Ljuslingsbackens fälttävlansförening

Sv: Ljuslingsbackens fälttävlansförening

Det brukar vara en ok tävling. I år så kommer dressyren gå på gräsbana, hoppningen på grus med framhoppning på grus. Det spelar oftast ingen roll om det regnar för terrängbanan går på sandmark.

Terrängen går på stigar, inte så mycket öppna fält och kräver rätt bra kondition för minst 1 backe är brant! Det är svårt att hålla tiden på denna bana.

Hindren är jättefina men allmänt är det ansett att både 90 och 100-klass är ganska svåra. Jag tycker 90 klassen är ok efter att ha ridit den ganska många ggr. 100-klassen har jag inte ridit men däremot träningshoppat på rätt många hinder o de har varit ok iaf.

Jag tycker att terrängbanan i 90 cm är toppen! Jätterolig! Fast det kan vara ganska mycket för att den passar min häst helt perfekt.
100 banan var svår... Jag gjorde min första start i lätt på den och det var inte så smart kan man tycka i efterhand. Tror att dock att den är rätt skoj om man har lite mer erfarenhet än jag och min pålle hade!

En sak jag INTE gillat med ljuslingsbacken är dressyren, framridningen är inte bra och det har varit jättemycket bromsar och andra flygfän. Min häst har gjort katastrof dressyr varenda gång just här...

Men de är nog det enda negativa och det är ju inte lätt för arragören att göra nåt åt flygfän kanske.

En annan bra sak va att förra året serverade dom vegetariska hamburgare & det va ett STORT plus i kanten från mej!

I o med att man galopperar på stigar o att den svänger rätt mycket så tappar man fart och då blir det ju genast svårare. Men i 90-klass tycker jag inte det spelar så stor roll. I 100-klassen däremot får man ha en ganska hindersäker o van häst. Hindren är tämligen stora för att ligga på en så svängig bana.

Ljuslingsbacken är absolut en av mina favorit banor men som Novali säger är det inte en lätt bana men väldigt rolig. Ganska stora hinder och god kondition krävs som sagt!

Ljuslingsbacken är absolut en av mina favorit banor men som Novali säger är det inte en lätt bana men väldigt rolig. Ganska stora hinder och god kondition krävs som sagt!

var det inte vid denna tävling ifjol som (vi som stannade hemma) skrattade gott åt liknelserna av Crusella? Hundvalpar och extrafolk på något vandrar hem? Vi skall dit och kolla in den sålda ponnyn:cry::cry: (tiden läker inte alla..) kanske kan man bo där:angel:

nej, det var ju på v-hemmet i Odensbacken :D
dvs Segersjö.
Det var roligt o läsa om allas kommentarer, oj vad jag skrattade:D:D

Nej, det var ju vi stackars Västgötar som råkade ut för Cruella de Vils tvillingsyster när vi var i Segersjö förra året...fio har inte hämtat sig än o min stackars hundvalp blir fortfarande rädd när någon väser åt henne....:eek::devil:

Här i Skaraborg (där Ljuslingsbacken ligger...) har vi inte såna otäcka vandrarhem....;):D

Vi hoppas att hindrena inte är FÖR stora (även om ni satt lite giller i huvudet på mig) och anmäler lättklass där :p

Efter schemaläggning på jobbet så fick jag nämligen inte så många chanser att ta ut hästen på tävlingsbanorna iår så då får han inte lalla runt i debutant mer nu :devil: :angel:

Nejdå, men träna på BRANTA uppförsbackar!:devil: DET är en rekommendation...:angel:

Den är ju rätt lång o kuperad hela banan, banbyggaren ställer en del hinder lite klurigt, inte fult utan klurigt, typ liten spets till vänster om en gran så det krävs ordentlig ridning annars smiter hästen åt vänster....eller komma ur sväng o hoppa t ex hus. Har du bara en ordentlig galopp o styrning på din pålle så är det inga bekymmer.

Det låter bra. Klurigt är kul :D

(får se hur det låter efter förbisprigning pga ouppmärksam ryttare :angel:)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det är en SM-späckad vecka. Utöver SM-veckan i Västerås, där nya mästare utses i såväl distansritt som working equitation, så bjuder de...
Svar
0
· Visningar
177
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Är det inte dags för en tråd ägnad åt fälttävlan här på forumet? Denna fullkomliga tävlingsform innehåller tre grenar som ska tränas... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 425
Senast: Bison
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 546
Senast: Mirtai
·
Fälttävlan Hej! Jag har på sistone funderat över tävling med ”min” islandshäst, men jag vill inte tävla i femgång/fyrgång. Då både jag och hästen...
Svar
11
· Visningar
2 963
Senast: xfie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka