Bukefalos 28 år!

Livsviktig fråga angående Bregott och frysning

Det sorgliga i den kråksånge, för att gå lite off topic, är att det inte bryts någon täljsten i Handöl längre. :(Företaget kursade och ingen vill rekonstruera, då det ingår återställande efteråt... Enligt min vän, som numera innehar tillverkningen av bakstenar mm)

Jo, tyvärr är det ju så.
 
Jag gjorde misstaget i Italien och köpte Strutto!:yuck: Trodde att det skulle vara smör, men det var något skitskumt fett! Det finns bara en No.1 och det är bregott!
Strutto :yuck: Det är ett slags djurfett, inte exakt men typ talg :yuck:
 
Jag tycker det är värst när man kommer till ett land som bara har varianter av lättmargarin (som Lätta/Becel med palmolja tvättad i bensin och infärgad med gul färg) och inte låtsas veta vad smör är. Det ÄR äckligt och finns så många varumärken så att man knappt kan förstå.
 
Jag tycker det är värst när man kommer till ett land som bara har varianter av lättmargarin (som Lätta/Becel med palmolja tvättad i bensin och infärgad med gul färg) och inte låtsas veta vad smör är. Det ÄR äckligt och finns så många varumärken så att man knappt kan förstå.
Fast det är ju enligt min erfarenhet pga att man äter inte smör på bröd i alla länder, så det är ju inte så konstigt att det inte finns gott, bredbart smör :)
 
Men @niphredil nu blev jag ju sjuuukt sugen på frukost såhär när det är dags att gå och lägga sig! Fy på dig :mad: :D

Och för att hålla oss till ämnet, försöker äta så mycket mjölkfritt som möjligt. Det mesta går att utesluta men Bregott - nej, nej, det går INTE! Då kan man lika gärna sluta äta mackor över huvud taget (vilket såklart inte heller går för sig).
 
Angående hållbarheten på fruset smör så härsknar fett i frysen även om det tar längre tid. Så har du smöret fryst i mer än 2 månader kan smaken påverkas. Men jag har ätit mat som borde varit härsken men som smakat helt okej. Detsamma gäller ju fett kött/fet fisk och det är det ingen som tänker på utan man äter det ändå.
 
Hörrni, allvetare; kan man frysa in ost? Typ vanlig herrgårdsost? (Ja, Ikea har det men inte mild och det är den enda jag äter)
En del ost går utmärkt att frysa, men det är lite olika beroende på sort hur de ska tinas upp. Endel blir bäst av att sakta tina i kylen, andra mår bättre av rumstemperatur. Köp två bitar och testa?
 
Angående hållbarheten på fruset smör så härsknar fett i frysen även om det tar längre tid. Så har du smöret fryst i mer än 2 månader kan smaken påverkas. Men jag har ätit mat som borde varit härsken men som smakat helt okej. Detsamma gäller ju fett kött/fet fisk och det är det ingen som tänker på utan man äter det ändå.

Godast är ändå Skånegott. ;)

Köper Skånegott eftersom jag bor i Skåne. Typ identisk men lite mjukare. Har alltid minst ett paket i frysen, funkar utmärkt! Har aldirg testat att skiva fryst ost, fryser in riven att ha i matlagning.

@niphredil
Förstår vad hemskt att vara utan svensk frukost! Klart viktigaste på HELA dagen ju! Knäckebröd, smör och herrgårdsost!
 
@niphredil
Förstår vad hemskt att vara utan svensk frukost! Klart viktigaste på HELA dagen ju! Knäckebröd, smör och herrgårdsost!
JAAAA! Och jag är en frukostälskare av rang, skulle kunna äta frukost till frukost lunch och middag! Godaste jag vet är en knäckemacka med bregott, en skiva god rökt skinka och så två skivor avokado på det :d :d ÅH så gott det är!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp