Livsviktig fråga angående Bregott och frysning

Jag reagerade mest bara för att jag tycker att Spanien är ett underbart matland, och extremt roligt att handla & laga mat i. Även vanliga butiker har ofta ett utmärkt sortiment. Men Bregott har de oftast inte.

I vissa butiker, om det är något slags turisthotell i närheten, kan de ha importerad Bregott för den som är Bregottknarkare. Fast man får betala ungefär lika mycket som för en karta med amfetamintabletter.
Vilket kap!
Finns det nån överhuvudtaget som skulle välja speed för samma slantar som Bregott?
 
Du kanske ska starta din egen svenska butik i Madrid med alla bra matvaror från Sverige :D
En av mina släkt i släktensläktingar ;) har en deli i centrala madrid, där hon faktiskt säljer vissa svenska delis. Som inlagd sill tex. Men butiken har inte plats för lager av bregott och sånt, utan är mer en chark-deli.
 
Du måste mena Bregott med havssalt? Den är sjuuuukt god! Blir tyvärr rinnande väldigt snabbt i värme så i spanien så får man bre mackan inne i kylskåpet tror jag!
Det är då man skaffar sig en "varmkall" täljsten (eller en baksten, om man vill ha en större), förvarar den i frysen och ställer den på bordet när man har kylvaror framme... Det är våra bästa kompisar på sommaren! :love: Och på sen kan man använda dem för att hålla varm mat varm också, då värmer man dem i ugn eller mikro först.
 
@ameo, min baksten är en helgedom! Den får under inga omständigheter spricka! :eek: Näver att den kommer i närheten av en frys, den ska leva länge och väl!
 
@ameo, min baksten är en helgedom! Den får under inga omständigheter spricka! :eek: Näver att den kommer i närheten av en frys, den ska leva länge och väl!

Fast det är det fina med täljsten, den tål temperatursvängningar pga sin sammansättning och struktur. Det är därför den används till spisar.

/geologen, som faktiskt för tillfället inte är så fasligt långt ifrån Handöl.
 
Min spanska släkt köper Bregott havssalt på IKEA.
Det finns inte på Ikea här i Madrid i alla fall.

Jag reagerade mest bara för att jag tycker att Spanien är ett underbart matland, och extremt roligt att handla & laga mat i. Även vanliga butiker har ofta ett utmärkt sortiment. Men Bregott har de oftast inte.

I vissa butiker, om det är något slags turisthotell i närheten, kan de ha importerad Bregott för den som är Bregottknarkare. Fast man får betala ungefär lika mycket som för en karta med amfetamintabletter.
Jag bor i Madrid och här i närheten har jag inte stött på något ställe som säljer Bregott. Att Spanien är ett underbart matland håller jag med om, men smör är ju ingen stor grej här (inte frukostar heller generellt) och det är just bara bregotten jag saknar, ingenting annat.
 
@ameo, min baksten är en helgedom! Den får under inga omständigheter spricka! :eek: Näver att den kommer i närheten av en frys, den ska leva länge och väl!
Se bara till att den är torr innan den läggs i frysen, så spricker den inte.
Precis på samma sätt som den ska vara torr innan den läggs i ugnen.
Mina stenar används till både värme och kyla, funkar skitbra!
 
Du kanske ska starta din egen svenska butik i Madrid med alla bra matvaror från Sverige :D
Haha eller hur :D Det funkar ju att sälja till svenskar i alla fall, om madrileños skulle vara intresserade vet jag inte.

Finns dock en kedja med svenskt lösgodis här! :up:
 
/geologen, som faktiskt för tillfället inte är så fasligt långt ifrån Handöl.
Det sorgliga i den kråksånge, för att gå lite off topic, är att det inte bryts någon täljsten i Handöl längre. :(Företaget kursade och ingen vill rekonstruera, då det ingår återställande efteråt... Enligt min vän, som numera innehar tillverkningen av bakstenar mm)
 
Det sorgliga i den kråksånge, för att gå lite off topic, är att det inte bryts någon täljsten i Handöl längre. :(Företaget kursade och ingen vill rekonstruera, då det ingår återställande efteråt... Enligt min vän, som numera innehar tillverkningen av bakstenar mm)
Och systerföretaget i Norge bolagsplundrade Handöl veckan innan konkursen blev ett faktum.
 
Äh, skulle ju skriva också.....
Det finns något som är lika gott och smakar nästan likadant, men det är nog ännu svårare för dig att få tag på - Norrgott.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp