Bukefalos 28 år!

Livsviktig fråga angående Bregott och frysning

Men? Var det inte i Spanien du var? Finns utmärkta sorter av flera inhemska fabrikat, "Mantequilla", som är smör. Att de inte förstått sig på att det helst ska gå att bre med (rapsolja) är en annan sak som man får lösa med gott om tid framme i rummet. Smaken går att ordna....

En vecka minst krävs det. Att mantequilla står framme. Sen kan man kanske hacka loss någon bit. Det är därför så få vet hur den smakar. ;)
 
Du måste mena Bregott med havssalt? Den är sjuuuukt god! Blir tyvärr rinnande väldigt snabbt i värme så i spanien så får man bre mackan inne i kylskåpet tror jag!

Fast det var den jag nämnde i mitt inlägg. Jag antar att det kommit "vanligt" smör med havssalt.

Tillägg: Det hade det tydligen.

Image.aspx

:up:
 
Nej tyvärr, ost blir inte bra fryst. Det som fungerar är att riva den och använda till gratänger. Ost som är fryst blir för gryning (och enl mig äcklig) i konsistensen.
Ah okej, då får det vara. Inga problem :)

Men? Var det inte i Spanien du var? Finns utmärkta sorter av flera inhemska fabrikat, "Mantequilla", som är smör. Att de inte förstått sig på att det helst ska gå att bre med (rapsolja) är en annan sak som man får lösa med gott om tid framme i rummet. Smaken går att ordna....
Alltså jag hänger inte med. Att smör heter mantequilla på spanska vet jag, eller syftar du på ett särskilt märke? Min sambo, spanjor, har levt hela sitt liv här utan att någonsin ha ätit nåt som smakar så gott som Bregott så jag har förutsatt att det är kört. Så kan du tipsa om nåt särskilt märke är vi båda otroligt tacksamma!
 
Då har du känsligare smaklökar än undertecknad. Den här brukar jag köpa i Spanien (fast jag har provat fler goda).

mantequilla-con-sal-central-lechera-asturiana-tarrina-250-gr.jpg

Men @honung har rätt, det funkar bäst om man tar fram den 2 timmar innan man vill bre på macka.
 
@sjoberga Ja, jag är superkänslig. Kräsen till och med enligt sambon :confused: Men nepp, har testat Asturiana också och den gillar jag inte alls. Jag tycker helt enkelt om Bregott bara, ingenting annat. Bregott är även det enda jag har på smörgåsen i Sverige, tycker inte att några av de andra funkar. Men tack ändå! :)

@Got2Be SÅ sant!
 
Jag reagerade mest bara för att jag tycker att Spanien är ett underbart matland, och extremt roligt att handla & laga mat i. Även vanliga butiker har ofta ett utmärkt sortiment. Men Bregott har de oftast inte.

I vissa butiker, om det är något slags turisthotell i närheten, kan de ha importerad Bregott för den som är Bregottknarkare. Fast man får betala ungefär lika mycket som för en karta med amfetamintabletter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp