den en gång till och hälla bort vatten och slutligen koka den en tredje gång och hälla bort både vatten och paprika :D eftersom de innehöll så mycket bekämpningsmedel.

För över tjugo år sedan kände jag en bonde som bodde i Spanien en vinter och han kom hem och sa att ingen någonsin skulle köpa spanska tomater eller kanarietomater. Han var oerhört chockad över hur man odlade tomater där och skulle aldrig någonsin mer äta en sådan.

Som sagt - köp närodlat där du själv kan följa hur det odlas eller köp svenskodlat. Vi har stränga livsmedelsregler i vårt land.
 
Jo, jag köper helst närodlat - och det gäller alla livsmedel. Har dessutom förmånen att bo uppe i Norrbotten där det inte behövs lika mycket bekämpningsmedel som längre söderut. Och laddar frysen när jag får tag på fina, närodlade grönsaker, bär, vilt- och gräsbeteskött o s v.
Men när man går i butiken och ser folk lasta frukt i sina vagnar - antagligen med övertygelsen om att det är jättenyttigt... Jag blir bara mer och mer upprörd över att begreppet "frukt och grönt" fortfarande används så frekvent och att folk uppmanas att "äta mer frukt och grönt". När det egentligen vore bättre att (i stor utsträckning) avstå frukt till förmån för grönsaker (och svenska bär). Eller att det blivit en sådan hype kring de "supernyttiga" gojibären - när vi har våra svenska blåbär!
 
Läser på Sveriges Radios hemsida om livsmedel som innehåller många bekämpningsmedel - och att det kan finnas så mycket som 22 olika ämnen i ett och samma prov! :-O Skrämmande ö h t med bekämpningsmedel i mat tycker jag och extra skrämmande eftersom det måste vara oerhört svårt att bedöma riskerna av en sådan "cocktail" som det uppenbarligen ofta är, jämfört med att undersöka risken med de olika bekämpningsmedlen var för sig...

Värstingarna i klassen är visst russin, gojibär, jordgubbar, huvudsallad, chilifrukt, vindruvor, stjälkselleri och äpplen i den ordningen. Av dessa är det visserligen bara stjälkselleri som jag äter - men det känns ändå olustigt... De har också en lista på livsmedel med spår av mer än fem bekämpningsmedel (där vindruvor, äpplen och apelsiner ligger i "topp"). Än en gång tänker jag mig att riskerna med en kombination av medel måste vara mycket svårare att bedöma än enskilda medel var för sig...

Funderar ni i dessa banor när ni väljer mat?

För den som vill se hela listorna finns de här: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6392389

Hade du orkat läsa den fullständiga rapporten samt lyssant till diskusjonen som föjlde samma morgon hade du även fått veta att samtliga prov visade mängder som kan förväxlas med förorening av provet. Knappt mätbart. Samtliga gränsvärden för bekämpnigsmedlen ligger 1000 till 5000 gånger över de uppmätta värdena i proven ... Kan tänka mig att du skrek lika högt då det påvisades akrylamid i stekt mat och chips, fast det visade sig ju (för den som läste HELA tidningsartikeln inkl kommentarer från forskarna) att för att uppnå en mätbar skadlig dos var du tvungen att äta drygt 25 kilo dagligen i 5 år av chips eller stekt mat där spår av akrylamiden hittades ...
 
Hade du orkat läsa den fullständiga rapporten samt lyssant till diskusjonen som föjlde samma morgon hade du även fått veta att samtliga prov visade mängder som kan förväxlas med förorening av provet. Knappt mätbart. Samtliga gränsvärden för bekämpnigsmedlen ligger 1000 till 5000 gånger över de uppmätta värdena i proven ... Kan tänka mig att du skrek lika högt då det påvisades akrylamid i stekt mat och chips, fast det visade sig ju (för den som läste HELA tidningsartikeln inkl kommentarer från forskarna) att för att uppnå en mätbar skadlig dos var du tvungen att äta drygt 25 kilo dagligen i 5 år av alla typer livsmedel där akrylamiden hittades ...

Nu vet jag inte om ett trådskapande på Buke direkt är att "skrika högt" i min värld... Och jag undrar om man verkligen uttala sig så tvärsäkert som du gör avseende gränsvärdena när det gäller en så här stor kombination av olika ämnen?! De testas väl ändå ett och ett - finns verkligen tillräcklig kunskap om hur ett intag av en kombination av 22 olika bekämpningsmedel påverkar våra kroppar?!
 
Nu vet jag inte om ett trådskapande på Buke direkt är att "skrika högt" i min värld... Och jag undrar om man verkligen uttala sig så tvärsäkert som du gör avseende gränsvärdena när det gäller en så här stor kombination av olika ämnen?! De testas väl ändå ett och ett - finns verkligen tillräcklig kunskap om hur ett intag av en kombination av 22 olika bekämpningsmedel påverkar våra kroppar?!

Gå in på SR play och lyssna i genom HELA P1 morgons sändning, (tror det var torsdag förra veckan eller tisdag denna veckan) med alla intervjuer, sedan kan du återkomma med dina farhågor.
 
Extra skrämmande att vindruvor, äpplen och apelsiner ligger högt tycker jag... frukt framhålls ju i de flesta sammanhang som väldigt nyttigt och många tror ju fortfarande att man måste äta en massa frukt för att få i sig de vitaminer man behöver... Trots att dessa finns i så mycket högre grad i andra livsmedel. Många barn verkar ju äta mycket frukt också - och i små kroppar blir förstås koncentrationen av skadliga ämnen mycket högre än hos en vuxen...

Ganska självklart att det är vindruvor och russin som ligger högt. Det är de som har dålig naturlig hållbarhet och därmed "behöver" besprutas mest.

Ingen överraskning, som sagt. Vi vet väl alla att det använde både konstgödning och bekämpningsmedel när det odlas. Att då tro att alla ämnen skulle bli spårlöst försvunna när man skördar, är i mina ögon extremt naivt.
 
Jo, jag köper helst närodlat - och det gäller alla livsmedel. Har dessutom förmånen att bo uppe i Norrbotten där det inte behövs lika mycket bekämpningsmedel som längre söderut. Och laddar frysen när jag får tag på fina, närodlade grönsaker, bär, vilt- och gräsbeteskött o s v.
Men när man går i butiken och ser folk lasta frukt i sina vagnar - antagligen med övertygelsen om att det är jättenyttigt... Jag blir bara mer och mer upprörd över att begreppet "frukt och grönt" fortfarande används så frekvent och att folk uppmanas att "äta mer frukt och grönt". När det egentligen vore bättre att (i stor utsträckning) avstå frukt till förmån för grönsaker (och svenska bär). Eller att det blivit en sådan hype kring de "supernyttiga" gojibären - när vi har våra svenska blåbär!
Man måste ju försöka hålla det hela i rimliga proportioner.
Det var mycket små mängder, man uttryckte att det fanns "spår" i vissa fall. Långt under de gränsvärden man satt upp.
så nyheten var ju faktiskt inte så stor egentligen.
Dessutom, inte heller särskilt överraskande, berättade man ju att mängden bekämpningsmedelsrester har minskat de senaste åren.
Så att slå larm nu, och att förfasa sig över att andra människor köper frukt, tycker jag är att överreagera.
 
Nu är det väl ingen som undgått att jag dumpstrar, dvs. hämtar min mat i sopcontainern bakom affären och vindruvorna hämtades mellan jul och nyår, salladen för "bara" 2 månader sen och allt har legat i hallen i c:a 7-8+, nån som är sugen på att sätta tänderna i detta? Salladen har bara minskat i vikt, inget annat har hänt och vindruvorna har inte hänt ett smack med.
 
Nu är det väl ingen som undgått att jag dumpstrar, dvs. hämtar min mat i sopcontainern bakom affären och vindruvorna hämtades mellan jul och nyår, salladen för "bara" 2 månader sen och allt har legat i hallen i c:a 7-8+, nån som är sugen på att sätta tänderna i detta? Salladen har bara minskat i vikt, inget annat har hänt och vindruvorna har inte hänt ett smack med.

Antagligen strålade då, finns inget bekämpningsmedel som ger den effekten på hållbarhet :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp