Livsnödvändiga mediciner vid kris och krig (utbruten från Ryssland och framtiden)

Aha, då förstår jag. Då är det ju onekligen helt omöjligt att bunkra, och det låter faktiskt fullständigt absurt. Jag menar, det behöver ju inte ens vara en invasion. Tänk om man är i karantän för covid just när medicinen måste hämtas ut - eller behöver jobba över så att apoteket är stängt när man väl kan gå från jobbet?
Oftast går det att ändra så att det inte är så tight, men någon längre tids bunkring är ju inte riktigt möjligt i dagens läge.
 
Det finns fler sätt att få hem mediciner än att hämta det personligen på apoteket. Man kan t.ex ta hjälp av ombud, med eller utan fullmakt (i det senare fallet måste man ha med sig bådas leg) eller beställa via nätet.
Den som hämtar ut, måste den vara över 18 år?
 
Aha, då förstår jag. Då är det ju onekligen helt omöjligt att bunkra, och det låter faktiskt fullständigt absurt. Jag menar, det behöver ju inte ens vara en invasion. Tänk om man är i karantän för covid just när medicinen måste hämtas ut - eller behöver jobba över så att apoteket är stängt när man väl kan gå från jobbet?

Det finns ju olika sätt att lösa uttag på, men visst kan det vara knepigt. Men jag kan inte säga vilka mediciner generellt som skrivs ut med så kort intervall. I mitt fall är det som sagt dels ingen strikt nödvändig medicin och dels en medicin som så att säga inte bör överdoseras, därav det korta uttagsintervallet tänker jag. Däremot håller jag med om att det låter helt absurt om mer livsviktiga mediciner skrivs ut med sådant intervall att man har nära noll överlappning om något - ja, vad som helst - hindrar en att kunna hämta ut nytt i tid för att undgå uppehåll.
 
Den som hämtar ut, måste den vara över 18 år?
Ja.
1642342399088.png

hämtat från https://www.ehalsomyndigheten.se/tj...r/fullmakt-mellan-privatpersoner/#ge-fullmakt
 
Som i det andra inlägget du citerade: Det handlar om att diskussionen vrids till att vi ska acceptera situationen och vi kan ju visst ta ut för en vecka och folk dör ju alltid i krig och så vidare. Om vi är lika mycket värda som andra människor borde tyngdpunkten i diskussionen istället ligga på hur vi löser problemet. Och du skrev som svar på ’de dör’ att vi inte är så många, som om det gör det mer okej.

Onekligen en rest från rasbiologins dagar säger medicinhistorikern:cautious:
Läs mina inlägg igen för jag skrev att det handlar om många människor. Och en undring om vad som sker med dem och hur man ska hjälpa. En tanke att facebook skulle kunna vara en hjälp med att hjälpa utsätta att få sina mediciner. Men som någon påpekade sedan att det är inte säkert att sociala medier kommer fungera här då ens. Och då funkar det inte att göra så heller :(
 
Läs mina inlägg igen för jag skrev att det handlar om många människor. Och en undring om vad som sker med dem och hur man ska hjälpa. En tanke att facebook skulle kunna vara en hjälp med att hjälpa utsätta att få sina mediciner. Men som någon påpekade sedan att det är inte säkert att sociala medier kommer fungera här då ens. Och då funkar det inte att göra så heller :(
Den uppenbara lösningen för mig är att alla som har livsviktiga mediciner eller mediciner som avsevärt påverkar hälsan i samråd med sin läkare ska få ha minst 6 månaders förbrukning hemma.
 
Finns ju många andra saker som kan ske. Till exempel att de invaderar det östeuropeiska land vari min medicin tillverkas, och det tar lång tid innan ny produktion kan upprättas.

Tillverkas inte merparten av läkemedel i Kina även om de har vissa fabriker i Europa?
 
Tillverkas inte merparten av läkemedel i Kina även om de har vissa fabriker i Europa?
Kina känns inte mycket säkrare? Poängen är ju att det finns massor med saker som kan hända vilka alla kan sätta liv på spel nu när ingen, varken stat eller individer, lagrar medicin.
 
Kina känns inte mycket säkrare? Poängen är ju att det finns massor med saker som kan hända vilka alla kan sätta liv på spel nu när ingen, varken stat eller individer, lagrar medicin.

Yep! Om något har vid under covid sett hur sårbara Sverige och andra länder är av Kina vad gäller livsviktiga saker som läkemedel. Men, men. De kostar mycket mindre så då är det så vi (myndigheterna) vill ha det.
 
Jag är förberedd på alla sätt jag kan men jag får inte bunkra upp egen livsnödvändig medicin. Jag kommer alltså att dö inom några månader som mest och veckor som minst beroende på när i "receptcykeln" jag är när krisen slår till.

Enligt @skiesabove ska du (och jag) bara göra ”livsstilsändringar” så löser det sig. ;)

Jag är nyfiken på vilka ändringar jag ska göra för att slippa min astma, det funkade tyvärr inte att ignorera den i trettio år, men jag är rätt van vid 50 % lungkapacitet, så det kanske inte gör nåt om medicinen inte går att få tag på. :angel:
 
Ett hållbart samhälle måste man värna om de svaga. De som behöver extra. Mediciner och liknande.
Vid krig. Vad funkar då? Vad funkar inte och vad kan vi göra för att förhindra onödigt lidande???
 
Jag behöver mitt levaxin, kan inte bunkra dessa. behöver också mitt kortison och adrenalin och astmamedicin
Resten är antidepressiva så antingen klarar jag mig eller så tar jag livet av mig
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp