Ljud av bettet...

Sophia_

Trådstartare
Vad kan det vara som är fel när det "låter" från hästens mun av bettet? Klargörande: Jag rider på rakt tränsbett på mitt sto som jag tycker har fungerat bra, hon har varit mer villig att arbeta med det bettet än med det vanliga, tvådelade vi hade förut. Men när hon börjar komma i form och börja på halsen låter det ibland som att bettet slår mot/stöter emot något i munnen. Det känns osannolikt att det skulle vara tänderna som det stöter emot. Jag märker ingen direkt reaktion från hästen pga detta men är ändå orolig sklart. jag tycker bettet verkar ligga bra i munnen på henne. Vad kan det vara? Ska hämta ett tredelat tränsbett i slutet av veckan som jag har beställt, får se om det gör ngn skillnad. Det har hon gått på förut och det har fungerat men jag har ändå varit mer nöjd med det raka som jag rider på nu. Kan det vara lanerna det slår mot? Men hur kan det bli sådana stötar när bettet ändå ligger stilla? Jag har ju kontakt med bettet gnm tyglarna hela tiden, även när det låter.

Sv: Ljud av bettet...

Min gamla häst (han e äldst därav namnet) tuggar på bettet så det skallrar när han har järnbett.. kanske bara e en sånn sak. Är det ett sto skall hon väl helt sakna "hingsttänderna" och då borde det vara en omöjlighet att det skall skallra av någon annan anledning. Såvida du inte spännt för hårt eller för löst.

Med spänt för hårt/löst, menar du då att bettet skulle sitta för högt eller långt ned? Det har jag redan kollat och det gör det inte.

Hmm ja precis.. Hade det varit ett tredelat som du ridit på så hade hon ju kanske kunnat böjja med med tungan och på så sätt framkalla ljudet.. Men om det sitter perfekt kan dt hända att hon trycker det bakåt med tungan och därav framkallar ljudet..

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 669
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
1 023
Utrustning Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland...
Svar
3
· Visningar
1 040
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger... 2
Svar
35
· Visningar
4 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka