Fälttävlans-tråden 2025

Bukefalos 30 år!

Idag red vi TH90 och det gick så himla bra 😍
Ärtan var supertaggad när vi skulle skritta runt banan, taktade och sprang på tvären mest hela tiden 😅
Jag hade gott om tid på framhoppningen och la in långa skrittpauser, hon går väldigt lätt upp i varv och kan hon inte varva ner slår det över i negativ stress.
Men hon höll sig väldigt lugnt, hoppade bra under uppvärmningen och var väldigt lugn I starten.
Jag var ganska nervös innan, inte för hindren, mer för att hon skulle bli för het och stressad.
Det släppte direkt när vi startade och jag kände att hon var helt med på noterna och tog tag i första hindret. Hon hoppade bra hela banan, valde att rida lugnt och ta ut vägarna så vi slutade på 0 fel på hinder och 7,6 straff för överskriden maxtid. Det hade inte varit några problem alls att hålla tiden men jag kände inte att det var viktigt idag. Ville bara ge henne en positiv upplevelse 😄
Så himla nöjd och nu är jag väldigt taggad på att tävla på riktigt!

https://vimeo.com/1083285512/933a812dba?activityReferer=1

Vi har varit på Badminton horse trials i helgen! :love:
Så otroligt roligt att få se detta klassiska evenemang. Hindren är enorma! Eller så är det enorma diken under dem. Det är så fascinerande att britterna har 40-50 ekipage som rider på den nivån.
Ingen svensk start den här gången.
Det var stil på hinderdomare och grindvakter, tweed och kubb! 🥰

Bifogade filer

• 20250511_131320.webp
    20250511_131320.webp
    198,9 KB · Visningar: 205
Vi har varit på Badminton horse trials i helgen! :love:
Så otroligt roligt att få se detta klassiska evenemang. Hindren är enorma! Eller så är det enorma diken under dem. Det är så fascinerande att britterna har 40-50 ekipage som rider på den nivån.
Ingen svensk start den här gången.
Det var stil på hinderdomare och grindvakter, tweed och kubb! 🥰
Så häftigt att se det live. Det är verkligen ett av mina drömresemål. Vem vill till typ Maldiverna när det finns Badminton (eller Burghley)?

Jag tävlade dressyr igår för första gången på 20 år! 😃Tävlade ponny några få gånger för 20 år sen och sista tävlingen var verkligen katastrof med 44% och sen dess har jag varit övertygad att jag inte kan rida dressyr och därför inte tävlat! det har också varit största anledningen till att jag inte velat starta fälttävlan för att det inte är någon idé om man inte klarar av dressyren.
Igår blev jag iaf motbevisad då vi blev tvåa i LC:1 med 69 %. Red även en bettlös klass där jag tyvärr var den enda deltagaren. Synd tycker jag att det inte är mer intresse för bettlöst.

Ihopklipp på bettlösa klassen där vi fick 67,9 %

Vi har även ridit två omgångar i Salty Cup samt en TH90 vilket har gått hur bra som helst! Känns ofta som det enda vi verkligen är bra på är själva terrängmomentet 😅

Film från TH90
https://www.instagram.com/reel/DJo2lNfsup8/?igsh=ejRhejQ2MDc4Z2kw

Bifogade filer

• IMG_3034.webp
    IMG_3034.webp
    253,8 KB · Visningar: 143
Igår var det dags för tävling igen. Dottern gjorde sin bästa dressyr med drygt 67%. Sedan blev det ett missförstånd vid framhoppningen som gjorde att de tappade förtroendet för varandra lite. Ett stopp på hoppbanan och lite segt tempo.
I terrängen var de felfria på hinder Men alldeles för långsamt tempo! Banan var mer kuperad än vad dottern är van vid, men det förklarar inte allt. Hon behöver öva mer på tempot, helt enkelt.
Totalt ändå nöjda med tävlingen, och då särskilt dressyren.

Bifogade filer

• 20250601_082925.webp
    20250601_082925.webp
    87,3 KB · Visningar: 132
Nu har vi äntligen startat vår första fälttävlan 🥳
Hon var så himla fin under framridningen till dressyren. Inne på banan blev hon lite väl het, banorna låg på terrängbanan och där ska man ju springa snabbt.
Min känsla var inte jättebra, jag slarvade för mycket, men domaren gillade det hon såg och vi red ihop 73 % trots en del missar och skritt som jag inte ens skulle vilja kalla för skritt 💣

Hon taggade till som tusan i hoppningen! Kändes jättefin inne på banan trots att jag red lite slarviga vägar. Sista linjen släppte jag iväg henne alldeles för mycket så ett retligt riv på sista hindret 😅

6 timmar senare var det äntligen dags för terrängen, längtat hela dagen! Hon var superladdad på framridningen, var överallt och ingenstans 😁
Gick som tåget i terrängen, jag trodde vi red lite väl fort och vågade inte gasa på för mycket så istället fick vi några straff för tiden, dags att köpa en klocka så jag kan hitta rätt galopp.
Men tack vare vår fina dressyr slutade vi femma och knep sista placeringen!
Så otroligt nöjd med min fantastiska lilla häst 😍

Bästa bilden, cray, cray Ärtan 😁😍
20250607_163145.webp

Nu har vi äntligen startat vår första fälttävlan 🥳
Hon var så himla fin under framridningen till dressyren. Inne på banan blev hon lite väl het, banorna låg på terrängbanan och där ska man ju springa snabbt.
Min känsla var inte jättebra, jag slarvade för mycket, men domaren gillade det hon såg och vi red ihop 73 % trots en del missar och skritt som jag inte ens skulle vilja kalla för skritt 💣

Hon taggade till som tusan i hoppningen! Kändes jättefin inne på banan trots att jag red lite slarviga vägar. Sista linjen släppte jag iväg henne alldeles för mycket så ett retligt riv på sista hindret 😅

6 timmar senare var det äntligen dags för terrängen, längtat hela dagen! Hon var superladdad på framridningen, var överallt och ingenstans 😁
Gick som tåget i terrängen, jag trodde vi red lite väl fort och vågade inte gasa på för mycket så istället fick vi några straff för tiden, dags att köpa en klocka så jag kan hitta rätt galopp.
Men tack vare vår fina dressyr slutade vi femma och knep sista placeringen!
Så otroligt nöjd med min fantastiska lilla häst 😍

Bästa bilden, cray, cray Ärtan 😁😍
Visa bifogad fil 168923
Grattis! Vad duktiga ni är!

Tränade igår, inte hoppat någon terräng sen vi tävlade men Ärtan var en stjärna 😍
Hon är så himla häftig att rida, är jag bara med henne så hoppar hon allt jag styr på. Sen är jag ju verkligen ingen stilryttare i terrängen, det blir mycket fighting spirit men det blir väldigt effektivt. Är jag tuff blir Ärtan tuff, är jag för passiv blir hon osäker och försiktig.
Om knappt två veckor åker vi på tävling tillsammans med @Gilette 😍

https://www.facebook.com/share/r/16etAkNXQd/

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Tjockistråden 5

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat