Livsmedel med många bekämpningsmedel

Nja, kan ju vara att du fått förorenig av plutonium eller radium i stavarna, spring genast i väg till din hemliga kinyska kortvågs sändare och klaga på leveransen av stavar ...
Äh dom var så billiga så klaga gör jag inte och lite skit rensar systemet bara. :p

*Undrar om det är därför grannen påstår att mina fisar är självlysande?* :o
 
Äh dom var så billiga så klaga gör jag inte och lite skit rensar systemet bara. :p

*Undrar om det är därför grannen påstår att mina fisar är självlysande?* :o

Självlysande brukar de bara bli om du står för nära öppen låga, värre med dimman som luktar "illa" och som du brukar skylla bönderna för med gödselspridning:cautious:
 
Mätredskapen för att hitta och analysera växtskyddsmedelsrester i grödor är väldigt bra nuförtiden. Man kan få fram yttepyttesmå mängder, och grödor som har just yttepyttesmå mängder rester kvar är ofarliga och nyttiga. Tänk allt annat skit vi utsätter oss för... Det är, som någon annan skrev, mätningsresultat som överskrider gränsvärdena som man bör diskutera i såna här fall.

Faktum är att växtskyddsmedel används och bör användas för att få fram produkter som uppfyller kraven som ställs för frukter och grönsaker och bär som säljs. Om alla odlare bara skulle sluta använda växtskyddsmedel så skulle det inte finnas mycket ätbart i frukt- och grönsaksdisken...

Ekologiskt är bra, men inte obehandlat det heller
 
Jo, jag köper helst närodlat - och det gäller alla livsmedel. Har dessutom förmånen att bo uppe i Norrbotten där det inte behövs lika mycket bekämpningsmedel som längre söderut. Och laddar frysen när jag får tag på fina, närodlade grönsaker, bär, vilt- och gräsbeteskött o s v.
Men när man går i butiken och ser folk lasta frukt i sina vagnar - antagligen med övertygelsen om att det är jättenyttigt... Jag blir bara mer och mer upprörd över att begreppet "frukt och grönt" fortfarande används så frekvent och att folk uppmanas att "äta mer frukt och grönt". När det egentligen vore bättre att (i stor utsträckning) avstå frukt till förmån för grönsaker (och svenska bär). Eller att det blivit en sådan hype kring de "supernyttiga" gojibären - när vi har våra svenska blåbär!
Jag blev lite full i fnitter över att de av så många lchf:are så ömt omhuldade gojibären toppade listan. :)

Men för övrigt: vart vill du komma med ditt resonemang? Med tanke på att medellivslängden blir längre hela tiden, så verkar det ju inte maten vi äter vara särskilt akut dödlig.
 
Miljöriskanalytiker sticker in näsan:

Bekämpningsmedel kan ha effekter i långa loppet på kroppen (beroende på ämne och kropp förstås).
Man blir inte akut sjuk av att äta besprutade vindruvor eller vad det nu är man mumsar på. Däremot, om man i princip lever på kraftigt besprutad mat som inte sköljs eller bereds på något sätt innan förtäring kan risken för vissa sjukdomar öka (igen, beroende på ämne).

En stor anledning till att det kommer så mycket larm om besprutad mat nu är att det är nu effekterna börjar synas. Det är först nu det finns pålitlig rådata som sträcker sig över flera år.

Dessutom är det vansinnigt svårt att räkna in alla parametrar i en riskbedömning! Det är ju mer än bara de besprutade vindruvorna som påverkar en individ under dess livstid. Världen är full med kemikalier, både av människan spridda och naturligt förekommande. Dessutom påverkar saker som kön, ålder, kroppsvikt, metabolism, sjukdomshistoria mm.. Massvis med parametrar att ta in!

Även obesprutad och vilt växande mat innehåller onyttigheter som kadmium, arsenik och annat mumsigt som finns naturligt i jorden.

Här i trakten är uran en riktig het potatis, Sveriges enda urangruva fanns här och på vissa håll är koncentrationen i jorden så hög att den är direkt olämplig att bruka.
 
Ni LCHF:are kanske skulle bry er mindre om vad folk utanför sekten äter. Det verkar jobbigt att gå runt och vara upprörd över att andra försöker äta vettigt och nyttigt, t ex frukt och grönt.

Vidhåller att "frukt och grönt" är en mycket olycklig formulering eftersom det näringsmässigt skiljer så oerhört mycket mellan "frukt" resp "grönt".
 
Jag blev lite full i fnitter över att de av så många lchf:are så ömt omhuldade gojibären toppade listan. :)

Men för övrigt: vart vill du komma med ditt resonemang? Med tanke på att medellivslängden blir längre hela tiden, så verkar det ju inte maten vi äter vara särskilt akut dödlig.

Hade ingen aning om att gojibär var särskilt populära i LCHF-kretsar... roade mig med att googla och ingen av träffarna på de första två sidorna har någon LCHF-koppling i alla fall. Snarare raw food-anhängarnas bär vad jag kan se.

Jag vill bl a komma till att det i väldigt många fall är missvisande att hänvisa till frukt som extremt hälsosamt - eftersom det finns mycket mer hälsosamma källor till (och större mängder av) de vitaminer man oftast är ute efter när man äter frukt! Samt betydelsen av att handla ekologiskt samt välja sina livsmedel med omsorg så att man verkligen får kvalitet för pengarna. Det är sorgligt att "billigast möjligt" varit så dominerande inom livsmedelssektorn under många år... Men glädjande att det finns en "motrörelse" som växer sig allt starkare! Här i stan har vi t ex fått flera butiker som säljer "närodlat" med hög kvalitet, inkl närproducerat gräsbeteskött. Trots det högre priset så ökar efterfrågan hela tiden. Och de populäraste restaurangerna är de som har en uttalad närproducerad profil!
 
Det är väl typ lättillgänglig fakta enda sedan Björn Gillberg tvättade sin skjorta i gräddersettningspulver på bästa sändningstid i Svensk TV.
Kemikalier o diverse grundämnen som vi får i oss via födan farlighet är ju inte heller breaking news direkt, om man nu inte började bli miljömedveten i förrgår.
 
Senast ändrad:
Hade ingen aning om att gojibär var särskilt populära i LCHF-kretsar... roade mig med att googla och ingen av träffarna på de första två sidorna har någon LCHF-koppling i alla fall. Snarare raw food-anhängarnas bär vad jag kan se.

Jag vill bl a komma till att det i väldigt många fall är missvisande att hänvisa till frukt som extremt hälsosamt - eftersom det finns mycket mer hälsosamma källor till (och större mängder av) de vitaminer man oftast är ute efter när man äter frukt! Samt betydelsen av att handla ekologiskt samt välja sina livsmedel med omsorg så att man verkligen får kvalitet för pengarna. Det är sorgligt att "billigast möjligt" varit så dominerande inom livsmedelssektorn under många år... Men glädjande att det finns en "motrörelse" som växer sig allt starkare! Här i stan har vi t ex fått flera butiker som säljer "närodlat" med hög kvalitet, inkl närproducerat gräsbeteskött. Trots det högre priset så ökar efterfrågan hela tiden. Och de populäraste restaurangerna är de som har en uttalad närproducerad profil!
Hade ingen aning om att gojibär var särskilt populära i LCHF-kretsar... roade mig med att googla och ingen av träffarna på de första två sidorna har någon LCHF-koppling i alla fall. Snarare raw food-anhängarnas bär vad jag kan se.

Jag vill bl a komma till att det i väldigt många fall är missvisande att hänvisa till frukt som extremt hälsosamt" - eftersom det finns mycket mer hälsosamma källor till (och större mängder av) de vitaminer man oftast är ute efter när man äter frukt! Samt betydelsen av att handla ekologiskt samt välja sina livsmedel med omsorg så att man verkligen får kvalitet för pengarna. Det är sorgligt att "billigast möjligt" varit så dominerande inom livsmedelssektorn under många år... Men glädjande att det finns en "motrörelse" som växer sig allt starkare! Här i stan har vi t ex fått flera butiker som säljer "närodlat" med hög kvalitet, inkl närproducerat gräsbeteskött. Trots det högre priset så ökar efterfrågan hela tiden. Och de populäraste restaurangerna är de som har en uttalad närproducerad profil!
Jag har aldrig hört frukt omtalas som "extremt hälsosamt", och jag tänker inte heller så själv om något enda livsmedel, tror jag.
 
Hade ingen aning om att gojibär var särskilt populära i LCHF-kretsar... roade mig med att googla och ingen av träffarna på de första två sidorna har någon LCHF-koppling i alla fall. Snarare raw food-anhängarnas bär vad jag kan se.

Jag vill bl a komma till att det i väldigt många fall är missvisande att hänvisa till frukt som extremt hälsosamt - eftersom det finns mycket mer hälsosamma källor till (och större mängder av) de vitaminer man oftast är ute efter när man äter frukt! Samt betydelsen av att handla ekologiskt samt välja sina livsmedel med omsorg så att man verkligen får kvalitet för pengarna. Det är sorgligt att "billigast möjligt" varit så dominerande inom livsmedelssektorn under många år... Men glädjande att det finns en "motrörelse" som växer sig allt starkare! Här i stan har vi t ex fått flera butiker som säljer "närodlat" med hög kvalitet, inkl närproducerat gräsbeteskött. Trots det högre priset så ökar efterfrågan hela tiden. Och de populäraste restaurangerna är de som har en uttalad närproducerad profil!
Här i mina trakter finns det också gott om närproducerat i affärerna. Köper i princip bara närproducerat kött. Då det är säsong - bara inhemska äpplen. Närproducerade grönsaker så långt det går (den här tiden på året går det inte så bra...). Jag betalar ibland ett dubbelt så högt pris, men det är det värt för den goda känslans, och den goda smakens skull.

Gillar trenden "närproducerat" :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp