Ljus utan uttag?

Narcissa

Trådstartare
Hur löser ni det? Jag har en lösdrift en bit ifrån stall mm och driften ligger en bit in i hagen. Jag skulle behöva ljus där men kan inte dra el dit. Hur har ni löst det? På vår förra gård hade jag lampa som drevs via bilbatteri men det finns kanske smidigare lösningar?
 
Är det led ljus eller ordentligt ljud du vill ha? Finns ju mängder av solsellslampor och batteri lampor som ger tillräcklkgt med ljus för att hitta till lösdriften i beckmörker och se om hästarna lever eller ej.
 
Om hela lösdriften ska mockas så hade jag nog tyckt att det vore orimligt att lysa upp hela ytan tillräckligt bra med fast monterad belysning, då fick det bli någon pannlampslösning istället. Möjligen många mindre LED-lampor monterade på samma pannband, eller på en hjälm. Är det bara vid en ligghall/vindskydd så kanske jag hade gjort det bekvämt för mig och monterat några halvstora LED arbetslampor som fick drivas av ett mc-batteri på 5-10 Ah. Jag hade nog inte bökat med någon solcellsladdning utan helt enkelt tagit hem batteriet och laddat det, och tagit med det varmt och fulladdat varje gång jag skulle mocka.
 
Då är det nog bäst att ordna med en permanent lösning, dvs bil batteri eller dra ut el.
Vill man inte gräva så kan man ju alltid ha ovan mark på ngt telefonstolp-aktigt.
Vintern är jobbig nog även utan att behöva famla runt i mörker varje dag.
 
Jag vill ha ljus där på kvällarna. Så det handlar om några timmar varje dag.
Solcellsladdning som nämnts kan vara ett alternativ, men det blir nog litet kostsamt om man vill hamna på en nivå med hyfsad driftsäkerhet. Jag skulle vilja ha hyfsad överkapacitet på både batteri och laddning för att trygga driften om det är mulet och mörkt i flera dagar.
Du nämner inte hur stor yta det handlar om, men om man spånar kring 3-4 bredstrålande små LED arbetslampor på sammanlagt kanske 50-60 watt så tror jag att man landar på 5 000 - 6 000 kr eller mer, totalt för lampor, kablage, batteri, solpanel och laddare med acceptabel kapacitet.

Men upplyst flera timmar varje dag, varför?
 
Om det inte bara är du som ska förlita dig till lösningen, hade jag absolut dragit ut el. Hur lång sträcka rör det sig om?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag bytte stall i december efter att jag hamnat dels hamnat i mellan två parter som inte var helt överens och för att jag kände mej...
Svar
3
· Visningar
1 084
Senast: cirkus
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 022
Senast: Sirap
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 228
Senast: Ajda
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 548
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp